Gode råd ved køb af ældre CV ?
Fra : Brian Sørup

Dato : 02-03-11 22:53

Hejsa

Jeg overvejer at købe en ældre vogn til omkring 30000,- og har set mig lun
på Hobby Prestige 610 med midtersiddegruppe.
Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på ved denne vogn, når den er
fra omkring 1985-1990.

--
Brian Sørup

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-03-11 00:42

"Brian Sørup" <brizzen@live.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> på Hobby Prestige 610 med midtersiddegruppe.
> Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på ved denne vogn, når den

Som sædvanlig om der er fugt. Ikke fordi jeg har hørt, at der skulle være
specielle fugtproblemer med netop denne vogn.
Prisen synes jeg måske er i overkanten, medmindre der virkelig følger noget
godt udstyr med.

Kurt

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-03-11 19:36

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> specielle fugtproblemer med netop denne vogn.
> Prisen synes jeg måske er i overkanten, medmindre der virkelig følger

Jeg har kig på flere vogne med forskelligt udstyr.
Jeg syntes også priserne er i overkanten, de er ihvertfald meget svingende -
på DBA.dk er der en forhandler der har en 91'er til 40.000,- og en privat
der har en 86'er til 49.900,- ....
--
Brian Sørup

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-03-11 20:10

> [...]
> svingende - på DBA.dk er der en forhandler der har en 91'er til 40.000,-
> og en privat der har en 86'er til 49.900,- ....

Ja, det lyder lidt vildt. Nu ved jeg ikke, hvad du skal bruge den til,
fastligger eller kørevogn, hvilket udstyr du har brug for i form af telt
osv.
Skal man f.eks. efterfølgende købe et 3 m fortelt eller et penta, fordi man
har brug for det, så løber det hurtigt op, og der vil det helt klart kunne
betale sig at finde en vogn, som så vidt muligt har netop det udstyr, som
man gerne vil have.
Beskriv evt. dit behov, hvor meget må det koste, skal den være så stor osv.
Så er der nok nogen, som kan øse ud af deres erfaringer og måske endda
anbefale noget til ordentlige penge.
Jeg købte f.eks. en vogn for 3 mdr siden privat for 90.000 med lige det
fortelt, (Commodore), som jeg vil have, en markise og en hel masse andet som
bord, stole, fortelttæpper, indvendige tæpper osv. (som jeg godt nok ikke
havde brug for)samt som bonus en mover. Hos en lokal forhandler står en
tilsvarende til 124.000 kr., men med et billigere fortelt og intet andet
udstyr.
Det er dog også en pris som er helt i hampen, da jeg har set den hos andre
forhandlere til ca. 110.000 med bedre udstyr.
Men det viser noget om at se sig for. Især hvis man er ny campist, kan det
betale sig at finde en privat, som vil sælge en vogn med komplet udstyr, da
udstyret fås med for meget få kroner.
Nu skal jeg så bare have solgt den jeg havde

Kurt

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-03-11 12:29

> [...]

> osv.
> Så er der nok nogen, som kan øse ud af deres erfaringer og måske endda

Jeg skal bruge en vogn der er så stor vi kan være 2 voksne og 3 børn.
Den skal have separat soveafdeling til os voksne, køjer til børnene og en
rundsiddegruppe vi kan sidde i.
Vognen skal primært bruges til korte ophold á 1-2 overnatninger så vi skal
kunne være i vognen uden at lave opredning og uden fortelt slået op.
Måske kommer vi også afsted på en uges sommerferie - der er et fortelt da at
foretrække, specielt hvis vejret ikke er for godt.....
Vognen skal trækkes af en Volvo V70 2,5Turbo med Aut.gear.(trækvægt 1600Kg)
og en ældre US-bil (Trækvægt 2000Kg) - så en køreklar vægt omkring 1600
kg...

Kun vogne med boogie har interesse, jeg vil ikke køre med over 1500Kg på een
aksel.....

Pris max.40000,- alder er ikke vigtig bare vognen er nogenlunde iorden...
--
Brian Sørup

Fra : René Løweneck

Dato : 10-03-11 08:39

Hej Brian !

> [...]
> Måske kommer vi også afsted på en uges sommerferie - der er et fortelt da
> at foretrække, specielt hvis vejret ikke er for godt.....

Jeg vil anbefale, at du køber en markise til den vogn du får fat i (hvis der
ikke er en i forvejen). Den er perfekt til det scenarie, du har sat op. Det
tager 2 min. at sætte den op og det samme at tage den ned. Og det gør ikke
noget, at den er våd, når man ruller den ind. Den er lavet af noget voksdug
lignende noget. Perfekt, hvis man lige vil nyde udsigten eller spise
undervejs på en rasteplads og vejret er lunt med lidt dryppen i ny og næ
)

> Vognen skal trækkes af en Volvo V70 2,5Turbo med Aut.gear.(trækvægt
> 1600Kg) og en ældre US-bil (Trækvægt 2000Kg) - så en køreklar vægt omkring
> 1600 kg...

Jeg har hørt, at en del får monteret en ekstra oliekøler til aut. gear
olien, når man kører med campingvogn. Det er som sagt ikke noget jeg ved,
men noget jeg har hørt. Men det kunne måske være fornuftigt lige at tjekke
op på det, mht. din bil model. Det vil i hvert fald være en god idé at være
på forkant med det, inden man suser ned over Kassel bakkerne ))

> Kun vogne med boogie har interesse, jeg vil ikke køre med over 1500Kg på
> een aksel.....

Kan du forklare mig hvorfor ? Jeg kører selv kun med en aksel (1300kg).

