Brugt MC uden garanti
Fra : Klaus

Dato : 16-02-11 10:46

Hej MC folk
Jeg kan se, at en forhandler udbyder en brugt MC som et
"afhentningstilbud uden garanti". Der er tale om en BMW K75 fra 86 med
65000 km bag sig til 39.900,- Forhandleren vil klargøre den og give 6
mdr. garanti for 5000 mere. Alt dette er annonceret i dba.
Mig bekendt kan man ikke sælge på de vilkår i følge købeloven, men
hvordan fungerer det i praksis?
Da han kun skal há 5000 mere for garantien, er det jo nok ikke fordi
der (ham bekendt) er de store fejl ved den?

Hvad gør en MC nybegynder?

PS: Tak for svar på tidligere indlæg - godt forum dette her :)

Vh
Klaus

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 16-02-11 19:27

Den 16-02-2011 18:46, Klaus skrev:
> [...]
> der (ham bekendt) er de store fejl ved den?
>
> Hvad gør en MC nybegynder?
>
> PS: Tak for svar på tidligere indlæg - godt forum dette her :)

Lovligt at sælge på den måde er det ikke. Dvs. han kan godt sælge den
uden garanti, men reklamationsretten kommer han ikke uden om. Og det er
sikkert det han mener med afhentningstilbud.
Jeg ville ikke købe en cykel hos ham uanset om han så også giver garanti.
Der er masser af andre gode tilbud jeg hellere ville benytte mig af.
Hilsen Matthias

Fra : p.jarnbak

Dato : 17-02-11 08:29

On 16-02-2011 18:46, Klaus wrote:
> [...]
> der (ham bekendt) er de store fejl ved den?
>
> Hvad gør en MC nybegynder?
>
> PS: Tak for svar på tidligere indlæg - godt forum dette her :)

Den forhandler er kendt for sin gode service,så jeg ville da lige ringe
og høre hvad det er man får for de 5000kr.Hvis klargøring betyder at den
leveres med frisk service og justering + garanti så er det måske
ikke så dårligt.Husk at garanti skal være bedre end købeloven ellers
er det ikke en garanti.
M.v.h. Palle.

Fra : Flimmer

Dato : 17-02-11 08:51

"Klaus" <klaushelsted@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg tror de andre har givet dig et svar. Men for at tydligøre det.

Til private må en forhandler

godt sælge en mc som afhentningstilbud uden garanti men IKKE uden 2 års
reklamationsret.

Fra : John

Dato : 17-02-11 13:06

Følgende er skrevet af Flimmer:

> Til private må en forhandler
>
> godt sælge en mc som afhentningstilbud uden garanti men IKKE uden 2 års
> reklamationsret.

Øhm er der ikke indbygget et halvt års garanti i de 2 års
reklamationsret ?

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Flimmer

Dato : 17-02-11 13:34

"John" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Følgende er skrevet af Flimmer:

> Øhm er der ikke indbygget et halvt års garanti i de 2 års reklamationsret
> [...]

Igen nej

Ordet er IKKE garanti, ordet er formodningsreglen, se nedenståen fra
købeloven.
Jeg ved godt at det er flueknepperi, men når man diskuteter hvad en sælger
må skrive, så må de godt skrive uden garanti, men købeloven gælder stadig.
Altså 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er under
formodningsreglen.
At formodningsreglen svarer til hvad vi almindelige mennesker forstår ved
garanti, gør altid forvirringen større.

Mvh Allan

Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6
måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt
formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker
inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at
varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første
6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen
forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal
bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den
nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3

Fra : John

Dato : 17-02-11 13:57

Flimmer kom med denne ide:

> [...]
> nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
> (Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3

Hvor om alting er er der vel ingen der kan komme uden om købeloven ?

Sønnen købte en gammel Opel hvor gearkassen røg efter 1 måned.
Ingen problemer på værkstedet som smed en ombytter gearkasse i.

Bilen kostede 13.000 kr

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Flimmer

Dato : 18-02-11 08:30

> [...]
>
> Sønnen købte en gammel Opel hvor gearkassen røg efter 1 måned.
> Ingen problemer på værkstedet som smed en ombytter gearkasse i.

