Finde 2. tirsdag i måneden?
Fra : Joe

Dato : 11-03-11 01:29

Hvordan pokker finder jeg ud af om i dag er 2. tirsdag i måneden?

Fra : Andreas Andersen

Dato : 11-03-11 10:03

Den 11-03-2011 09:29, Joe skrev:
> Hvordan pokker finder jeg ud af om i dag er 2. tirsdag i måneden?

Se på date-funktionen. Den har "l" til at finde ugedagen, og "j" til at
finde dagen på måneden - $dayOfWeek = date("l"); $dayOfMonth =
date("j"); if ($dayOfWeek == "Tuesday" && $dayOfMonth / 7 == 2) { // Do
things. }

Ovenstående er ikke testet men mit gæt efter hurtigt opslag på
http://php.net/date

--
Andreas

Fra : Joe

Dato : 11-03-11 02:40

> Se p date-funktionen. Den har "l" til at finde ugedagen, og "j" til at
> finde dagen p m neden - $dayOfWeek = date("l"); $dayOfMonth =
> date("j"); if ($dayOfWeek == "Tuesday" && $dayOfMonth / 7 == 2) { // Do
> things. }

Umiddelbart kan jeg ikke se, at det kan fungere på den måde?
Anden tirsdag i måneden kan i bedste/værste tilfælde være enten den 8.
eller 14. i en måned - og alt der imellem.

Din IF sætning udløses kun hvis den anden tirsdag i måneden er den
14.:
8 / 7 = 1.14
9 / 7 = 1.29
10 / 7 = 1.43
11 / 7 = 1.57
12 / 7 = 1.71
13 / 7 = 1.86
14 / 7 = 2

Fra : Andreas Andersen

Dato : 11-03-11 10:44

Den 11-03-2011 10:40, Joe skrev:

> [...]
> eller 14. i en måned - og alt der imellem.
>
> Din IF sætning udløses kun hvis den anden tirsdag i måneden er den

Nå nej, jeg bruger for mange forskellige sprog - / er ikke
heltalsdivision i php... Men så tjek om $dayOfMonth > 7 && dayOfMonth < 15.

--
Andreas

Fra : Andreas Andersen

Dato : 11-03-11 10:47

Den 11-03-2011 10:44, Andreas Andersen skrev:

> Nå nej, jeg bruger for mange forskellige sprog - / er ikke
> heltalsdivision i php... Men så tjek om $dayOfMonth > 7 && dayOfMonth < 15.

Og / 7-tingene ville ikke have fungeret alligevel, det fik jeg skrevet
for hurtigt, glem det.

Pointen var sådan set også bare, at hvis man har ugedagen og dagen i
måneden, kan man ret let regne ud om det er anden tirsdag i måneden.

--
Andreas

Fra : Joe

Dato : 11-03-11 02:44

> Hvordan pokker finder jeg ud af om i dag er 2. tirsdag i måneden?

Jeg har også MySQL til rådighed, hvis den har noget bedre kalender
håndtering?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-11 11:12

Joe skrev:

> Hvordan pokker finder jeg ud af om i dag er 2. tirsdag i måneden?

Hvis tirsdagens dato er større end 7 og mindre end 15, er det den
anden tirsdag måneden.

--
Bertel

Fra : Joe

Dato : 11-03-11 03:32

> heltalsdivision i php... Men s tjek om $dayOfMonth > 7 && dayOfMonth < 15.

Ja, det var jo lige denne - den burde jeg nok selv have set
Tak.