Wiki-software som vor mor kan finde ud af
Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-02-11 19:41

Jeg har kigget op MediaWiki, men når de selv skriver, at det kræver
kendskab til programmering og at det kan volde en del besvær og hårdt
arbejde at installere det, er jeg dømt ude på forhånd.

Mindre kan også gøre det. Formålet er primært at lægge nogle artikler
ud, som kan forsynes med hyperspring på stikord, et register og en
søgefunktion.

Ideen med en rigtig Wiki er jo, at andre kan bidrage og det er da også
håbet, men det bliver måske i beskedent omfang. Måske så beskedent, at
jeg kan nøjes med et system, som det jeg beskriver i afsnit to. Så må
bidragyderne sende mig deres manuskript, som jeg så sørger for at
lægge ud.

Findes der et no-nonsense Wiki-system, som er let at installere? Jeg
har kigget på http://www.wikimatrix.org/ og der gives en syndflod af
information af features for de enkelte og man kan sammenligne, men det
fortæller mig ikke noget om kravene til min kunnen og viden.

Offline bruger jeg XAMPP-pakken og online har jeg et PhP-site hos
UnoEuro.
--
Venlig hilsen Kurt Hansen

Ægte mod er at kalde en spade for en spade,
også når man taler med spaden selv ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-02-11 20:52

Kurt Hansen skrev:

> Jeg har kigget op MediaWiki, men når de selv skriver, at det kræver
> kendskab til programmering og at det kan volde en del besvær og hårdt
> arbejde at installere det, er jeg dømt ude på forhånd.

Har du overvejet at bruge Wordpress.com? Det er ret let at gå
til. Jeg har ikke sat mig dybere ind i det, men jeg har lavet en
hurtig hjemmeside for en bekendt, og det ser ud til at man kan en
hel del.

Min yngste datter bruger det til at fortælle om sin søn:

   http://valdemars.wordpress.com/

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-11 05:42

Mon, 28 Feb 2011 20:51:56 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

>Har du overvejet at bruge Wordpress.com?

Næh.

> Det er ret let at gå
>til. Jeg har ikke sat mig dybere ind i det, men jeg har lavet en
>hurtig hjemmeside for en bekendt, og det ser ud til at man kan en
>hel del.

Joeh. Spørgsmålet er, om det er egnet som Wiki med masser af
krydslinks mellem artiklerne og vigtigst: hvorledes det betjenes.

Wordpress er en del af pakken på mit webhotel, så jeg kunne jo teste
det.

>Min yngste datter bruger det til at fortælle om sin søn:
>
>    http://valdemars.wordpress.com/

Nydeligt.

Fra : Henrik Glensbo

Dato : 01-03-11 06:32

Tak for ideen , det er alletiders. Jeg vil prøve om jeg kan installere
MEdiaWiki, og så vender jeg lige tilbage med hvor hårdt det egl var.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Glensbo

Dato : 01-03-11 07:55

Det er ganske enkelt at installere - det er nærmest upload, udfyld
konfigurations data og så er man kørende, der er en enkelt fil der skal
flyttes, men det kan selv 'bedste' finde ud af, så skal man begrænse
skrivetilladelserne/ CHMOD

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-11 08:33

01 Mar 2011 06:54:45 GMT skrev Henrik Glensbo:

> [...]
>konfigurations data og så er man kørende, der er en enkelt fil der skal
>flyttes, men det kan selv 'bedste' finde ud af, så skal man begrænse

Tak for deltagelsen. Hvis det er så uproblematisk, som du skriver, vil
jeg gøre forsøget. Jeg er bare lidt nervøs for at smadre min shop og
den eksisterende database, men hvis det er proff lavet, skulle der vel
ikke kunne ske noget.

Jeg kunne fristes til at lave et forsøg først lokalt i XAMPP. Den
burde afspejle domænet på webhotellet, så hvis det går godt offline,
burde det også gøre det onnline.

Fra : Mcwm

Dato : 01-03-11 08:36

Den 01-03-2011 08:32, Kurt Hansen skrev:
> Jeg er bare lidt nervøs for at smadre min shop og
> den eksisterende database, men hvis det er proff lavet, skulle der vel
> ikke kunne ske noget.

Så længe du opretter en ny database til den og smider den i en mappe for
sig selv, kommer du ikke til at rode rundt i noget ved en fejl.

Venligst
Mcwm

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-11 08:41

Tue, 01 Mar 2011 08:35:56 +0100 skrev Mcwm:

>Så længe du opretter en ny database til den og smider den i en mappe for
>sig selv, kommer du ikke til at rode rundt i noget ved en fejl.

Phew

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-11 20:46

> [...]

>konfigurations data og så er man kørende, der er en enkelt fil der skal
>flyttes, men det kan selv 'bedste' finde ud af, så skal man begrænse

Du havde ret, det gik som i amerikansk olie. I oversigten efter
installationen var der ganske vist et par fejl (som jeg ikke forstod
et kvæk af), men installationen fik prædikatet "Lykkedes".

Indtil videre har jeg ikke observeret noget der ikke virker, så det er
sikkert ok.

Tak for den moralske støtte

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-03-11 22:48

> [...]

>konfigurations data og så er man kørende, der er en enkelt fil der skal
>flyttes, men det kan selv 'bedste' finde ud af, så skal man begrænse
Jeg ved ikke om jeg glider off-topic nu, men ellers modtager jeg gerne
bud på hvor jeg ellers skal spørge.

Jeg vil gerne lave noget der, i al sin enkelthed, ligner
http://jurawiki.dk eller den mere avancerede
http://www.horsensleksikon.dk

Begge er meget langt fra standardudgaven og jeg lurer på, om det hele
er programmeret i hånden, eller om der findes skabeloner man kan
bruge.

Jeg vil først og fremmest gerne opdele min side i kategorier og de
skal være tilgængelige i en boks til venstre, eller en drop-down menu.

Jeg har ledt forgæves efter en begynderguide på dansk, men engelsk kan
også bruges.

Fra : Krabsen

Dato : 02-03-11 08:42

Den 01-03-2011 22:47, Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> Begge er meget langt fra standardudgaven og jeg lurer på, om det hele
> er programmeret i hånden, eller om der findes skabeloner man kan

Med fare for utilsigtet at lyde flabet: Prøv at spørge dem??

Mit gæt er, at der er tale om en 'ren' MediaWiki-installation, blot med
to helt forskellige skins.

juraen anvender 'gumax' - skin:
http://blog.paulgu.com/2007/08/07/mediawiki-skin-gumax-321-is-released/

horsens øjensynligt et selvudviklet eller -tilpasset

det kan jo tænkes, at de vil donere en kopi...