Fremmed mad.
Fra : Aksel

Dato : 13-02-11 21:43

Jeg håber, at nogen som jeg synes, , at det kunne være interessant at
udveksle inputs om overraskende retter, man har været præsenteret for - vel
mest i det fremmede - og som afviger lidt fra "normal" dansk madtradition.
Måske kan man endog med lidt fantasi få inspiration til udvidelse af den
traditionelle madplan.

Jeg har i Rom nydt kalvemaver og pasta serveret på traditionel romersk vis.
Hvor populært det egentlig er i Italien, er jeg ikke klar over, for da jeg
bestilte Trippa alla Romana, drejede alle gæster hovederne for at se
personen, der havde bestilt dette. Men det smagte vældigt godt.

En anden gang var jeg en kinesisk restauratørs gæst til en fin middag som
vederlag for en udført assistance. Efter nogle flotte østers så store som
desserttallerkener glædede jeg mig til næste ret: Andesteg. Men, men: den
stegte and blev forevist - så delikat ud - lige hvad jeg trængte til.
Tjeneren dissekerede og serverede dens skind i småstykker, og bar anden ud
igen. Det kan vel med rette kaldes "bortfløjet" and. Til en enkelt af de
efterfølgende eksotiske retter serveredes nogle højst specielle æg som
tilbehør. Værten spurgte, hvad jeg syntes om dem. Jeg følte, at jeg blev
nødt til at sige, at de var gode. Som ekstra begunstiget gæst fik jeg som
afskedsgave 2 hele bakker á 30 æg - en hvor den ene slags var konserveret
med salpeter og den anden slags konserveret på traditionel vis ved
langtidsnedgravning og overhældt med urin! Alle æggene blev dog efterladt på
hotellet ved afrejsen!

Noget af det mest kedelige, jeg har fået, er søpølse. Jeg havde altid været
interesseret i at smage en sådan. Lejligheden dertil kom engang i en
restaurant, hvor der i det store akvarium bl.a. lå søpølser. Jeg udpegede
selvfølgelig den største, men det fortrød jeg senere. Dem er der bestemt
ikke noget ved.

For nylig fik jeg i Kenya svinemave - kogt to gange, som der stod, serveret
som en slags ragout. Jeg var betænkelig ved det, men man kunne jo lade det
gå ud igen. Det var nu egentlig udmærket. Jeg var overrasket over så mange
kraftige muskeltråde, der var i retten. Nogle af medspiserne mente, at noget
af mellemgulvet kunne være med - og vi overlevede.

Jeg har endnu flere specielle madoplevelser at berette om, men først vil jeg
se, om nogen er med på idéen og selv vil fortælle om lignende maderfaringer.

Mvh

Aksel

Fra : Niels

Dato : 13-02-11 14:44

On Feb 13, 9:42 pm, "Aksel" <Ak...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Måske kan man endog med lidt fantasi få inspiration til udvidelse af den

"snip"

> Jeg har endnu flere specielle madoplevelser at berette om, men først vil jeg
> se, om nogen er med på idéen og selv vil fortælle om lignende maderfaringer.

Sikken god idé!

Umiddelbart ser jeg nogle problemer med at skaffe råvarer i Danmark
for de retter, der falder mig ind, men det skal måske ikke begrænse
forslagene?

--
Niels

Fra : Emil

Dato : 14-02-11 00:03

Niels wrote:

>Umiddelbart ser jeg nogle problemer med at skaffe råvarer i Danmark
>for de retter, der falder mig ind, men det skal måske ikke begrænse
>forslagene?

Besøg Chas E i Århus (Ryesgade). Der finder du det mest utrolige.
Henkogt slangekød, hommingristede myrer o.s.v.
Afsæt rigeligt tid til besøget.