Når det gælder handel med privat - erhverv , så gælder købeloven og du kan
ikke stilles ringere, uanset hvad der aftales.

Handels mellem private kan man fravige købeloven ved aftalte, så der er det
altid en god ide at skrive " sælges som beset og uden reklamationsret" - Det
svarer til den måde man handlede mellem private i gamle dage.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-11 13:09

> Når det gælder handel med privat - erhverv , så gælder købeloven og du kan
> ikke stilles ringere, uanset hvad der aftales.

Men der kan godt blive til diskussion hvorvidt en defekt er en mangel i
købelovens forstand.

Der er sikkert ikke mange der vil reklamere til sælger for sprungne pærer
eller et punkteret dæk.

Men hvornår er en defekt så en mangel der skal udbedres af sælger ?

/A

Fra : Flimmer

Dato : 18-02-11 14:32

> Men hvornår er en defekt så en mangel der skal udbedres af sælger ?
>
> /A

Der rører du ved problemet.

Det første halve år (formodningsreglen) vil en defekt skulle udbedres af
sælger eller sælger skal bevise købers "skyld" , men derefter er det køber
der har bevisbyrden.

Så er man ikke enig med sælger er det forbrugerstyrelsen eller privat
søgsmål.

Så igen, hvor god er den købelov.

Fra : Hekto

Dato : 17-02-11 01:37

On 16 Feb., 18:46, Klaus <klaushels...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> der (ham bekendt) er de store fejl ved den?
>
> Hvad gør en MC nybegynder?
>
> PS: Tak for svar på tidligere indlæg -  godt forum dette her :)

De andre har sådan set svaret fyldestgørende på dit spørgsmål: men jeg
vil lige kommentere det alligevel.

Du skriver 'nybegynder'? Belært af tidligere erfaringer, så kan det
blive en lang, irriterende og alt ødelæggende oplevelse at stå med en
motorcykel købt for billigt. En gammel udtrådt sag der passede til at
opstarts-budget og som var ønske-modellen, -mærket, -farven o.s.v.

Det man køber som 'nybegynder' bør være rimeligt stabilt og iorden.
Hvis ikke man alene fokuserer på et bestemt mærke eller en bestemt
model, så er der en del glimrende motorcykler på markedet som har
udmærkede egenskaber og som kan opfylde behovet.

--
/Hekto

Fra : Stup

Dato : 17-02-11 02:04

On 17 Feb., 08:51, "Flimmer" <Fli...@flimmervej.dk> wrote:
> [...]
>
> Til private må en forhandler
>
> godt sælge en mc som afhentningstilbud uden garanti men IKKE uden 2 års

Hej

Så vidt jeg har tolket købeloven, så kan en erhversdrivende IKKE sælge
noget som helst uden de lovbefalede seks måneders garanti og derefter
18 måneders reklamationsret. Også ved brugte ting og sager. Uanset om
det er en motorcykel, et køleskab eller en bil. Garantien betyder
blandt andet, at du som køber IKKE skal bevise, at en fejl er DIN
skyld, men efter de seks måneder skal du som køber sandsynliggøre, at
en fejl VAR der ved købet. Eksempelvis, at en kobling står af efter
otte måneder og du kan få et værksted til at skrive under på, at den
kobling allerede var noget skod ved købet og kun virkede, fordi
sælgerbutikken havde fyldt harpikspulver eller sådan noget på pladerne
(Okay, okay, der er et meeeeeget gammelt trick fra fordums dage med
tromlebremser..)

Meget firkantet skrevet, men altså noget med, hvem der burde have
vidst noget hvornår og at en forhandler er en prof erhversdrivende og
dermed underlagt købelovens minimalregler...

Har skrevet en del om det, da reglerne blev indført og der var stor
forvirring.

Ellers ring/mail blot til Forbrugerforstyrrelsen, de KAN godt finde ud
af at svare....))

Mvh

Stup
XS1100S, som urterne og buskene står i skjul i sne...(Altså det på
taget af udhuset...)

