Kompatibilitet?
Fra : oz1sej

Dato : 11-03-11 04:01

Hvordan hulen finder man ud af, hvilket grafikkort der passer til ens
computer? Man kan vel ikke bare købe et tilfældigt kort og satse på,
at det fungerer i maskinen?

Jeg har en AMD Athlon II X2 215 dualcore processor 2.70 GHz med 4 GB
RAM - bundkortet ved jeg faktisk ikke, hvad er for et. Kan min windows-
installation køre videre med nyt grafikkort, eller skal jeg
reinstallere?

Mvh Steen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-03-11 12:12

oz1sej <oz1sej@gmail.com> crashed Echelon writing news:af8a3873-86f6-49fd-
ab08-d7bb1fa5775a@z27g2000prz.googlegroups.com:

> Hvordan hulen finder man ud af, hvilket grafikkort der passer til ens
> computer? Man kan vel ikke bare købe et tilfældigt kort og satse på,
> at det fungerer i maskinen?

Man finder ud af hvilken type port ens maskine har (AGP den idag noget
ældre type eller PCI-Express)

Brug evt GPU-Z til at finde ud af det og kig under bus interface.

Desuden er man opmærksom på om ens PSU kan trække det nye kort, som måske
har et højere strømforbrug en det gamle.

> [...]
> RAM - bundkortet ved jeg faktisk ikke, hvad er for et. Kan min windows-
> installation køre videre med nyt grafikkort, eller skal jeg

Reinstallation ikke nødvendigt. Dog ville jeg anbefale afinstallation af
den gamle driver og installation af den nye. Husk evt. at få fjernet alle
de gamle rester af driveren ved at anvende driver sweeper i safe mode
(gælder kun for Windows)

--
Bjarke Andersen

Fra : jk

Dato : 11-03-11 13:54

On Fri, 11 Mar 2011 03:00:32 -0800 (PST), oz1sej <oz1sej@gmail.com>
wrote:

> [...]
>RAM - bundkortet ved jeg faktisk ikke, hvad er for et. Kan min windows-
>installation køre videre med nyt grafikkort, eller skal jeg

En anden metode end gpu-z (som jeg ikke har set virke hos mig endnu)
er, at downloade cpu-z fra www.cpuid.com

Det program fortæller dig på et faneblad, hvilket bundkort, du har. Så
skal du downloade manualen, hvis det muligt (hvis ikke PC'en er et
brand). Endvidere kan du også med bundkort angivelse google dig til
hvilken type videoport, det har. Der er mange muligheder

AGP: 4x, 8x

PCI-express: 1.0 eller 2.0

Det er nemmest at købe agp8x og pci express 2.0, men vanskeligt at
finde 4x og 1.0.

mvh

John

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-03-11 01:16

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen

> AGP: 4x, 8x

Burde være bagud kompatible.
(hastigheden tilpasses naturligvis til 4x hvis du køber et 8x kort)

> PCI-express: 1.0 eller 2.0

1.0 > 2.0 er sikkert/måske kompatible.
1.1 og helt op til PCI-e 3.0 (når det kommer en gang) er kompatible, men der
kan måske være problemer med 1.0.
Igen hastidheden er mindste fællesnævner.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-03-11 01:26

"Bjarne K." <nej@niet.pp> skrev i meddelelsen

> "jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen

> Burde være bagud kompatible.
> (hastigheden tilpasses naturligvis til 4x hvis du køber et 8x kort)

Glemte: Dette gælder ikke hvis vi taler om AGPx1 og 2 idet de kører med en
anden voltage end 4x og 8x, men det er næppe en 1x eller 2x, når pc'en kører
med dualcore cpu.

Bjarne K.