I øvrigt mener jeg, at exotisk mad skal nydes/opleves i dens hjemland
da det er en totaloplevelse. Maden tåler ikke altid at blive kopieret,
da stemning og omgivelser vanskeligt kan kopieres. Så noget væsentligt
vil gå tabt.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-02-11 06:36

Mon, 14 Feb 2011 00:03:01 +0100 skrev Emil:

> [...]
>da det er en totaloplevelse. Maden tåler ikke altid at blive kopieret,
>da stemning og omgivelser vanskeligt kan kopieres. Så noget væsentligt

Det har jeg forsøgt at overbevise konen om - at flaki bør "nydes" i
Polen, når vi er på besøg der. Vi har nu indgået det komprimis, at når
hendes trang bliver for stor, ringer jeg til Khawand og bestiller en
pizza nr. 16 med extra-extra hvidløg
--
Venlig hilsen Kurt Hansen

Ægte mod er at kalde en spade for en spade,
også når man taler med spaden selv ...

Fra : Hauge

Dato : 14-02-11 08:40

Den 14-02-2011 06:36, Kurt Hansen skrev:
> Det har jeg forsøgt at overbevise konen om - at flaki bør "nydes" i
> Polen, når vi er på besøg der.

Det er da også noget af det mest rædsomme man kan tænke sig.. Yak.. ;)

Mvh Hauge

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-02-11 16:42

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> det komprimis, at når hendes trang bliver for stor, ringer
> jeg til Khawand og bestiller en pizza nr. 16 med extra-extra

Jeg gætter på at det er fordi du ikke kan lide kallun?
Selv har jeg vist aldrig prøvet kallun. Jeg tror også
at jeg vil foretrække en pizza nr. 16

--
Herluf :·)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-02-11 17:43

Mon, 14 Feb 2011 16:42:10 +0100 skrev Herluf Holdt, 3140:

>Jeg gætter på at det er fordi du ikke kan lide kallun?
>Selv har jeg vist aldrig prøvet kallun. Jeg tror også
>at jeg vil foretrække en pizza nr. 16

Hvor kommer kallekunen ind i billedet? Måske en dansk transkription?

Polks flaki laves at koinvolde og der bliver IKKE glemt noget som
helst. Bvadr!

Fra : Hauge

Dato : 14-02-11 18:00

Den 14-02-2011 17:42, Kurt Hansen skrev:
> Hvor kommer kallekunen ind i billedet? Måske en dansk transkription?

koinvolde er kallun, så vidt jeg ved. Regner ikke med at du tolkede det
som kalkun.

> Polks flaki laves at koinvolde og der bliver IKKE glemt noget som
> helst. Bvadr!

Nemmerlig, der smager ikke specielt godt.

Mvh Hauge

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-02-11 07:09

Mon, 14 Feb 2011 18:00:24 +0100 skrev Hauge:

>koinvolde er kallun, så vidt jeg ved. Regner ikke med at du tolkede det
>som kalkun.

- og hermed også svar til Luffe: Jo, det gjorde jeg faktisk i
forbifarten. Sorry

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-02-11 19:46

Kurt Hansen skrev:

> Hvor kommer kallekunen ind i billedet? Måske en dansk
> transkription?
>
> Polks flaki laves at koinvolde og der bliver IKKE glemt
> noget som helst. Bvadr!

Jeg oversatte "flaki" til tysk "Kuttel" og videre til
engelsk "tripe" og dansk "Kallun", som betyder:

*Kallun* er dyreindvolde generelt eller specifikt den
fjerde og sidste drøvtyggermave på et drøvtyggende dyr.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kallun

--
Herluf :·)

Fra : Aksel

Dato : 14-02-11 11:59

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> da det er en totaloplevelse. Maden tåler ikke altid at blive kopieret,
> da stemning og omgivelser vanskeligt kan kopieres. Så noget væsentligt

Du har fuldstændig ret - det er utrolig svært hjemme i køkkenet at genskabe
den fantastiske oplevelse, man havde, da man i det fremmede svælgede i en
lækker ret.
Omgivelserne, temperaturen, lyden, luften, himlen og stemningen er
anderledes.
Og så er der det med fremstillingen. Råvarerne er forskellige, opskriften
kan være den samme, men mere vigtig er alt det, der aldrig står nogen steder
og som kun erhverves gennem rutine og erfaringer fra mange mere eller mindre
heldige forsøg.
Alle odds er imod!
Men derfor kan man jo alligevel godt mindes lidt af det i forsøget på al
lave noget spændende, der ligner.
Mvh
Aksel

