endomondo og smartphone
Fra : KS

Dato : 09-03-11 20:15

hvordan er det lige med noget smartphone med indbygget GPS???

hvis man f.eks. bruger endomondo på en løbetur - er det så noget der kører
på telefontid/abb, eller er det "gratis" uanset hvilket abb. man har?

på forhånd tak
Kenneth

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-03-11 20:36

Den 09-03-2011 20:14, KS skrev:
> hvordan er det lige med noget smartphone med indbygget GPS???
>
> hvis man f.eks. bruger endomondo på en løbetur - er det så noget der kører
> på telefontid/abb, eller er det "gratis" uanset hvilket abb. man har?

Jeg kender ikke lige pågældende program, men GPS i sig selv bruger ikke
hverken tale minutter, eller data trafik.. Dog er de fleste mobiler
udstyret med en kickstarter til GPS'en, kaldet A-GPS, som henter nogle
data fra nettet, fremfor at vente op til 15 minutter på at de kommer fra
satellitterne. Dette vil naturligvis belaste din telefonregning, men det
er ufatteligt få data der hentes for at starte GPS'en op, og de hentes
ikke hver eneste gang, kun hvis de er for gamle.

Man kan i øvrigt undgå at den bruger mobilnettet ved at starte GPS'en
når man har forbindelse til et trådløst netværk, så hentes data via
denne forbindelse i stedet.

Så hvis applikationen ikke i sig selv bruger data, så kan det faktisk
nemt opnås at den er gratis at bruge. Men bruger den løbende data,
f.eks. vil en applikation til at hente mails med faste intervaller bruge
data, så koster det på telefonregningen.

Man kan dog komme meget langt med lidt, selv vil jeg mene jeg bruger
MEGET data, men det har kun belastet mobilnettet med ca. 400 MB/md. i
gennemsnit over de sidste 3 måneder. Samlet datamængde inkl. trådløst
net, ligger på 1,5GB/md. så det behøver ikke være en voldsom regning, du
vil for det meste kunne klare dig med en pakke på 500 mb om måneden.

- Chano Andersen

Fra : Lars Raaby

Dato : 09-03-11 20:52

Den 09-03-2011 20:14, KS skrev:
> [...]
>
> hvis man f.eks. bruger endomondo på en løbetur - er det så noget der kører
> på telefontid/abb, eller er det "gratis" uanset hvilket abb. man har?

Endomondo er gratis at bruge. Den sender data til hjemmesiden når
du stopper. Jeg ved ikke hvor merget den sender men et gæt er
10-20 kb så det er jo næsten gratis.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Leif Neland

Dato : 09-03-11 22:27

Den 09-03-2011 20:52, Lars Raaby skrev:

> Endomondo er gratis at bruge. Den sender data til hjemmesiden når du
> stopper. Jeg ved ikke hvor merget den sender men et gæt er 10-20 kb så
> det er jo næsten gratis.

Endomondo kan sende data real-time, så træneren kan sidde hjemme og
følge med på PC'en. Og sende "pep-talk", tekstbeskeder, der læses op af
endomondo i telefonen.

Så der bruges datatransmission.

Om det kan slås fra, ved jeg ikke.

For at se et eksempel: http://www.endomondo.com/workouts/gRggJO-1bk8

Jeg var ponyholder for datteren, der var til stævne med to ponyer

Leif

Fra : Søren Blom

Dato : 10-03-11 14:13

"Leif Neland" wrote

Om det kan slås fra, ved jeg ikke.

Faktisk er de funktioner noget man skal slå til i endomondo før de kan
bruge, fra start af, er de slet ikke slået til.

Venlig Hilsen

Søren Blom

Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-03-11 20:56

"KS" <No@name.dk> crashed Echelon writing

> hvis man f.eks. bruger endomondo på en løbetur - er det så noget der
> kører på telefontid/abb, eller er det "gratis" uanset hvilket abb. man
> har?

Æhhh, det er gratis i den forstand at du kan hente det gratis.

Selve trafikken for at hente programmet og uploade din træningsresultater
til Endomondo (og på computer se dem på et kort, dele det på Facebook,
twitter m.v.) koster den tarif som data nu koster i dit abonnement.

Medmindre du først gør alt dette når du er forbundet wifi.

--
Bjarke Andersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-03-11 22:10

KS skrev den 09-03-2011 20:14:
> hvordan er det lige med noget smartphone med indbygget GPS???
>
> hvis man f.eks. bruger endomondo på en løbetur - er det så noget der kører
> på telefontid/abb, eller er det "gratis" uanset hvilket abb. man har?

Det er min opfattelse at optagelse af din træning ikke er datatrafik.

Selve Endomondo og HTC Desire HD er en ganske udemærket kombination.
Jeg syntes, at den er ret præcis på mine cykelture....der er nogen gange
den lige vil have til at køre ind i baggård...men det betyder ikke de
store fejlafstande på 10-12 kilometer.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : KS

Dato : 10-03-11 06:42

"KS" <No@name.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvis man f.eks. bruger endomondo på en løbetur - er det så noget der kører
> på telefontid/abb, eller er det "gratis" uanset hvilket abb. man har?

mvh
kenneth