kortart 71?
Fra : Mona

Dato : 02-03-11 16:03

Hej
Er der nogen som har erfaring med at modtage betalinger via kortart 71 hvor
kunden alene kan benytte netbank, og som kan oplyse hvilke informationer
som automatisk overføres fra kundens netbank, såsom navn og adresse?

Med andre ord, hvad indeholder den record præcis som opkræveren modtager?

Og hvorfor kan kortart 71 ikke betales på et posthus?

Mona

Fra : Ralph

Dato : 02-03-11 17:46

"Mona" <invalid@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunden alene kan benytte netbank, og som kan oplyse hvilke informationer
> som automatisk overføres fra kundens netbank, såsom navn og adresse?

Jeps, det er sk***let at bogføre.

> Med andre ord, hvad indeholder den record præcis som opkræveren modtager?

De midterste cifre bestemmer man -mere eller mindre selv - jeg bruger selv
de første 8 cifre tilkundenr. dernæst kommer fakturanr. og til sidst et
checkciffer (modulus-11 i gamle dage, det er vist passé), herefter kommer
mit kundenr.

Andre har byttet rundt på rækkefølgen, og kommunens og DR's kan jeg ikke
gennemskue.

Så importerer jeg 50-100 indbetalinger og gemmer dem som en kommasepareret
fil (banken leverer softwaren) importerer filen til en kassekladde, der er
så typisk tre-fire fejl, dem retter jeg manuelt (søge på beløb, typisk),
udskrive, bogføre - fem-seks minutter

> Og hvorfor kan kortart 71 ikke betales på et posthus?

For at gøre det så besværligt som muligt for dem der insisterer på at betale
manuelt. Af samme grund stiger gebyrprisen jævnligt.

--
Ralph

Fra : Mona

Dato : 02-03-11 18:15

On Wed, 2 Mar 2011 17:46:26 +0100, Ralph wrote:

> For at gøre det så besværligt som muligt for dem der insisterer på at betale
> manuelt. Af samme grund stiger gebyrprisen jævnligt.

tak, men hvilke andre oplysninger får du? Kan du se netbankindehaverens
navn og adresse i det tilfælde hvor der betales fra en andens netbank end
den som fakturaen er udstedt til?

Mona

Fra : Henning

Dato : 02-03-11 18:31

On 2011-03-02 18:14, Mona wrote:

> tak, men hvilke andre oplysninger får du? Kan du se netbankindehaverens
> navn og adresse i det tilfælde hvor der betales fra en andens netbank end
> den som fakturaen er udstedt til?

Du vil normalt kun få dit betalings-id og beløb retur.

Det er ihverfald hvad jeg har fået fra de 4-5 forskellige banker hvor
jeg har fået data fra i tidens løb.

Men ID'et er jo for så vidt også nok.

/Henning

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-03-11 20:18

> For at gøre det så besværligt som muligt for dem der insisterer på at
> betale
> manuelt. Af samme grund stiger gebyrprisen jævnligt.

>tak, men hvilke andre oplysninger får du?

Når man sender en opkrævning ud til en kunde på et girokort med kortart 71,
så sender man samtidig en 15 cifret kode, måske et fakturanummer og altid
ens kreditornummer. Når man får penge retur, får man samme kode og et beløb.
Man ved ikke hvem der har betalt, hvorfra eller for den sag skyld hvorfor.
Man parrer så koden med den kode, man har i sit bogholderi og fluks er en
faktura udlignet. Meget nemt for beløbsmodtager.

Mvh Maria

Fra : Ralph

Dato : 03-03-11 17:44

> tak, men hvilke andre oplysninger får du? Kan du se netbankindehaverens
> navn og adresse i det tilfælde hvor der betales fra en andens netbank end
> den som fakturaen er udstedt til?

Jeg får kundenummer, som parres med navn og adresse i mit regnskabsprogram,
fakturanr. og beløb som udlignes automatisk. Hvorfra kunden har betalt sit
udestående er jeg ligeglad med.