Fra : Niels

Dato : 13-02-11 17:29

> [...]
> da det er en totaloplevelse. Maden tåler ikke altid at blive kopieret,
> da stemning og omgivelser vanskeligt kan kopieres. Så noget væsentligt

Jeg tror, man skal holde sig til det, der forekommer i dansk fauna. Så
måske kan danskerne begynde at lave guacamole med (danske) græshopper?
Bænkebideren er et krebsdyr - hvordan smager de mon? Eller grisetæer i
noget andet end gelé? Måske er det nye tilberedningsmåder, der skal
sætte gang i forbruget af dansk fisk?

Lad os høre historier om exsotisk mad, som måske - med lokal
tilpasning - kan blive danske hits!

Hvad kan der ske ved at prøve?
--
Niels

Fra : TA

Dato : 14-02-11 03:21

On 13-02-2011 21:42, Aksel wrote:
> [...]
> se, om nogen er med på idéen og selv vil fortælle om lignende maderfaringer.

Hvis man savner inspiration til utraditionel mad, bør serien 'Bizarre
Foods' på Travel Channel næsten nævnes. En oversigt over de særprægede
retter kan ses på
<http://www.travelchannel.com/TV_Shows/Bizarre_Food/Episodes_Travel_Guides>.

Bl.a. kan nævnes:
- 1000-års æg
- baloot (18 dage gamle andefostre)
- ristede rotter
- hane-testikler
- tyreøjne
- tarantel-edderkopper
- rå frø-hjerter
- fermenteret svinekød
- stinky tofu
- orm, larver, biller, myrer, termitter
- durian frugt
- ...
- you name it ...

Mange af udsendelserne kan ses på YouTube, som f.eks. denne om stinky
tofu <http://www.youtube.com/watch?v=7QNGPmuqa6s>.

--
TA

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-02-11 06:41

Sun, 13 Feb 2011 21:42:51 +0100 skrev Aksel:

> [...]
>Måske kan man endog med lidt fantasi få inspiration til udvidelse af den

http://www.arkaisk.dk/kogebog1.htm

Skriv igen når du har prøvet alle opskrifterne

Fra : cykelsmeden

Dato : 14-02-11 10:32

Den 13-02-2011 21:42, Aksel skrev:
> [...]
> Tjeneren dissekerede og serverede dens skind i småstykker, og bar anden ud
> igen. Det kan vel med rette kaldes "bortfløjet" and.

er du sikker på at den fløj?
En traditionel måde at servere [peking]and på i Kina, er netop først at
servere anden smuk og hel og fordele det sprøde skind. Derefter tages
anden ud i køkkenet, og resten tilberedes i en mængde små fade med hver
deres delikatesser fra resten af anden.Med resten menes "det hele" incl.
al indmad, som kråse, lever hjerte og eventuelle æg helt som delvis
udviklede.

En fest at deltage i!
//finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 14-02-11 10:52

en ANDen oplevelse dukker lige op.
Vi ankom i Malaysia en sen aften til en lille provinsby
(Randers-størrelse , og var godt sultne.
Vi kom forbi nogle forretninger, de typisk "garagelignende" hvor en smed
skar i jernplader med vinkelsliber, og naboen havde nogle træborde og
plasticstole stående, og et glasbur hvor der hang de nydeligste
brunstegte ænder.
Med tegnsprog fik vi gjort klart at vi gerne ville dele og spise en på
stedet, hvorefter mutter fik arrangeret et bord med plastdug og 4 stole,
mens vi pegede en af ænderne ud. Vi fik bænket os, kort efter kom mutter
med et stort vaskefad, toppet med kogt ris og med 4 skeer.
Imens var fatter kommet med den store hele and på en kæmpe skærebrædt,
og frem fra remmen tog han en stor kødøkse, hvorefter han hurtigt
hakkede anden i tynde strimler, men skind ben og det hele.Så drejede han
skærebrædtet 90 grader og gentog hakningen og sluttede af med at hælde
alt hen over risen med en form for "velbekomme"
- En hyggelig start på en anderledes ferie :-

