Kongen og biografen
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-02-11 04:31

Er min hukommelse helt i udu? Jeg mener at kunne huske, at
man i biograferne i gamle dage i Danmark indledte film med
et klip med kongen og kongesangen eller nationalsangen, og
at tilskuerne i den forbindelse rejste sig op.

Men Google er ikke min ven, jeg kan intet finde om denne
tradition. Hvis jeg ikke husker forkert, er der så nogle,
som kan lede mig i retning af hjemmesider om traditionen,
eller som måske kan huske mere om den, og hvornår den
ophørte? Måske i forbindelse med ophøret af visning af
nyhedsfilm før selve spillefilmen?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-11 07:49

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> eller som måske kan huske mere om den, og hvornår den
> ophørte? Måske i forbindelse med ophøret af visning af

Jeg har aldrig oplevet det (i mine perioder i Danmark, 1953 - 1954, 1959
og fra 1963). Derimod var (er?) det ganske almindeligt i England og
Australien - med God Save the Queen. Husker ikke rigtigt den del af
forestillingen fra London i 1952 - Two Flags West. Min første biograf
spillefilm.

I Australien var en forestilling på 2 film, hovedfilmen kom til sidst,
og God Save the Queen blev spillet hver gang, hvor folk rejste sig.

I England kunne en forestilling godt være på kun een film, men stadig
med nationalsangen ved indledningen og hvor folk rejste sig, i
halvmørke.

Hvordan vil det iøvrigt kunne lade sig gøre i en dansk biograf, med
Sylvester Hviid, Preben Marht og Brylcreem reklame?

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-11 08:12

<snip>

> Husker ikke rigtigt den del af forestillingen fra London i 1952 - Two
> Flags West. Min første biograf spillefilm.

Hov! Det var i 1950. Så det har nok været God Save the King - ham, der
er aktuel i filmen The King's Speech.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-11 09:00

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
> <snip>

> Hov! Det var i 1950. Så det har nok været God Save the King - ham, der
> er aktuel i filmen The King's Speech.

Og for at blive ved, med det der nationale, så en pudsig aktuel detalje.

Jeg fik oplyst fra een, der boede i Zaire i 80'erne, at når aftenens TV
startede, blev der vist et billede af Mobuto, som på skærmen kom
flyvende ned fra himlen.

Så det, der sker lige nu i Libyen, er hvad der sker, når en diktator
ikke følger med i der sker med nye medier.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-11 19:43

<snip>

> Så det, der sker lige nu i Libyen, er hvad der sker, når en diktator
> ikke følger med i der sker med nye medier.

Gaddafi skulle sørge for at den eneste udgave af MS Windows det var
tilladt at installere på en PC i Libyen havde et billede af Gaddafi som
baggrundbillede til skrivebordet

Og når folk går på Fjæsbog, kommer der første en lille tale af Gaddafi.

Ideen er hermed givet videre til andre lande i Mellemøsten, der måtte
være i vanskeligheder.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-02-11 09:00

Axel Hammerschmidt skrev bl.a.:

> Jeg har aldrig oplevet det (i mine perioder i Danmark, 1953 - 1954,
> 1959 og fra 1963).

Jeg gætter på, Kim L. mener i /rigtig/ gamle dage, altså for eksempel i
1920'erne, 30'erne og måske under besættelsen?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-02-11 12:26

Jørgen Grandt skrev:

> Jeg gætter på, Kim L. mener i /rigtig/ gamle dage, altså for
> eksempel i 1920'erne, 30'erne og måske under besættelsen?

Ja, jeg kan forestille mig, at vi skal meget langt tilbage.
Spørgsmålet er så bare, om det har været tilfældet eller ej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 23-02-11 15:00

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
>
> I England kunne en forestilling godt være på kun een film, men stadig
> med nationalsangen ved indledningen og hvor folk rejste sig, i

Snarere ved afslutningen, tror jeg?

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-11 19:23

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

<snip>

> Snarere ved afslutningen, tror jeg?

Ja. Der kan man se.

