Brug af knapper uden for en formular
Fra : Kurt G

Dato : 09-03-11 14:13

Jeg ved ikke rigtigt, om det er rette gruppe, men da det skrives i php,
vover jeg et forsøg:

Jeg er ved at lave en side til at opdatere en mødeliste
(http://www.hsra.dk/updatemoeder.php).
Det meste er tyvstjålet fra et hefte om php.
Øverst er der en formular med inputfelter og længere nede er der et dump fra
databasen. Deri er de to første felter to iconer.
Jeg vil gerne have disse til at virke på den måde, at jeg ved at trykke på
dem henholdsvis sletter alle data for linien eller kan redigere i dem
(ligesom i PhpMyAdmin).

Disse knapper er jo ikke inde i formularen, så hvordan gør jeg det?

Mvh Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-11 14:22

Kurt G skrev:

> Disse knapper er jo ikke inde i formularen, så hvordan gør jeg det?

Du kan lave lige så mange formularer som du vil på en side. Lav
en der omslutter to knapper og har action til en PHP-fil der
laver det der skal laves.

--
Bertel

Fra : Kurt G

Dato : 09-03-11 14:31

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4d777edd$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...

> Du kan lave lige så mange formularer som du vil på en side. Lav
> en der omslutter to knapper og har action til en PHP-fil der
> [...]
Det vil jeg prøve.
Mvh Kurt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-03-11 17:20

Kurt G formulerede onsdag:
> [...]
> (ligesom i PhpMyAdmin).
>
> Disse knapper er jo ikke inde i formularen, så hvordan gør jeg det?

Du kan slette en række, ved at lade knappen faktisk være et link, der
linker til et script der fjerner en record i databasen. Du skal så
overføre en identifikation af hvilken række der skal slettes i URL'en.
Lidt risikabelt - i hvert fald skal du være sikker på, at der ikke kan
fuskes med det, og validere input.
Den anden med at redigere, går ikke umiddelbart - det skal der en form
til, med tilhørende validering af input, og opdatering af recorden i
databasen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 09-03-11 18:11

Den 09-03-2011 17:19, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> overføre en identifikation af hvilken række der skal slettes i URL'en.
> Lidt risikabelt - i hvert fald skal du være sikker på, at der ikke kan

Man kan jo lade linket være
"?del=".id."&amp;hash=" . md5(date('j').'asdhkashdkja'.id)
og checkke at hash'en er den samme, når linket kommer retur.

> Den anden med at redigere, går ikke umiddelbart - det skal der en form
> til, med tilhørende validering af input, og opdatering af recorden i
> databasen.

I PhpMyAdmin hoppes til en form med den record alene, når der trykkes
edit. (Eller retter, man kan markere et antal records, og man hopper så
til en form med de records på)
Der er ikke "inline-edit".

Men der kan jo laves smarte ting med AJAX og javascript, så det ligner
en desktop-applikation, hvor man kan lave inline-edit på.

Leif