//finn

Fra : Aksel

Dato : 14-02-11 11:12

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hen over risen med en form for "velbekomme"
> - En hyggelig start på en anderledes ferie :-

I var da heldige med at få udleveret skeer. Derovre bruger man på sådanne
steder - og også på alm. restauranter - da bare fingrene! Men det må
have været en meget speciel og morsom oplevelse.
Aksel

Fra : Aksel

Dato : 14-02-11 13:33

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har endnu flere specielle madoplevelser at berette om, men først vil
> jeg se, om nogen er med på idéen og selv vil fortælle om lignende

Vi har familie i Mexico og kommer der en del. Det er næsten altid festligt,
når der er lammekød på menuen. Den absolut allermest populære udgave er
Barbacoa, som overvejende koges på lam,får eller ged, men gris- og oksekød
kan også bruges. Jeg foretrækker kødet kogt som til kørvelsuppe men med
rigelig mængde korianderblade i stedet for kørvel - og chili og hvidløg
m.m.. Det er en kraftigt krydret ret, som smager forbandet godt, og som man
sagtens kan lave herhjemme. (opskrift haves)

Det er så populært, at mange steder - mest i den nordlige del af landet - i
vejkryds, ved småbebyggelser og andre markerede steder langs landevejene er
opstillet interimistiske og oftest primitive kogesteder over tønder med
glødende trækul, hvorfra der sælges barbacoa. Hygiejnen sådanne steder kan
man kun gisne om, og vi køber aldrig ved sådanne "virksomheder" . Der er det
sikkert ikke let at få check på hvilken slags kød, der indgår. Langs
landevejene ligger mange ihjelkørte hunde m.m. !!
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 14-02-11 13:35

Hej Aksel

> aldrig ved sådanne "virksomheder" . Der er det sikkert ikke let at få
> check på hvilken slags kød, der indgår. Langs landevejene ligger
> mange ihjelkørte hunde m.m. !!

Sådan en gang road kill kan sandelig være meget delikat. Jeg
har ved flere lejligheder spist både hare, rådyr, vildsvin og
andre dyr, og de var helt fine. Så egentlig burde vilde hunde
vel også være ok, men der er nok ikke meget kød på dem.

Max

Fra : Ralph

Dato : 14-02-11 17:43

> [...]
> andre dyr, og de var helt fine. Så egentlig burde vilde hunde
> vel også være ok, men der er nok ikke meget kød på dem.

Min salig far, tog engang en fasan med skivehøsteren, den smagte også fint.

Ræven som han skar over med mejetærskeren, lod han dog ligge efter han havde
smadret hovedet påden med en mukkert.

--
Ralph

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-02-11 17:48

Mon, 14 Feb 2011 17:43:04 +0100 skrev Ralph:

> [...]
>
>Ræven som han skar over med mejetærskeren, lod han dog ligge efter han havde

Røget grævlingekølle skulle dog være en delikatesse. Jeg hørte det for
flere år siden på P1, hvor en skovridder fortalte om sine mange år i
embedet.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-02-11 08:11

On 13 Feb., 21:42, "Aksel" <Ak...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> bestilte Trippa alla Romana, drejede alle gæster hovederne for at se
> personen, der havde bestilt dette. Men det smagte vældigt godt.

Trippa har ingen egentlig smag, og derfor går sovsen for at være en af
de mest delikate, der er bl.a. nelliker i. Romerne laver det ikke
meget hjemme mere - dertil er de blevet for rige (trippa kaldes i spøg
for den femte fjerdedel af kalven), men mange spiser det på restaurant
for at være nostalgiske.

