Tyske kringler - vistnok med kommen
Fra : Marianne

Dato : 07-03-11 13:41

Hej

Jeg har brug for assistance! I går fik jeg - i lufthavnen i Frankfurt af
alle steder - en pragtfuld sandwich. Brødet var en stor kringle, som jeg
synes smagte lidt af kommen. Men man kunne ikke se kommenfrøene. Kringlen
var lige så stor som en bagel, bare i kringleform, og jeg synes også
konsistensen mindede om sådan bagels - altså kogt før bagningen.

Dem vil jeg gerne prøve at lave selv, men fik desværre ikke fat i navnet.
B... (eller) R ... og den endte på 'zel'.

Kan nogen hjælpe?

(Der er masser af kommenkringleopskrifter på nettet. Men de drysses med
kommen ...)

mvh
Marianne

Fra : ;o)-max-

Dato : 07-03-11 14:37

On 07-03-2011 19:40, Marianne wrote:
> [...]
>
> Kan nogen hjælpe?
>
> (Der er masser af kommenkringleopskrifter på nettet. Men de drysses med

Pretzel
http://en.wikipedia.org/wiki/Pretzel

Det var måske ikke sådan en du fik, men det er en kringle
og den er oprindelig tysk, det specielle er at den er lud
behandlet, det gir vidst en speciel overflade.. yummi
-max-

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-03-11 14:44

On Mon, 7 Mar 2011 14:41:24 +0100, Peter Loumann wrote:

> [skrækkeligt link]

burde ha' været

http://www.funtastic-linden.de/xmas2010/8.htm

--
pl

Fra : Marianne

Dato : 07-03-11 15:50

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og den er oprindelig tysk, det specielle er at den er lud
> behandlet, det gir vidst en speciel overflade.. yummi

Jo - det var lige den Men jeg ser, at der ikke er kommen i. Det troede
jeg ellers pga den lidt specielle smag.

Men den der Natron-Laufe 4% NaOH per analysum ... 'hvordan skaffer man den?
Der står: Die Natronlauge bekommt man im Chemikalienhandel oder in der
Apotheke "per analysum" ist eine hohe Qualität' Jeg tror ikke mit lokale
apotek er leveringsdygtige?

mvh
Marianne

Fra : Max

Dato : 07-03-11 16:16

Hej Marianne

> [...]
> oder in der Apotheke "per analysum" ist eine hohe Qualität' Jeg tror
> ikke mit lokale apotek er leveringsdygtige?

Det er Natriumhydroxid, også kaldet kaustisk soda eller afløbsrens.
Kan fåes overalt, men om det er kemisk rent ved jeg ikke.

Max

Fra : Henry Vest

Dato : 07-03-11 18:30

Max wrote:

> Det er Natriumhydroxid, ogs� kaldet kaustisk soda eller afl�bsrens.
> Kan f�es overalt, men om det er kemisk rent ved jeg ikke.

Pas i hvert fald på! Natriumhydroxid er et særdeles skrapt kemikalium.

--
Henry Vest

Fra : Marianne

Dato : 08-03-11 08:28

"Henry Vest" <henryvest@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Pas i hvert fald på! Natriumhydroxid er et særdeles skrapt kemikalium.

Eh ... I foreslår ikke, at jeg laver kringler med afløbsrens .. vel??
Måske skulle jeg forsøge i videnskabsgruppen

mvh
Marianne

Fra : Max

Dato : 08-03-11 08:53

Hej Marianne

> Eh ... I foreslår ikke, at jeg laver kringler med afløbsrens .. vel??

Du spurgte om hvad NaOH var og fik svaret.

> Måske skulle jeg forsøge i videnskabsgruppen

Gør du bare det, der får du samme svar.

Og det er forøvrigt en ganske almindelig fremgangsmåde

http://www.kandu.dk/tip18265.aspx

--
Mvh Max

Fra : Krabsen

Dato : 08-03-11 10:20

Den 08-03-2011 08:52, Max skrev:
> Hej Marianne

> Du spurgte om hvad NaOH var og fik svaret.

Eh.. det gjorde M nu ikke - hun spurgte hvor man får fat i det ..

Fra : Max

Dato : 08-03-11 10:46

Hej Krabsen

> Eh.. det gjorde M nu ikke - hun spurgte hvor man får fat i det ..

Kunne du så ikke finde ud af at hjælpe hende ?

--
Mvh Max

Fra : Marianne

Dato : 08-03-11 22:44

> [...]
>
> Du spurgte om hvad NaOH var og fik svaret.

> Gør du bare det, der får du samme svar.
>
> Og det er forøvrigt en ganske almindelig fremgangsmåde

Jeg anfægter skam ikke dit svar - men når jeg nu gerne vil bruge det til
madlavning, så skal jeg bruge et mere specificeret beskrivelse af, hvordan
man anvender det samme som afløbsrens i en opskrift.

Det er beskrevet i Kandu-linket nedenfor - tak for det

mvh
Marianne

Fra : Max

Dato : 08-03-11 23:31

Hej Marianne

> Det er beskrevet i Kandu-linket nedenfor - tak for det

Fint at du kunne bruge den. Du vender vel lige tilbage
når du har prøvet at dyppe dine kager i lakfjerner som
det også bruges til :)

Er spændt på at høre om resultatet.

Står du og mangle bagepulver en dag, ja så tøm en
pulverslukker, så har du til masser af kager :)

Max

Fra : Grisen Pigson

Dato : 09-03-11 02:35

On 7 Mar., 14:43, Peter Loumann <ped...@tdcadsl.dk> wrote: