Strømproblem på kinesisk???
Fra : DMCN 721

Dato : 14-03-11 23:52

Hej Gruppe.

Her mens det stadig var vinter fik jeg en Jincheng JC100-7. Den var ganske
gratis mod at afhente den, Det viste sig at den havde stået i en have, inde
i en hæk under et træ i fire år og den lignede noget der var løgn. Men jeg
tog den, for jeg synes egentlig at det er sjovt at få et lig og ende med at
få den synet til kørsel på vejen. Den var den hel og fra 2004, den
manglede kun nøgle og papirerne, kørt 1800 km, samt skinnede chromen inde
under den grønne bevoksning. Papirerne har jeg skaffet men nøglen blev
skiftet ud med en skruetrækker.

Den er nu blevet fin og er kommet ud at køre efter mange timers hyggeskruen
og den kører godt.
Ja jeg kan godt lide det, jeg bliver klogere for hver gang og jeg har
forresten dejligt opvarmet værksted til mine mcer langt væk fra børn og kone
:). Men...

Den lader ikke!!! 11,8 volt hen over det nye 5a batteri og det samme når
motoren er
startet. Den har 2 ladestrømsystemer og ifølge forhandle af den slags mc
osse 2 laderelæer, eet til at lade batteri, et til at trække
strømmen. Nærlys, fjernlys og baglys skulle kun virke når motoren er
startet. Ved start af motor slukker lys i speedometer og pos. lyset. Der er
en lille spole med en ledning gul/rød streg og en større spole med en gul og
en hvid ledning. Jeg vil gerne måle på spolerne direkte før ensretter og
relæer Og vide hvad de to spoler er til. Men hvordan helt præcist og hvad
skal de skal måle ved jeg ikke. Nogen der har en god forklaring/vejledning
:)

Det er lige den sidste omgang inden fremstilling til den lokale synshal og
det vil da være sjovt at kunne ende med at den blev synet og fik plade på.
Indtil videre har projektet kostet en masse god skruetid her i vinter, 50 kr
til attesten, 100 til et batteri, 65 til ensretter, 50 til tændrør og 60
kroner til pærer, så der er da råd til at købe lidt spole eller lidt relæ,
men jeg er for nærig til blot at købe stumper i blinde, så er det ikke sjovt
mere..

Godt forår til alle.

Mvh
Jarl - DMCN 721
--
Jawa 350chopper, Jincheng 100 og en Alfa 75

Fra : Armand

Dato : 15-03-11 16:14

Den 14-03-2011 23:52, DMCN 721 skrev:
> [...]
> ensretter og relæer Og vide hvad de to spoler er til. Men hvordan helt
> præcist og hvad skal de skal måle ved jeg ikke. Nogen der har en god

I mine øren lyder det lidt som enkelte spoler inde under et svinghjul
med magneter.
Som det ellers er med slige sager er der en spole til hvert forbrug -
Som du forklarer må det således være til hhv. lyset og
batteri-ladningen, og mon ikke at batteri-ladningen foregår v.h.a. den
mindste spole :-/
Det skulle være enkelt at måle direkte på udgangene og således erfare
hvorvidt de begge overhovedet fungerer. I bekræftende fald må
strømmangel ligge i lade-reguleringen.

Jeg kan dog ikke gennemskue hvad der skulle få pos. og instr. -lys til
at slukke når motoren slår igang.
Man kan ligefrem frygte at 'sådan er konstruktionen bare' på så'en en
kinøjser :-/

--
Armand.

Fra : DMCN 721

Dato : 15-03-11 16:38

> I mine øren lyder det lidt som enkelte spoler inde under et svinghjul med
> magneter.

Jep og den store spole er nederst og den lille øverst.

> Som det ellers er med slige sager er der en spole til hvert forbrug - Som
> du forklarer må det således være til hhv. lyset og batteri-ladningen, og
> mon ikke at batteri-ladningen foregår v.h.a. den mindste spole :-/

Jo, det fik jeg at vide fra forhandleren idag.

> Det skulle være enkelt at måle direkte på udgangene og således erfare
> hvorvidt de begge overhovedet fungerer. I bekræftende fald må strømmangel
> ligge i lade-reguleringen.

Laderegulering? Mener du ladeensretteren/laderelæ?
Den lille ladespole måler 40 volt vekselstrøm. Her måler jeg med den sorte
ledning på batteriets stel og den røde på spolen. Den store lys spole måler
jeg på samme måde og den gule ledning giver 2 volt og nedadgående ved
gasgivning, den hvide 1 volt. Hedder det ikke 2 faser og 0? Død spole???

> Jeg kan dog ikke gennemskue hvad der skulle få pos. og instr. -lys til at
> slukke når motoren slår igang.

Det tror jeg at jeg er ved lure nu. Hvis lysspolen brænder af, kan man
stadig køre videre ved at trække tændingen hen over batteriet og bevare pos
lyset, da ladespolen sørger for strøm på batt. Men i og med at jeg heller
ikke kan måle ladestrøm med startet motor, så må ladeensretteren osse være
brændt og pos lys slukker ved motorstart. Kinesisk strømsparer - hellere
køre uden lys end ikke at have strøm på batteriet til at komme hjem :)
Ser det ikke ud som om at både lysspolen og laderelæet er brændt af?

> Man kan ligefrem frygte at 'sådan er konstruktionen bare' på så'en en
> kinøjser :-/

Man skal lige lære det på kinesisk og så skulle det vist nok være teknik som
Honda og Suzuki har kørt med i mange år.
Mvh
Jarl

Fra : Armand

Dato : 15-03-11 17:07

Den 15-03-2011 16:38, DMCN 721 skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Man skal lige lære det på kinesisk og så skulle det vist nok være teknik
> som Honda og Suzuki har kørt med i mange år.

Jup!
Det er heller ikke uden baggrund at jeg skød mig ind på konstruktionen.
Især på totaggere har man brugt enkelte spoler og svinghjul langt op i
tiden, og din kinøjser lyder til at være høj-teknisk i forhold til,
derved at den tilsyneladende har batteri-tænding og ikke
'svinghjuls-tænding' med en dertil forekommende spole under svinghjulet!

Men nu gik kinøjser-kommentaren på dét med lysudfald efter start!

Kan det forøvrigt virkelig passe at der ikke er lys i speedometeret ved
nattekørsel??

--
Armand.

Fra : DMCN 721

Dato : 15-03-11 19:52

> [...]
> en dertil forekommende spole under svinghjulet!
>
> Men nu gik kinøjser-kommentaren på dét med lysudfald efter start!

Ja, nærmere på hvorfor den både ikke lader og hvorfor der ikke er kørelys på
den. Altså om det er lysspolen og ladeensretter der ikke virker.

> Kan det forøvrigt virkelig passe at der ikke er lys i speedometeret ved
> nattekørsel??

Det blænder jo en i øjnene når man skal ligge og køre i bjergene midt om
natten uden lys, det undrer mig nærmere at pos lyset ikke virker i den
sammenhæng, men jeg er jo heller ikke kineser :)
Jarl

Fra : Kim Olsen

Dato : 15-03-11 17:00

Hej

Prøv at se om ikke et af diagrammerne fra de andre kinøjsere passer.

Du finder dem samlet på
http://www.kinojserguru.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=6

Ellers så spørg på www.kinojserklubben.dk

Kim Olsen

Fra : DMCN 721

Dato : 15-03-11 19:52

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Prøv at se om ikke et af diagrammerne fra de andre kinøjsere passer.

> [...]

Det gør jeg helt sikkert, takker for linket :)
Mvh
Jarl