Dæmpning af Udstødningsmusikken
Fra : HEME

Dato : 12-03-11 19:52

Jeg har købt mig en dejlig Intruder, men jeg skal til syn med den og jeg er
temmelig sikker på at der er lidt for mange "musikere" i orkestret for den
larmer dejligt højt. Kan jeg begrænse musikkerne ved at putte fx.
køkkenstålsvampe i røret lige inden selve lydpotten?

Min knægt siger at man nu bruger "rockwool" istedet for svampene til at
dæmpe lyden, jeg synes at det lyder lidt for "tæt" for kvæler jeg så ikke
motoren?

Det er en model 1400, potterne er nogle "Silver Tail Custom Pipes"

pft HEME

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-03-11 20:51

"HEME" <no@email.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> motoren?
>
> Det er en model 1400, potterne er nogle "Silver Tail Custom Pipes"

Jeg har prøvet at fylde grydesvampe i udstødningen på en zx9r med akrapovic
system - det hjalp intet. Satte en uoriginal DB killer, altså en
tragt-indsats, i og det hjalp en lille smule.

Synshallerne jeg prøvede var pisse ligeglade. Det ene sted gassede bare op
til 9000rpm og sagde "ja, jeg synes den larmer for meget". Ingen måling, de
havde ikke måleudstyr.
Hvis udstødningen ikke er original eller har det det rette stempel, så er de
bare kolde. Fik det ene sted besked på, at hvis jeg ikke havde den originale
udstødning monteret så kunne de ikke syne maskinen.
Den ene synsmand ville gerne låne mig hans udstødning fra en zx6r, så kunne
jeg jo lige montere den, og så komme forbi og få den synet, og så afmontere
og montere min egen og komme forbi med den... Jov tak..

Jeg valgte en anden løsning og et andet synssted. Kører gerne 30km for at få
en ordentlig behandling. Selvom meldingen omkring udstødningen var den samme
som de to her i byen, så var behandlingen meget bedre og mere venlig.
Fandt godkendelsespapirerne på Akrapovics hjemmeside, monterede en db killer
og fandt så, i Akra's datablad, ud af hvor meget den larmede med dæmperen
i..
Bagefter fandt jeg synspapirerne på maskinen hvor der stod hvor meget den
maksimalt måtte larme som standard, og så fandt jeg de gennerelle regler for
syn af køretøjer, hvilket tillader at den larmer 3dB mere (dobbelt så meget
svjv).
Maskinen overholdte ifølge papirerne reglerne, og da synsmanden så det var
han hurtig til at godkende den.

Mvh Anders

Fra : HEME

Dato : 22-03-11 20:28

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget svjv).
> Maskinen overholdte ifølge papirerne reglerne, og da synsmanden så det var

Tak for dit svar.
Jeg kiggede lidt i min manual, og såvidt jeg ser, er der blot en pipe inde i
hver af potterne, så jeg åbnede sagen, og fandt at al stenulden var pillet
ud.
Frisk ilagt og så faldt larm niveauet lidt. Den skal åbenbart larme fra
naturens side, så nu satser jeg en tur til synshallen og hører om de er
enige med mig. Hvis ikke, tjae så kunne det være at synsmanden har et godt
forslag. Jeg er desværre ikke så kyndig i regler og love, og det er 40 år
siden jeg sidst har rodet med MC så selv om min "nye" cykel er gammel (1987)
så er den meget yngre end min viden pt. er. Det skal jeg nu nok komme efter

mvh
heme