> Pris max.40000,- alder er ikke vigtig bare vognen er nogenlunde iorden...

Her er en sindsygt billig vogn:
http://www.dba.dk/solifer-finlandia-670-98-5/id-72428563/
Her skal du nok være meget hurtig, hvis du er interesseret. Og nej, det er
ikke min vogn og jeg kender ikke dem, der sælger den.
Noget du skal være opmærksom på er, indenfor Solifer er model Nordica 2,3m
bred og Finlandia 2,5m bred.

Jeg kan iøvrigt ikke anbefale Solifer varmt nok. Her kan du se hvorfor:
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=63

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-03-11 16:23

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> spise undervejs på en rasteplads og vejret er lunt med lidt dryppen i ny

Godt tip ...

> [...]
> op på det, mht. din bil model. Det vil i hvert fald være en god idé at
> være på forkant med det, inden man suser ned over Kassel bakkerne ))

Begge biler har oliekøler til gearkassen...

> Kan du forklare mig hvorfor ? Jeg kører selv kun med en aksel (1300kg).

Jeg tror der er mere stabilitet i vognen, særligt ved punktering og/eller
sprunget dæk

> [...]
> ikke min vogn og jeg kender ikke dem, der sælger den.
> Noget du skal være opmærksom på er, indenfor Solifer er model Nordica 2,3m

Jeg kan ikke se køjer på billederne af vognen, den er nok med enkeltsenge
oppe foran ?
Max bredde er 176cm+35+35 = 246 - men mon ikke ordensmagten kan se gennem
fingre med de sidste 4cm ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-03-11 18:24

> Max bredde er 176cm+35+35 = 246 - men mon ikke ordensmagten kan se gennem
> fingre med de sidste 4cm ?

Du kan måske være heldig at forsikringen også gør det ;)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-03-11 19:18

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> "Brian Sørup" <brizzen@live.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan måske være heldig at forsikringen også gør det ;)

Det bliver mest USA-jernet der kommer til at agere trækdyr, og den er godt 2
meter bred, så mon ikke det går an

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-03-11 14:19

Brian Sørup formulerede torsdag:

> Jeg tror der er mere stabilitet i vognen, særligt ved punktering og/eller
> sprunget dæk

Jeg har tidligere også været en del i tvivl om hvordan en CV opfører
sig med et sprunget dæk. Ville den blive vildt ustabil? Siden jeg fik
en ny Detleffs leveret med verdens elendigste dæk (Matador - forlang
dem byttet, hvis en forhandler forsøger at sælge dig en CV med mystiske
dæk) har jeg prøvet. I begge tilfælde sprang dækkene under
motorvejskørsel - dvs. med ca 100 km/t - og forbløffende nok er der
meget lidt at mærke. Man ser i bakspejlet at CVen lægger sig lidt til
den ene side og bliver en anelse tungere at trække men ellers intet.
Jeg kører med en Seat Alhambra 2.0 TDI og Dethleff Camper Snow (1600
kg. lastet og én aksel). Måske er risikoen for punkteringer højere, når
man er oppe på 800 kg/dæk. Vægten sætter i hvert fald nogle
begrænsninger for udvalget af dæk, men på den anden side, så skal jeg
ikke have andet end gode varevogsndæk af anerkendt mærke.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-03-11 11:23

"Jan Bøgh" <nospam@nospam.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> oppe på 800 kg/dæk. Vægten sætter i hvert fald nogle begrænsninger for
> udvalget af dæk, men på den anden side, så skal jeg ikke have andet end

Stærk sidevind og stærk blæst kan måske gøre meget ved oplevelsen, når man
punkterer.. ligeledes må der være forskel på en punktering og en
"eksplosion".

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-11 15:42

Per Henneberg Kristensen formulerede onsdag:
> "Jan Bøgh" <nospam@nospam.net> skrev i meddelelsen

> Stærk sidevind og stærk blæst kan måske gøre meget ved oplevelsen, når man
> punkterer..

Tjae, det kan det muligvis nok være anderledes i stærk sidevind. Eller
hvis man bliver ramt af en tsunami!
Jeg forsøger dog at undgå spekulationer og i stedet bringe solide egne
erfaringer. Nu har jeg i alt oplevet 3 punkteringer/eksplotioner. 2 stk
Matadordæk og så et obskurt Ying-yang-plingdæk som jeg fik på ved en
dubiøs dækmontør i Italien.

> ligeledes må der være forskel på en punktering og en
> "eksplosion".

Ja, der er sikkert forskel. I det ene tilfælde hørte vi et gevaldigt
brag - mon ikke det er en eksplosion?

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : S.B.

Dato : 24-03-11 23:25

"Jan Bøgh" <nospam@nospam.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> dubiøs dækmontør i Italien.

> Ja, der er sikkert forskel. I det ene tilfælde hørte vi et gevaldigt

Den ene punktering jeg har haft opdagede jeg føst ved at vognen var tungere
at trække.
Tvivler på de begyndre at slingre helt vildt, et punkteret dæk bremser jo
vognen. problemet vil vel først komme hvis hele hjulet blokere, og det gør
det jo ikke.

Søren

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-03-11 00:37

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> vognen. problemet vil vel først komme hvis hele hjulet blokere, og det gør

Der er nok mange omstændigheder som kan gøre det ene eller det andet.
En bekendt fik sprængt et dæk ved 90 km/t i Østrig, og den slingrede så han
røg ud i autoværnet og fik smadret hele den ene side. Så der er nok ikke
nogen standardløsning. Vognens belæsning vil formentlig også have stor
betydning.

Kurt