Jeg har flere gange deltaget i traditionel påskefrokost i Rom. I mange
familier er det gammel skik, at hovedet på lammet (som er blevet
flækket), serveres helt for husfaderen, som får den sjældne ære at
spise hjernen med en ske direkte af hovedet, mens resten af selskabet
misundeligt ser til. Når husfaderen dør, overgår æren til den ældste
søn.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Aksel

Dato : 14-02-11 22:37

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>spise hjernen med en ske direkte af hovedet, mens resten af selskabet
>misundeligt ser til. Når husfaderen dør, overgår æren til den ældste

Lammehoveder kan man også - eller har kunnet - købe herhjemme. Da der
stadig var mange slagterforretninger på Værnedamsvej købte vi ofte halve
lammehoveder med det hele: hjerne, øjne endnu ikke sunket græs siddende i
mundhulen. Hjernen blev taget ud, renset og stegt på pande. Hovederne kom i
den store støbejernsgryde. Pragtfuld og billig mad. (½hoved: kr.2,-)
I de tidligere Frederiksbergs Selskabslokaler fik man en særdeles lækker
forloren skildpadde m. hjerneboller.
Jeg har nogle måneder boet på Hotel Intercontinental i Lahore. Der var 30
faste retter på månedens menuskort - samme hver måned. En 5-6 af dem var med
oksehjerner. Dem gik jeg udenom de første måneder. Endelig tog jeg mod til
mig og bestilte "Brain Marsala". Det smagte så fantastisk godt, at jeg
valgte samme ret hele den efterfølgende uge.
Nu kan man nok ikke få oksehjerner mere herhjemme, da det af hensyn til
risikoen for kogalskab er påbudt at kassere alt hjernemateriale m.v. fra
kæg.
Mvh
Aksel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-02-11 07:11

Mon, 14 Feb 2011 22:37:28 +0100 skrev Aksel:

>"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Lammehoveder kan man også - eller har kunnet - købe herhjemme.

Lammetæver (hunlam?) kan man få gratis uden for ethvert diskotek
fredag og lørdag

Fra : Aksel

Dato : 15-02-11 16:42

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse

> Lammetæver (hunlam?) kan man få gratis uden for ethvert diskotek
> fredag og lørdag
> --

Men der er vel ikke nogen hjerner!
Mvh
Aksel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-02-11 17:09

Tue, 15 Feb 2011 16:41:41 +0100 skrev Aksel:

>"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse

>Men der er vel ikke nogen hjerner!

Nej, der er kun to hjerneceller forbundet med en synaps. Der sker
følgende:

1. Nerveimpulsen ankommer til den præsynaptiske endeknop gennem et
axon, derefter sker der en frigivelse af transmitterstof.

2. Transmitterstoffet diffunderer over synapsekløften.

3. Transmitterstoffet bindes til en receptor på den postsynaptiske
membran. Virkningen kan enten være fremmende eller hæmmende for
dannelsen af en ny nerveimpuls (aktionspotentiale).

4. For at hindre overstimulering fjernes overskydende transmitterstof
fra synapsekløften.

Der kan så ske 1 af 2: Enten følger hun frivilligt med hjem, eller
også slår man på tæven. Det digitale princip: Enten er der strøm,
eller også er der ikke strøm.

Fra : Aksel

Dato : 14-02-11 17:03

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Mange har sikkert en eller anden aversion mod visse dyrearter, og nødigt ser
dem som del af middagsmaden. Jeg kender nogle, som aldrig spiser ål, fordi
de minder om slanger.
Jeg selv ville nok vægre mig ved at se flere af det udvalg TA citerer fra
TravelChannel tilberedt på min tallerken.
Min kone vil desværre overhovedet ikke have snegle, frøer og kalvebrisler.
Men fælles har vi bla.a. begejstringen for fiskeretter og fiskesupper. Lidt
udenfor mexicanske Monterrey er der omkring soen en del mindre
"friluftsrestauranter". Vi frekventerer især een af dem, hvor man kan vælge
hver sin flotte fisk fra fryseren. Mens den bliver tilberedt serveres en
pragtfuld fiskesuppe. Mageløst! Min kone er dog noget reserveret, idet man
ikke kan undgå at se frøben og fødder imellem de øvrige ingredienser. Dog
hjulpet af duften og suppens smag kan hun overgive sig. Det er noget værre
med de mange katte, der i håbet om godbidder stryger sig om benene på os.
Vi har flere gange oplevet en dejlig fiskesuppe på Fanø i den fine
restaurant i Nordbyen. Jeg tror, at de kommer lidt sælhund ned i gryden.;
>))
Mvh
Aksel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-02-11 17:45

> [...]

