Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Godt eller skidt andelsboliglån?
Fra : ff@ff.com

Dato : 06-03-11 12:21

Hejsa den 11-11-2008 oprettede jeg et andelsbolig lån på:

570.000 kr.

som jeg afdrager med 3500 kr pr. mdr.

I dag - sidste postering 28-02-2011 - er lånet nedbragt til:

549.947 kr.

Samlede renteudgifter for denne periode (2 år og 4 mdr.) har jeg regnet
sammen til:

74.441 kr.

Dvs at jeg på knap 2 ½ år har afbetalt : 570.000 - 549.947 = 20.053 kr.

Uden at gå for meget i detalje om lånetype (da jeg pt ved meget lidt om det)
ser ovenstående så ud som et fornuftigt lån eller bør jeg få indhentet et
tilbud hos en anden bank?

Forventer at jeg i fremtiden af afdrage et sted mellem: 4.500 - 5.500 kr. i
mdr. i stedet.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-11 13:09

"ff@ff.com" <asdf@asd.com> skrev i meddelelsen
> Dvs at jeg på knap 2 ½ år har afbetalt : 570.000 - 549.947 = 20.053
> kr.

Det er en helt almindelig udvikling i ydelsen.

I starten er næsten det hele rente og kun en lille del afdrag.

Efterhånden som du afdrager lidt hver gang, så bliver restgælden og
derved også rente-udgifterne mindre og mindre med samme ydelse - og
derved bliver afdraget større og større.

Jan

Fra : alexbo

Dato : 06-03-11 13:24

"ff@ff.com" skrev

> Uden at gå for meget i detalje om lånetype (da jeg pt ved meget lidt om
> det) ser ovenstående så ud som et fornuftigt lån eller bør jeg få
> indhentet et tilbud hos en anden bank?

Jeg synes det ser dyrt ud, omkring 6%
prøv på www.mybanker.dk at finde en billigere bank, der kan man finde lån
til under 4% det vil give en enorm forskel.

Start med at se din rente på det nuværende lån, det må du kunne se på din
netbank.
Der er også den mulighed at finde en billigere bank, og med den viden snakke
med din egen bank og få sat renten ned.

Det er så i det hele taget en god ide at vide noget mere om dit lån, det er
formentlig dit største økonomiske mellemværende, så at vide meget lidt er
ikke godt.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 06-03-11 13:57

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Jeg synes det ser dyrt ud, omkring 6%
> prøv på www.mybanker.dk at finde en billigere bank, der kan man finde lån
> til under 4% det vil give en enorm forskel.

For at give dig en ide om hvor mange penge der er i spil så er forskellen på
et 6% og et 4% lån af din størrelse og dit afdrag ca. 360.000 kr.

Med dit nuværende lån ender du med at betale ca 1.180.000 kr og et 4% lån
ville blive 820.000 kr. ialt.
Havde afdraget fra starten været 5.000 ville et 4% lån blive ca 718.000 kr

Der er mange penge at hente ved at få renten ned og afdraget op, hver eneste
1/10 procent og hver eneste kr. tæller.
Den tid du bruger på at undersøge mulighederne er den bedst betalte tid du
nogensinde opnår.

mvh
Alex Christensen