Både gær og bagepulver
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 28-02-11 15:21

Jeg har kikket lidt på opskrifter til fastelavnsboller.
I flere af dem er der både gær og bagepulver i dejen.
Hvad er fidusen ved det?

kmo

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 07-03-11 09:18

Er der virkelig ingen der kan svare, øv

her sidder jeg spændt og venter, undredes selv da jeg afprøvede en
opskrift på Naan brød, de blev fantastiske

Mvh
Kasper

Fra : Max

Dato : 07-03-11 17:21

Hej Kasper

> Er der virkelig ingen der kan svare, øv

Det er jo meget almindeligt, også når man bager
f.eks. knækbrød. Og jeg kan da ikke se hvorfor
der skulle være noget forkert i at bruge 2 hæve-
midler på samme tid.

Max

Fra : Hauge

Dato : 07-03-11 17:41

Hej Max
Den 07-03-2011 17:20, Max skrev:
> Det er jo meget almindeligt, også når man bager
> f.eks. knækbrød. Og jeg kan da ikke se hvorfor
> der skulle være noget forkert i at bruge 2 hæve-
> midler på samme tid.

Kan det have noget at gøre med, at der kun er én gang hævning?

Bagepulveret vil jo være opbrugt hvis man banker dejen sammen, og så
efterhæver. Så vil det jo kun være gæren der hygger sig.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 07-03-11 20:34

Hej Hauge

> Bagepulveret vil jo være opbrugt hvis man banker dejen sammen, og så
> efterhæver. Så vil det jo kun være gæren der hygger sig.

Gæren ophøre vel hurtig med at virke når det kommer ind i varmen,
hvorimod gasudviklingen fra bagepulveret fortsætter.

Max

Fra : Hauge

Dato : 07-03-11 21:03

Hej Max
Den 07-03-2011 20:33, Max skrev:
> Gæren ophøre vel hurtig med at virke når det kommer ind i varmen,

Enig.

> hvorimod gasudviklingen fra bagepulveret fortsætter.

Ikke helt enig, det er jo derfor man skal have en sandkage
(bagepulverkage) i ovnen så hurtigt som muligt, efter bagepulveret er
kommet i den fugtige del.
Pulveret stopper ret hurtigt med at gasse dejen ;)

Mvh Hauge