>Tjeneren dissekerede og serverede dens skind i småstykker, og bar anden ud
>igen. Det kan vel med rette kaldes "bortfløjet" and.

Er den beslægtet med "Verlorene Hase"?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-11 04:00

> [...]
> Måske kan man endog med lidt fantasi få inspiration til udvidelse af den

Har i Kenya for en del år siden smagt:
- antilope, stort set som rådyr, smager godt
- krokodille, lidt mudret og fiskeagtigt dog ligner det ikke fisk,
ikke super godt

Har i Israel smagt hval, kan ikke huske det så godt, men mindes ikke
det skildte sig ud som meget godt.

--
Christian

Fra : TL

Dato : 15-02-11 14:27

On Tue, 15 Feb 2011 02:59:53 -0800 (PST), in dk.kultur.mad+drikke
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>ikke super godt
>
>Har i Israel smagt hval, kan ikke huske det så godt, men mindes ikke

I Japan: Rå hest (heste sashimi); vandmand-sushi; rå kylling; grillet
brusk
I Kina: friturestegt bi-larver; tudse; due-suppe (måske ikke så
overraskende); hajfinne-suppe (tror jeg det var). Dertil en række
retter, som jeg ikke aner hvad var.
I Taiwan: Fiskeøjne
I Korea: Kim-chi (gæret, syltet kål); tørret og derefter grillet hel
blæksprutte.
I Californien: Tripe (aner ikke hvad det hedder på dansk)

Fra : Aksel

Dato : 15-02-11 22:37

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

> I Taiwan: Fiskeøjne
> I Korea: Kim-chi (gæret, syltet kål); tørret og derefter grillet hel
> blæksprutte.

Fiskeøjene spises også herhjemme. Vi får - når vi kan - store
torskehoveder, som indeholder bla.a. meget fint, fast kød. Enkelte
medspisere
insisterer på også at spise øjnene!

Til lillejuleaften havde min datter serveret friskstegt krokodillehale. Den
var dog knapt så vellykket - måske fået for lidt.

Vi har i udlandet besøgt koreanske restauranter. Det første vi får er et
stort gasblus stillet op på bordet - samt fonduesæt, og så skal man ellers
bare udnytte de masser af muligheder til at forsyne sig med de mærkværdigste
råvarer.

Apropo tidligere nævnte fiskeretter, synes jeg ikke, at danske restauranter
gør tilstrækkeligt ud af at få det til at se indbydende ud. Det kan man i
udlandet.
Et par eksempler:
https://picasaweb.google.com/akselptrsn300/1MandsSeafoodFrokost?authkey=Gv1sRgCI20mP-ehf3tsgE&feat=directlink

Fra : Max

Dato : 15-02-11 23:34

Hej Aksel

> Fiskeøjene spises også herhjemme. Vi får - når vi kan - store

Jeg voksede op i et fiskerøgeri, og der spiste vi også disse
røgede øjne med stort velbehag. Specielt dem fra makreller
var ekstra gode. Vi tog kun et fra hver fisk, de præsenterede
sig jo ikke så pænt hvis den side der vendte opad manglede
øjet. Det var virkelig en form for slik man ikke behøvede at
dele med de andre drenge fra kvarteret, de ville som regel
ikke være med til at dele :)

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-02-11 15:37

TL skrev:

> I Californien: Tripe (aner ikke hvad det hedder på dansk)

Kallun.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-02-11 22:02

Den 13/02/11 21.42, Aksel skrev:
> Jeg har endnu flere specielle madoplevelser at berette om, men først vil jeg
> se, om nogen er med på idéen og selv vil fortælle om lignende maderfaringer.

Ingen nævneværdige erfaringer har, men lad jer evt. inspirere af denne
artikel:
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1503884.ece

Mvh. Lars

Fra : Aksel

Dato : 16-02-11 12:20

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ingen nævneværdige erfaringer har, men lad jer evt. inspirere af denne
> artikel:
> http://ekstrabladet.dk/nationen/article1503884.ece

Ja, det er ikke hyggelig læsning, men beretningen om Casu Marzu virker noget
overspændt, men det skal der vel til for at vække folks interesse.
Vi har selv prøvet noget, der ligner. Vi køber ofte en lille rund fast ost
omviklet med vinblade, som hedder Banon. Efter en god handel på et mindre
fromagerie kom vi glade hjem med en halv snes stykker. Men vi fandt ved
udpakningen en stor fed maddike i hver af dem.

