Jeans
Fra : svum

Dato : 24-02-11 19:03

Hej gruppe

Er et par jeans med kevlar forstærkning a la
http://www.bikegear.dk/index.asp?file=8&sog=&id=6398&varegruppe=209 noget
bevendt, eller er det falsk tryghed? Til den lille tur hen efter mælk.

Kim

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-02-11 19:37

> [...]
> http://www.bikegear.dk/index.asp?file=8&sog=&id=6398&varegruppe=209
> noget bevendt, eller er det falsk tryghed? Til den lille tur hen efter

Uden skallerne er det nok næppe meget bevendt. Hvis du har prøvet at
skvatte på cykel og fået hudafskrabninger ville du vide at man sagtens
kan få store hudafskrabninger på benene uden at et par cowboybukser
tager synligt skade.

Og hvis du alligevel skal skifte bukser for at køre en lille tur, hvad
er der så i vejen med de normale mc-bukser?

--
Mvh. Martin

Fra : svum

Dato : 24-02-11 22:50

[...]

tænkte bare at det er lidt nemmere at bevæge sig rundt i et par jeans frem
for læderbukserne. Og nej jeg har endnu til gode at ryge på måsen, har ingen
intention om at prøve

Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 24-02-11 23:08

> Og nej jeg har endnu til gode at ryge på måsen, har ingen intention om at
> prøve

Kører du hvor der er anden trafik er det kun et spørgsmål om tid før du er i
en situation du ikke har forudset og ikke kan køre dig ud af ...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-02-11 23:59

> Kører du hvor der er anden trafik er det kun et spørgsmål om tid før du
> er i en situation du ikke har forudset og ikke kan køre dig ud af ...

Kommer nok også i høj grad an på hvordan man kører. Selv kører jeg ret
defensivt og har på trods af 10 år på MC endnu ikke prøvet at vælte, og
har kun meget få gange været i situationer hvor jeg følte mig presset.
Det er klart at man aldrig kan sige sig helt fri for uheld, men det
gælder jo lige meget hvad man foretager sig.

Udover hjelm kører jeg selv med Rukka jakke + gode handsker og nogle
gange støvler når det blot er korte ture, og ved længere ture også
bukser og altid støvler. Det er det niveau af sikkerhed vs. komfort jeg
finder acceptabelt.

Hvis man synes at det er for upraktisk at tage rigtige mc-bukser på når
man blot skal køre en kort tur, så kan det måske være et fornuftigt
kompromis at anskaffe nogle bukser som dem Kim linker til, hvis man så
rent faktisk bruger dem. Det der er vigtigt er hvilket tøj man har på
når man vælter, ikke hvad der hænger i skabet derhjemme.

Men jeg vil dog stadig mene at han bør kigge efter noget med skaller til
knæ og hofter. Måske evt. løse skaller som til skateboard og rulleskøjteløb?

--
Mvh. Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 25-02-11 13:41

> Kommer nok også i høj grad an på hvordan man kører. Selv kører jeg ret
> defensivt og har på trods af 10 år på MC endnu ikke prøvet at vælte, og
> har kun meget få gange været i situationer hvor jeg følte mig presset.

Jeg har 7-9-13 kun _en_ gang haft et uheld med kontakt med modparten. Da en
svensker for 5år siden valgte at lave et vognbaneskifte over en helle og ind
foran mig nåede jeg ikke at forudsige det. Havde ikke fantasi til at han
fra venstre bane i rundkørslen ville over spærrefladen og ud af samme vej
som mig. Så da jeg så ham komme var det for sent at bremse/undvige. For
10år siden lavede jeg en kører fejl i en undvigemanøvre da en bilist kørte
ud foran mig. Jeg fik blokeret forhjulet og taklede asfalten hårdt - men kom
dog udenom.

https://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/fc6f17d8f995a91b/3b22ee83593253c4?hl=da&oe=UTF-8&q=svensker+rundk%C3%B8rsel+majland

> Det er klart at man aldrig kan sige sig helt fri for uheld, men det gælder
> jo lige meget hvad man foretager sig.

Lige min pointe ... Og rigtig mange uheld sker tæt på hjemmet hvor man bare
lige skulle et eller andet ...
Og uanset hvor defensivt man kører kan man være uheldig at en bilist kører
ud foran en så sent at man ikke kan hverken undvige eller bremse ... Det er
så mere et spørgsmål om hvor mange km man kører og hvor man kører dem end
hvor mange år man har kørt skadefrit ...

> Det der er vigtigt er hvilket tøj man har på når man vælter, ikke hvad der
> hænger i skabet derhjemme.

Yep - også derfor jeg i det daglige nøjes med den indbyggede rygbeskytter i
jakken istedet for en løs er sikkert vil være bedre ...

Det farligste jeg kører er objektvivt set mine mange pendler km på vej -
alligevel er jeg bedre pakket ind til hyggeture uden for asfalten'en. Det er
for besværligt i dagligdagen med den fulde pakke og risikoen for kørerfejl
er jo også større når kørslen bliver mere teknisk og sikkerhedsmarginen
måske også mindre. Men uden for asfalten er min hastigheden også væsenligt
lavere så risikoen for at komme til skade ved et tilt er mindre.