Fra : Flimmer

Dato : 17-02-11 10:11

"Stup" <stupmail@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Så vidt jeg har tolket købeloven, så kan en erhversdrivende IKKE sælge
noget som helst uden de lovbefalede seks måneders garanti og derefter
18 måneders reklamationsret.Mvh

Stup
XS1100S, som urterne og buskene står i skjul i sne...(Altså det på
taget af udhuset...)

Der er IKKE garanti, jfr. købeloven nedenunder ! Der er ikke nogen
lovbefalet garanti !

Reklamationsfristen er forlænget til 2 år
En af de væsentligste ændringer i købeloven er, at varer købt efter 1.
januar 2002 nu er omfattet af en 2-årig reklamationsfrist. Det betyder, at
hvis varen går i stykker inden for to år efter købet, så kan man klage til
butikken. Reklamationsfristen er som hidtil absolut. Hvis varen går i
stykker én dag efter udløbet af de to år, har man ingen mulighed for at
klage over varen, medmindre der er givet en garanti som er længere end 2 år.

Garanti
Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne 'garanti' og
'reklamationsfrist' sammen, men det er ikke det samme. En garanti er en
særlig service - et løfte, som ligger ud over købeloven, og som aldrig kan
begrænse de rettigheder, forbrugeren har efter købeloven. For at man kan
kalde noget for en garanti, skal det stille forbrugeren væsentligt bedre end
man er stillet efter købeloven, eksempelvis ved at tilbyde en adgang til at
få varen repareret gratis i 5 år.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-11 11:31

> Jeg kan se, at en forhandler udbyder en brugt MC som et
> "afhentningstilbud uden garanti".

Som andre har skrevet - Han kan ikke selve den uden 2års reklamationsret.
Heraf er det de første 6måneder sælger der skal løfte bevisbyrden for at en
defekt ikke var tilstede på salgstidspunktet. Det mange kalder
garantilignende vilkår.

Men hvad kan man så reklamere over ? Kun fejl og mangler som man ikke kan
forvente at finde på mc'en i forhold til alder/stand og den betalte pris.
For en 25år gammel mc kan alt bryde ned uden varsel og uden det nødvendigvis
er en mangel ...

Hvis en sælger ikke vil sælge med reklamationsretten så hold dig væk.

> Forhandleren vil klargøre den og give 6 mdr. garanti for 5000 mere.

Han må kun kalde det en garanti hvis det stiller dig væsenligt bedre end
købeloven - og de første 6 måneder skal han jo alligevel kunne bevise at det
ikke var fejl der var til steder på købestidspunktet...

Men hvis han med garantien f.eks garanrere mod ethvert mekanisk nedbrud de
første 6måneder så lyder det som en ganske god pris for den forsikring....

Men mhs klargøring så får lige specifieret hvad det indeholder. På så gammel
en mc vil jeg mene at det bør være skit af samtlige væsker og kontrol af
ventiler, knæstkæder osv.

> Hvad gør en MC nybegynder?

Køber en væsenligt nyere mc med kendt historie og mindre risiko for nedbrud.
Godt nok er der mc'er der ikke kører meget men en touring mc med 65000km på
25år lyder af meget lidt ....

Mange har droppet 2 hjul igen pga høje værkstedsregninger og/eller manglende
skruegener

/A

Fra : Flimmer

Dato : 17-02-11 13:37

> [...]
> på 25år lyder af meget lidt ....
>
> Mange har droppet 2 hjul igen pga høje værkstedsregninger og/eller

Ja, har selv kørt mange år, men de sidste 10 år er det ikke blevet til så
meget, men der røg alligevel 5.000 km. på om året bare ved lidt weekend
kørsel.

Så 65.000 på 25 lyder også underligt for mig, medmindre den tidligere ejer
har haft den opstaldet. (Børn, Kone, Sygdom er alle gode grunde til at
opstalde i længere periode. Og de er alle lige ubehagelige grunde

Mvh
Allan

Fra : Stup

Dato : 17-02-11 05:34

On 17 Feb., 10:10, "Flimmer" <Fli...@flimmervej.dk> wrote:
> [...]
> nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
> (Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3

Fint, at du fandt teksten, og som det ses, så er der trods
begrebsforvirringen trods alt stadig en slags garanti - IMHO, for hvis
køber kommer inden for seks måneder med en Bimmer, der fejler noget,
så skal sælger (firmaet) i princippet bevise, at det er køber, der har
maltrakteret cyklen. (eks: lavet en burner eller deltaget i en
omdrejningsbegrænserkonkurrence eller....).
Ja, det er ikke sprogligt en "garanti", men alligevel en sikkerhed
for, at en forhandler ikke bare kan sælge noget, der ikke dur, men er
limet sammen til at kunne køre over kantstenen og holde et par uger.

