Rösti
Fra : cykelsmeden

Dato : 11-03-11 09:46

Fik et stykke hjortekød med brun sovs og "Rösti" på Rold Storkro forleden.
Denne rösti var serveret så det lignede et stykke nybagt sandkage, med
en lækker brun skorpe, og meget luftig og med fin smag af forskellige
jordfrugter/selleri rodpersille o.lign. meget langt fra hvad jeg
forbinder med en rösti lavet på kartoffelmos.

Er der nogen som har et bud på en opskrift/tilberedelsesmetode ?

//finn

Fra : Fred Thiesen

Dato : 11-03-11 12:44

On 11.03.2011 09:46, cykelsmeden wrote:

> [...]
> forbinder med en rösti lavet på kartoffelmos.
>
> Er der nogen som har et bud på en opskrift/tilberedelsesmetode ?

Hej,

meget langt fra hvad jeg
> forbinder med en rösti lavet på kartoffelmos?????

Der er flere opskrifter her - både med kun kartofler - eller blanding af
forskellige rodfrugter:

http://www.dk-kogebogen.dk/

Mvh

FredT

Fra : cykelsmeden

Dato : 11-03-11 14:27

Den 11-03-2011 12:44, Fred Thiesen skrev:
> meget langt fra hvad jeg
>
> Der er flere opskrifter her - både med kun kartofler - eller blanding af
> forskellige rodfrugter:
>

> http://www.dk-kogebogen.dk/

Ja, og jeg har prøvet de fleste, men de ligger i konsistens langt fra
den sandkagelignende luftige fra Rold!

Jeg kunne forestille mig, at massen var vendt med lidt mel eller æg for
at holde faconen under bagningen, som tydeligvis var foregået i en bageform.

//finn

Fra : Krabsen

Dato : 11-03-11 16:54

Den 11-03-2011 14:27, cykelsmeden skrev:

> Ja, og jeg har prøvet de fleste, men de ligger i konsistens langt fra
> den sandkagelignende luftige fra Rold!

Nu er du jo nok taget hjem, men ellers ville jeg da spørge kokken. De er
meget flinke på storkroen, og jeg har i øvrigt aldrig mødt en kok, der
ikke gerne gav opskrifter fra sig, hvis man blev præsenteret for noget
efterligningsværdigt.

Fra : Svend

Dato : 17-03-11 10:11

On Fri, 11 Mar 2011 14:27:09 +0100, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>Jeg kunne forestille mig, at massen var vendt med lidt mel eller æg for
>at holde faconen under bagningen, som tydeligvis var foregået i en bageform.

& bagepulver?

/Svend

Fra : Max

Dato : 11-03-11 15:53

Hej cykelsmeden

> forbinder med en rösti lavet på kartoffelmos.

Man laver da ikke rosti af kartoffelmos, det
laves af sammenpressede revne rodfrugter,
fortrinsvis kartofler.

Så du skal nok lede efter noget helt andet.

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 11-03-11 17:38

Den 11-03-2011 15:53, Max skrev:
> Man laver da ikke rosti af kartoffelmos, det
> laves af sammenpressede revne rodfrugter,
> fortrinsvis kartofler.
>
> Så du skal nok lede efter noget helt andet.
utvivlsomt!

nu skrev jeg kartoffelmos, men ved godt at det er af revne rå kartofler,
men denne som iflg. spisekortet blev kaldt rösti, var i konsistensen
helt anderledes let og luftig, og jeg kan ikke regne produktionsmetoden ud.
Men selvfølgeligt kan vi da starte Avensis'en igen og rulle de ca. 100
km. - prisen på maden var overkommelig: 138,- pr. næse for 3 formidable
retter. - Tjenerne var ekstremt venlige, så sikkert også kokken

//finn

Fra : Max

Dato : 11-03-11 18:56

Hej Finn

> produktionsmetoden ud. Men selvfølgeligt kan vi da starte Avensis'en
> igen og rulle de ca. 100

Har du hørt om "telefonen" ?

Max

Fra : Aksel

Dato : 15-03-11 16:23

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> utvivlsomt!

Et spørgsmål til "cykelsmeden"
Jeg drister mig til noget helt OT - med risiko for at mange vil overfalde
mig:
Jeg har lige sat et nyt dæk på mit cykelbaghjul, men hvordan centrerer man
et sådant? Jeg har søgt at følge ret afstand med dækkets "centreringslinie"
hele vejen rundt, men det bumper forfærdeligt, når jeg kører.
Mvh
Aksel

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-03-11 16:24

Den 15-03-2011 16:23, Aksel skrev:
> [...]
> et sådant? Jeg har søgt at følge ret afstand med dækkets "centreringslinie"
> hele vejen rundt, men det bumper forfærdeligt, når jeg kører.
Aner det ikke!
Jeg har ikke rørt en cykel siden ~1958 :)

//finn
IT på gadeplan!

Fra : Max

Dato : 15-03-11 16:33

Hej Aksel

> [...]
> centrerer man et sådant? Jeg har søgt at følge ret afstand med
> dækkets "centreringslinie" hele vejen rundt, men det bumper

Man smører fælgkant og dæk med sæbevand, så pumper man
det op og så skulle det helst falde på plads.

Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-03-11 19:54

On Fri, 11 Mar 2011 09:46:19 +0100
> [...]

> fra hvad jeg forbinder med en rösti lavet på kartoffelmos.
>
> Er der nogen som har et bud på en opskrift/tilberedelsesmetode ?

Rösti af kartoffelmos? Du mener vel groft revet kartoffel?
Ellers er via da vist nærmere ovre i en Pomme Macaire eller Pomme
Croquette.