Huitlacoche serveres på mange restauranter. Jeg har prøvet dem, men synes
ikke, at svampen havde tilført majsen nogen ekstra delikat aroma.

Hvis man ønsker yderligere skrækhistorier: www.cracked.com > Weird World

Mvh
Aksel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-02-11 00:39

On 15 Feb., 22:37, "Aksel" <Ak...@hotmail.com> wrote:

> Et par eksempler:https://picasaweb.google.com/akselptrsn300/1MandsSeafoodFrokost?authk...

Det får mig til at mindes et udmærket restaurantbesøg i Venedig, hvor
vi blev spurgt om vi ville have antipasto "del mare" eller "della
laguna". Vi prøvede naturligvis sidstnævnte, og jeg skal love for, der
lever dyr i laguner, man aldrig ville have drømt om eksisterede -
endsige at spise. Men godt smagte det.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-11 14:34

Aksel wrote:

> [...]
> Måske kan man endog med lidt fantasi få inspiration til udvidelse af den

Vi var sidste år i Thailand. På en restaurant hvor de ikke talte
(forståeligt) engelsk, bestilte vi en gang papayasalat med chili. Det
var i al fald det eneste af forklaringen vi forstod.

Det smagte dejligt, men jeg syntes det knasede lidt vel rigeligt, så jeg
undersøgte min tallerken nærmere i skæret fra olielampen.

I salaten var der betragtelige mængder af græshopper samt kløerne (og
intet af) fra nogle små krabber.

Min kæreste havde ikke lyst til mere. Mig tog det nu ikke pippet fra,
jeg lod bare de hårde dele ligge tilbage og spiste resten. Smagen
fejlede ikke noget.

Martin

Fra : cykelsmeden

Dato : 16-02-11 20:01

Den 16-02-2011 14:33, Martin Larsen skrev:
> Min kæreste havde ikke lyst til mere. Mig tog det nu ikke pippet fra,
> jeg lod bare de hårde dele ligge tilbage og spiste resten. Smagen
> fejlede ikke noget.
klart - smag først og spørg bagefter!

iøvrigt fik vi jævnligt stegte alliker da jeg var knægt. - Det bruges
vist ikke mere??
//finn

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-11 21:42

cykelsmeden wrote:

> iøvrigt fik vi jævnligt stegte alliker da jeg var knægt. - Det bruges
> vist ikke mere??

Så hellere nelliker

Fra : Niels

Dato : 16-02-11 14:39

> iøvrigt fik vi jævnligt stegte alliker da jeg var knægt. - Det bruges
> vist ikke mere??

Tjoo, måske? Men de er ret små. Jeg har spist mange råger, og de er
noget større. Tilberedt som skovduer smager råger dejligt.

Jeg har engang set til, mens alliker undersøgte mulighederne for at
bygge rede i min nabos skorsten - for at vente lidt med at sige det
til ham. Imens byggede de i min egen skorsten. Jeg måtte rense min
skorsten ved at brænde reden væk, før allikerne lagde æg. Nemesis....
Nu har jeg sat en rist i, som forhindrer de ubudne gæster i at slå sig
ned.

--
Niels

Fra : cykelsmeden

Dato : 17-02-11 09:58

Den 16-02-2011 22:39, Niels skrev:
> [...]
> skorsten ved at brænde reden væk, før allikerne lagde æg. Nemesis...
> Nu har jeg sat en rist i, som forhindrer de ubudne gæster i at slå sig
hehe!
har selv en pejseskorsten, hvor et par kæmper en kamp hvert år for at
bygge. Det er temmeligt underholdende.
Problemet for dem består i, at jeg har en 50cm. høj betonhætte, som
indvendigt er let dyseformet (~3 cm), så når de mener at have placeret
en pind, falder den ned i bunden, hvor jeg så kan samle dem op :)
//finn