Fra : Casper

Dato : 24-02-11 13:39

On Feb 24, 7:03 pm, "svum" <s...@sol.dk> wrote:
> Hej gruppe
>
> Er et par jeans med kevlar forst rkning a lahttp://www.bikegear.dk/index.asp?file=8&sog=&id=6398&varegruppe=209 noget
> bevendt, eller er det falsk tryghed? Til den lille tur hen efter m lk.
>
> Kim

Der er nogen som påstår at Dragging Jeans (http://
www.dragginjeans.com/) er de bedste man kan få for penge, men der
findes mange på markedet. Jeg har endnu ikke sent nogen jeg har til
tro til, til under €100 lige meget hvor jeg har kigget. Jeg har selv
BMW som har knox på hofterne og på knæene, de kan fint gå an hvis man
skal mødes med nogen over en is, men jeg ville nok vælge noget andet
hvis man skal ud og spise

Casper

Fra : Anders Majland

Dato : 24-02-11 22:50

> Der er nogen som påstår at Dragging Jeans (http://
> www.dragginjeans.com/) er de bedste man kan få for penge

Slidstyrken virker jo ret overbevisende når de trækker en person på røven
efter en drag-bike ...

Så selvom de er uendeligt meget bedre end et par cowboybukser så beskytter
de ikke mod slag uden skaller i.

og det er TEMMELIGT VÆSENLIGT !!!

Jeg faldt uheldigt på et betongulv tilbage i august og beskadigede det
bagerste korsbånd og slog en flig af menisken. Blev opereret i januar for
menisken og er igang med et genoptræningsforløb for at få størst muligt
stabilitet tilbage i knæet. Mine skader var bare ved at få et slag på knæet
med bukket ben - helt uden at være i fart ...

De fleste af mine mc tilt har været med ganske lav fart når det er blevet
for teknisk, men jeg har også prøvet at takle asfalten pga en
forhjulsblokade med 50-60km/t og relativt hurtigt på grus ...

Jeg kører heller ikke altid med fuldt udstyr - men uheldet har gjort mig
noget mere opmærksom på den risiko jeg tager. Så jeg har købt nogle bedre
knæbeskyttere til leg uden for asfalten (hvor jeg også kører med
crossstøvler* og brynje) Men til dagligt står den på daytona støvler og
rukka tekstil med deres beskyttelse...

* Det købte jeg efter at have forstuvet anklen let på trods af at jeg
daytona mc støvler på.

Overvejer også om ikke jeg burde anskaffe en nakkekrave - som min af den
simple type der er min. krav ved enduro løb eller en rigtig neck-brace. Man
heler jo ikke ligefrem hurtigere med alderen ...

/A

Fra : BoA

Dato : 25-02-11 00:41

Den 24-02-2011 19:03, svum skrev:
..................klip

Til den lille tur hen efter
> mælk.
>

> Kim

Det er ikke for at male fanden på vægen - eller hvor man nu vil lave den
slags grafitti - men du kan altså sagtens blive lemlæstet lige uden for
din indkørsel eller lige før du drejer ind til købmandens
parkeringsplads henne om hjørnet. Det har intet at gøre med hvor langt
du kører, eller om du bare lige skal---

Regn altid med at de andre ikke er til at regne med, og regn alligevel
med at det går galt på et eller andet tidspunkt eller et eller andet sted.
Jeg bruger altid fuldt køreudstyr, selv om jeg bare lige skal ---- også
om sommeren når det er varmt.

Jeg er blevet torpederet to gange af bilister, der ikke holdt tilbage
for fuldt stop.
Første gang af en bilist med malersyndrom som efterfølgende ikke anede
hvad der var sket. Jeg var bogstaveligt 25 cm fra at blive knust af en
tankbil i modkørende retning. Der ud over et kompliceret benbrud.
Anden gang af en bilist, der satte farten ned før krydset, holdt næsten
stille ved hajtænderne, og derefter satte fart på - lige ud foran mig.
Resultat: Jeg fløj en tur gennem luften over bilen og landede i
nogenlunde god stil på midterrabatten - hvorefter cyklen landede oven i
mig fra adskillige meters højde.
Bilisten: "Jamen jeg så dig slet ikke !"

Det kostede mig en ødelagt skulder, beskadiget hånd og øje, samt efter
et halvt år i sengen amputation af det ene ben.

Begge ulykker skete i fint vejr, fuldt dagslys og få km fra min bopæl
(ved to forskellige byer) og jeg havde sikkerhedsudstyret på, ellers
havde jeg nok ikke kunnet skrive det her.