Så, i købeloven står, at inden for de første seks måneder har man en
udvidet ret til at formode, at lortet ikke går i stykker. Så når de
skriver uden garanti, ja, det er også rigtigt, men man er ikke uden
knuder på ens ende af det økonomike reb i forbindelse med handlen.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-11 18:46

> [...]
> maltrakteret cyklen. (eks: lavet en burner eller deltaget i en
> omdrejningsbegrænserkonkurrence eller....).

Ikke hvis det er noget der kan forventes at gå isstykker på så gammel en mc.
Hvis f.eks ladestyringen brænder af, En bremseslange bliver utæt eller nogle
ledninger knækker i elnettet så er det ting som kan opstå pludseligt på så
gammel en mc uden at det nødvendgivis er en mangel der var til stede da den
den blev solgt.

> [...]
> skriver uden garanti, ja, det er også rigtigt, men man er ikke uden
> knuder på ens ende af det økonomike reb i forbindelse med handlen.

Nej du kan ikke formode at "at lortet ikke går i stykker" ... Det er endog
overmåde sandsynligt at der opstår defekter på en 25år gammel mc. Så kun
hvis det er defekter som man ikke vil formode opstår pludseligt er der noget
at reklamerer over.

Hvis det f.eks viser sig at motoren har et stort olieforbrug er det åbenlyst
med en reklamation - det er ikke noget der kommer snigende. Er det derimod
starteren der pludsligt giver op efter et par måneder - fordi den er slidt
op - er det en fell som kan forventes at opstå på en 25år gammel mc

Fra : Stup

Dato : 18-02-11 01:14

On 17 Feb., 18:45, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Ikke hvis det er noget der kan forventes at g isstykker p s gammel en mc.
> Hvis f.eks ladestyringen br nder af, En bremseslange bliver ut t eller nogle
> ledninger kn kker i elnettet s er det ting som kan opst pludseligt p s
> gammel en mc uden at det n dvendgivis er en mangel der var til stede da den
> den blev solgt.

Ja, der kan være nogle ting, men stadigvæk er en forhandler en
erhvervsdrivende og derfor skal købeloven følges. Og som formodentlig
proff i branchen, bør han også kunne forudse, hvad der skal skiftes
inden salg.

> Nej du kan ikke formode at "at lortet ikke g r i stykker" ... Det er endog
> overm de sandsynligt at der opst r defekter p en 25 r gammel mc. S kun
> hvis det er defekter som man ikke vil formode opst r pludseligt er der noget
> at reklamerer over.
>
> Hvis det f.eks viser sig at motoren har et stort olieforbrug er det benlyst
> med en reklamation - det er ikke noget der kommer snigende. Er det derimod
> starteren der pludsligt giver op efter et par m neder - fordi den er slidt
> op - er det en fell som kan forventes at opst p en 25 r gammel mc

Der er vi så uenige, for den proffe sælger bør vide, hvad, der kan gå
i stykker på en 25 år gammel mc, ellers skal han slet ikke sælge den.
Igen er det købeloven for handler mellem private og firmaer.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-11 13:05

> Der er vi så uenige, for den proffe sælger bør vide, hvad, der kan gå
> i stykker på en 25 år gammel mc, ellers skal han slet ikke sælge den.
> Igen er det købeloven for handler mellem private og firmaer.

Det er altid noget at vi er enige om at købeloven gælder

Det vi er uenige om er hvorvidt de defekter der kan opstå er en mangel i
købelovens forstand eller det blot skyldes almindelig slid.