Ralph

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 03-03-11 23:44

Ralph wrote:
> [...]
> regnskabsprogram, fakturanr. og beløb som udlignes automatisk.
> Hvorfra kunden har betalt sit udestående er jeg ligeglad med.

Jamen, jamen, det er da helt normal standard. Det var sådan set heller ikke
det, øvelsen gik ud på..
--
---
Med venlig hilsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-03-11 22:16

Den 02-03-2011 16:02, Mona skrev:

> Og hvorfor kan kortart 71 ikke betales på et posthus?

Hvis man ellers vil betale 25 kr. for det, kan man godt betale kortart
71 på posthuset.

Det kræver dog, at man har fået et rigtigt indbetalingskort, som
overholder bankernes krav til mål, papirkvalitet m.v.

Når et firma f.eks. sender en PDF med et indbetalingskort, skriver de
ofte, at det kun kan bruges ved betaling i netbank, men det er altså for
at undgå, at kunden går på posthuset med en udprintning, som ikke kan
bruges.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Mona

Dato : 04-03-11 14:32

On Wed, 02 Mar 2011 22:15:33 +0100, Jonathan Stein wrote:

> [...]
> ofte, at det kun kan bruges ved betaling i netbank, men det er altså for
> at undgå, at kunden går på posthuset med en udprintning, som ikke kan

ahaa, derfor

Jeg har ikke kunnet lure, hvorfor en udsteder af et 71-kort, har ændret mit
navn/adresse til min kæresten navn/adresse, EFTER at der har været betalt
et 71-kort via hans netbank.
Jeg kan ikke firnde andre forklaringer, end at banken har udleveret hans
navn/adresse til udstederen, sammen med betalingsidenten.
Nogen der konkret kan tilbagevise at dette kan ske?

Mona

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-03-11 18:06

> [...]
>navn/adresse til udstederen, sammen med betalingsidenten.
>Nogen der konkret kan tilbagevise at dette kan ske?

Banken udleverer ikke noget som helst. En betalingsfil indeholder simpelthen
ikke informationen, så det må være sket på anden vis. I øvrigt betaler vi
ofte regninger fra enten min eller min mands konto uden at det ændrer noget
som helst hos modtageren.

Mvh Maria

Fra : Mona

Dato : 09-03-11 15:51

tak

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 02-03-11 23:48

Mona wrote:
> [...]
> modtager?
>
> Og hvorfor kan kortart 71 ikke betales på et posthus?

Som andre allerede har angivet, så skal du selv konstruere din 15-cifrede
kode - eller blot de for dig nødvendige cifre til identifikation af din
debitor. Systemet sætter selv de nødvendige nuller foran. Du skal samtidig
kunne anføre et checktal. Hvis du anvender pretrykte fakturaformularer med
indbetalingskort eller en kode, der ændrer sig pr. løbende fakturanr., burde
du ikke have yderligere problemer.

Bruger du imidlertid egne fakturaer med egne fakturanumre fra start, skal du
selv generere det sidste checkciffer. Dertil findes der et program/regneark,
hvor man blot indtaster sin egen identifikation - fakturanr. eller/og
kundenr. med rækkefølge efter eget valg. Jeg fik det i sin tid efter at have
"vredet armen om på ryggen" af en/flere fra det Klg. oktroniserede Postvæen
med formel og det hele.

Jeg kan nok "overtales" til at sende en kopi af filen pr. e-mail, hvis du -
og evt. andre - måtte være interesserede.
--
---
Med venlig hilsen

Fra : Mona

Dato : 04-03-11 14:36

On Wed, 2 Mar 2011 23:48:29 +0100, Karsten (7870) wrote:

> Jeg fik det i sin tid efter at have
> "vredet armen om på ryggen" af en/flere fra det Klg. oktroniserede Postvæen
> med formel og det hele.

Jeg ville da gerne have at du poster excelformlen her

Mona

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 04-03-11 14:58

Mona wrote:

> Jeg ville da gerne have at du poster excelformlen her
>
> Mona

Så må du lige sende mig en e-mail adresse, der ikke er invalid - min passer.