Det var ret almindeligt at styrte ud af biografen under rulletksten

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-02-11 09:03

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> eller som måske kan huske mere om den, og hvornår den
> ophørte? Måske i forbindelse med ophøret af visning af

Det med forfilm, dokumentar- eller nyhedsfilm kan jeg godt
huske fra 1950'erne. Men det med kongesangen har jeg
aldrig oplevet. Gad vide om det var under besættelsen?

Det var vist især efter krigen at de oplysende kortfilm
før selve filmen, kom frem:

Citat
:
Korte dokumentarfilm blev i besættelsestiden almindelige som
forfilm i biograferne, hvor de i nogen grad kunne erstatte de
upopulære tyske ugerevyer (en ordning som institutionen
Ministeriernes Filmudvalg, 1944-66, fik etableret), og det betød
især muligheder for unge instruktører.

http://www.dfi.dk/FaktaOmFilm/Dansk-filmhistorie/1940-1949.aspx

--
Herluf :·)

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-02-11 14:21

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Det med forfilm, dokumentar- eller nyhedsfilm kan jeg godt
> huske fra 1950'erne. Men det med kongesangen har jeg
> aldrig oplevet. Gad vide om det var under besættelsen?

Jeg har aldrig oplevet det her i Danmark. Heller ikke under besættelsen. Det
jeg husker bedst fra den tid var, når man var i Palladium biografen, og alle
forestillinger blev indledt med, at Mogens Kilde og hans store skønne
Würlitzer kinoorgel "skød" op af gulvet, og han spillede noget dejligt musik
for os inden filmen.

Jeg kan også huske, da jeg efter krigen var i biografen og se "Støt Står Den
Danske Sømand". Det var faktisk også i Palladium biografen. Da filmen var
forbi, og "Du danske mand af al din magt" blev spillet, rejste alle i
biografen sig og sang med på omkvædet hvor ordene "Støt står den danske
sømand på havet sin vikingvagt" indgår. Der var ikke et øje tørt, men folk
var jo også meget patriotiske lige efter krigen.

Nationalsangen har jeg dog aldrig hørt sunget i nogen biograf. Det må vi
lade englænderne om. Jeg synes at det er en smule gammeldags, men
englænderne klamrer sig jo stadig til traditionerne.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 23-02-11 14:58

Tove Krieger skrev:

> Nationalsangen har jeg dog aldrig hørt sunget i nogen biograf. Det må vi
> lade englænderne om. Jeg synes at det er en smule gammeldags, men
> englænderne klamrer sig jo stadig til traditionerne.

Det er vist også årtier siden, det er sket i en engelsk biograf.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-02-11 16:46

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er vist også årtier siden, det er sket i en engelsk biograf.
>
> --
> Peter Brandt Nielsen

Det passer vist meget godt. Den bliver dog stadig afspillet ved bl.a. Henley
Regattaen, Wimbledon Turneringen og The Last Prom.

Jeg kan huske at min engelske veninde for år tilbage grinende fortalte, at
man skulle skynde sig ud af biografen under rulleteksterne, så man slap for
"God Save The Queen".

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-02-11 15:52

Tove Krieger skrev:

> Jeg har aldrig oplevet det her i Danmark. Heller ikke under
> besættelsen.

Det er så nok bare mig, der er på afveje. Lidt synd, det var
ellers en sød historie; nu må jeg så hellere finde det
digitale retteblæk frem.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-11 19:23

> [...]

> et klip med kongen og kongesangen eller nationalsangen, og
> at tilskuerne i den forbindelse rejste sig op.

Jeg ka' huske, at fjernsynet i Danmark spillede både Der er et Yndigt
Land og Kong Christian mens Fin Hendils prøvebillede kom frem på
skærmen, om aftenen efter de ca 2 - 3 timers udsendelser de sendte sidst
i 50erne.

Det var dengang. Dem jeg besøgte havde indrettet et specielt værelse til
at se fjensyn. Forestillingen begyndte kl 20, for ikke at gribe
forstyrrende ind ved danskernes aftensmad.

Det var ellers helt almindeligt dengang med TV-dinners. Det kværnede
bare derudaf ...

--
Ikke ham på Facebook.