Med bedste hilsner
fra
boa

Fra : svum

Dato : 25-02-11 13:31

Nu ved jeg ikke om min kørestil er specielt defensivt, men jeg passer da
rimeligt godt på mig selv, forventer at alle andre kører som blinde idioter
og ikke ser mig og kører så derefter. Ville bare høre om nogen havde
erfaringer med bukserne og om de var en mulig mellemløsning, men det ser ud
til at der ikke er mange der bruger noget sådant.
Overvejer at sælge Sv`eren og købe en el cykel efter skrækhistorierne( Nej
det sker ikke )

Tak for input

Kim

Fra : Sir1

Dato : 25-02-11 16:17

Jeg undres over hvorfor det fremhæves som noget positivt at køre
defensivt. For mig at se er det langt bedre at køre offensivt. Ved
defensiv kørsel overlader man beslutningerne til modparten. For mig at
se er det ikke nogen ideel situation i trafikken, og da på ingen måde
når man er er så fysisk udsat som på en motorcykel.
Det drejer sig om at gøre opmærksom på sig selv og det kan blandt
andet gøres ved at være lidt "provokerende" og i det hele taget have
et adfærdsmønster som på opmærksomhedskrævende måde afviger fra den
måde de hårdere trafikanter normalt har. Det er særligt placering i
trafikken jeg her tænker på. Jeg ser alt for mange motorcyklister som
ligger og gemmer sig mellem de hårde trafikanter i stedet for at tage
føring over situationen, være mere frembrusende og vise hvor de er.

Nå, tilbage til jeans. Jeg har selv et par, selvom det er mig lidt
imod. Jeg er stor fortaler for at bruge det bedste sikkerhedsudstyr.
Det der mangler i jeans er selvfølgelig slagbeskyttelse. De fleste fås
med knæindlæg, men ofte mangler det i hofterne. Jeg tror såmænd at
slidstyrken er god nok til en tur i asfalten, så man må selvfølgelig
gøre op med sig selv om man vil leve uden hoftebeskyttelse.
Kompromiset jeg er indgået, er kommet til fordi jeg vil have så lidt
som mulig oppakning med når jeg er på mc-tur. Jeg har således kun
disse jeans med som eneste lange bukser! Hvilket er med til at
begrænse min oppakning til udelukkende at bestå af en 35 l Ortlieb
pakkepose og en tanktaske.
Jeg har Richas Jeans og er meget godt tilfreds med dem. De har lommer
i knæene til de medfølgende skaller. Jeg havde først købt et par
Draggin' Jeans, men de skuffede i den grad! De er slet ikke deres pris
værd efter min mening. Jeg kender ikke alle deres modeller, men dem
jeg havde, var uden lommer til knæskaller, og pasformen var elendig,
så jeg vil absolut ikke anbefale Draggin'.
Min kone har lige købt et par fra Held. De virker også gode i
kvaliteten. De har også lommer i knæene, dog følger der ikke skaller
med.

Vh
Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 09-03-11 20:24

> Jeg undres over hvorfor det fremhæves som noget positivt at køre
> defensivt. For mig at se er det langt bedre at køre offensivt. Ved
> defensiv kørsel overlader man beslutningerne til modparten.

Tror de misforstår defensiv kørsel - Det handler primært om at forudsigde
potentielt farlige situationer og have rigeligt med sikkerhedsmargin

> [...]
> et adfærdsmønster som på opmærksomhedskrævende måde afviger fra den
> måde de hårdere trafikanter normalt har.

Tror jeg ikke du får nogen eksperter med på ... Når medtrafikanterne overser
en skiltevogn med blåt lys så skal du godt nok være "provokerende" for at få
tilkalde mere opmærksomhed.

> [...]
> ligger og gemmer sig mellem de hårde trafikanter i stedet for at tage
> føring over situationen, være mere frembrusende og vise hvor de er.

Enig at mange ligger og klemmer sig som om de er på knallert. Men jeg vil
nødigt bruge ord som frembrusende og provokerende om optræden i trafikken

/A - Der sætter bilen i sommerhi den kommende weekend hvis vejrudsigten for
den kommende uge er rimelig. XTZ'en står med friskt gummi og mangler lige at
få skiftet et leje i affjedringen for at være klar til sæsonen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-03-11 20:40

> Tror de misforstår defensiv kørsel - Det handler primært om at
> forudsigde potentielt farlige situationer og have rigeligt med
> sikkerhedsmargin

Ja, det var netop det jeg mente. Jeg er ikke typen der kan lide at køre
til 90% af grænsen, men nærmere 25%-50% fordi man aldrig ved hvad man
kommer ud for i trafikken. Skal man køre helt til grænsen, bør det
foregå under kontrollerede omgivelser, f.eks. en bane (som der burde
være bedre forhold til herhjemme).

--
Mvh. Martin

Fra : Claus Christensen

Dato : 10-03-11 00:04

On 26 Feb., 00:16, Sir1 <S...@morinist.dk> wrote:
> [...]
> Min kone har lige købt et par fra Held. De virker også gode i
> kvaliteten. De har også lommer i knæene, dog følger der ikke skaller

Hej i gruppen.

Til alm. orientering kan jeg oplyse, at der til de jeans der er linket
til, skam medfølger skaller til både knæ og hofter (med i prisen).

Skallerne på knæene sidder i lommer som man kan komme til udefra, og
dem til hofterne sidder i indvendige lommer som også er nemme at komme
til.

Hilsen Claus