Da den "nye" lovgivning blev indført far der en masse debat - og min
udlægning er nu baseret på forbrugerstyrelsen Forsøger lige at finde nogle
konkrete sider.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/biler/Koeb-af-brugt-bil/Koebeloven?tc=C1C895EE15994E5BA6956A6BFD1C0D87
"Købeloven gælder også for brugte varer, men de krav du kan stille til
bilen, vil afhænge af bilens alder, pris, og hvad den tidligere har været
brugt til."

Altså man kan ikke forlange at en brugt er som en ny

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/brugt?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A

"Hvis der viser sig at være et eller andet galt med varen, kan det dog være
svært at fastslå, om det er en mangel efter købeloven, eller om det skyldes
almindeligt slid, som du måtte forvente, når du køber en brugt vare.

Om der er tale om en mangel efter købeloven afhænger af, hvad der er galt
med varen, hvor gammel og slidt den er, og hvad sælgeren har lovet dig, da
du købte den.

Hvis du fx køber en 14 år gammel bil og bagefter opdager, at sædevarmen ikke
virker, vil det nok ikke være en mangel efter købeloven, medmindre sælgeren
udtrykkeligt har lovet dig, at den virkede perfekt."

Og så er det lige at huske at man ved privat handel også har 24 måneders
reklamationsret medmindre man aftaler andet... Så står du som sælger så husk
lige en slutseddel der som minomum indeholder at køber har haft mulighed for
at undersøge og prøvekøre køretøjet og at det er solgt uden reklamationsret
(købt som beset). ( Man kan ikke fraskrive køber sin reklamationsret
medmindre han har haft mulighed for at undersøge varen)

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-02-11 13:39

[...]

De kan komme udenom deres normale forpligtelser ved at sige det er en mc de
videresælger for en privat, altså "sælges for kunde".
Og jeg tør næsten garantere dig (ihvertfald give dig reklamationsret på) at
de ikke gør sig de vilde anstrengelser for at forklare dig lige præcist
hvilke ulemper det har for dig som køber..

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-11 13:57

> [...]
> at de ikke gør sig de vilde anstrengelser for at forklare dig lige præcist
> hvilke ulemper det har for dig som køber..

Det indebærer så også at de ikke medvirker ved salget. Dvs køber du den af
butikken med kvittering på butikkens papir så hænger de på den ....

Kort sagt. Hvis en sælger laver krumpsring for at komme uden om
reklamationsretten så ved man at der sikkert vil være problemer med at
kommer og reklamere over noget som helst.

Den anden vej rundt så ønsker vi jo også at gamle øg kan handles uden at
give arbejde til en flok jurister. Så hvis pris og stand svarer til hinanden
er der ikke noget i vejen for at sælge den fra forhandler til forbruger.
Men sælger skal nok holde igen med anprisningerne ...

Og så er der lige den med at huske at en sælger har en loyal
oplysningspligt - han må ikke fortie væsenligt oplysninger. Og det gælder
også i privat handel solgt uden reklamationsret. Kan en køber bevise at en
sælger har handlet svigagtigt ved at fortie væsenlige oplysninger kan man
trække ham i retten for få hævet handlen uanset hvad der er skrevet på
slutsedlen.

Men tilbage til Klaus og bimmeren. Jeg kender ikke butikken eller hvordan de
håndtere reklamationer og garanti. Men der behøver bestemt ikke være noget
fordækt i at tage 5000kr for at levere nyserviceret og med 6månedes garanti
HVIS den garanti iøvrigt stiller køber bedre end købeloven...

Fra : Hekto

Dato : 21-02-11 02:43

On 18 Feb., 14:31, "Flimmer" <Fli...@flimmervej.dk> wrote:

> [...]
> der har bevisbyrden.
>
> Så er man ikke enig med sælger er det forbrugerstyrelsen eller privat

Og det er så generelt også problemet når der handles brugte køretøjer.
Købeloven giver en form for falsk tryghed, for mange opfatter det som
en ubegrænset 'garanti' hvor fejl og mangler udbedres gratis. Man skal
virkelig læse det 'med småt'.

Mange vil hellere købe hos en forhandler - hvor de får 'garanti'. I
virkeligheden er de kun marginalt bedre stillet end ved et provat
salg.

(jeg ER bekendt med forskellen på garati og reklamationsret)

--

/Hekto