Skærme
Fijala 3554
Gammel hund og nye kunster
Fra : Ebbe

Dato : 13-02-11 10:26

Jeg har endelig skiftet min gamle crt skærm ud med en lcd Samsung
21,5" BX-2231 max opl. 1920x1080. Skal man køre i max opløsning, det
passer mig dårligt, så jeg bruger 1280x1024, gør det noget ?
Det er iøvrigt svært at vænne sig til bredformat, har i et par gode
råd og tips.
mvh Ebbe

NB: Mit bundkort er ASUS P5VDC-MX med integreret grafikkort,Via
unicrome. Billeder i Photoshop ser ud til at være OK.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-11 11:53

Den 13-02-2011 10:25, Ebbe skrev:
> [...]
>
> NB: Mit bundkort er ASUS P5VDC-MX med integreret grafikkort,Via
> unicrome. Billeder i Photoshop ser ud til at være OK.
Velkommen til Fladskærmens forunderlige verden jeg vil opfordre dig til
at læse lidt på Flatpanels HP og starte med denne side
http://www.flatpanels.dk/monitorguide.php#8
Her vil du kunne finde svar på mange af dine spørgsmål

Fra : Ebbe

Dato : 13-02-11 16:04

On Sun, 13 Feb 2011 11:53:01 +0100, Paul Østerby Sørensen
<paulsorensen@youmail.dk> wrote:

> [...]
>http://www.flatpanels.dk/monitorguide.php#8
>Her vil du kunne finde svar på mange af dine spørgsmål

Tak for linket, det vil jeg kigge nærmere på
mvh Ebbe

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-02-11 15:09

Ebbe wrote:

> [...]
> mig dårligt, så jeg bruger 1280x1024, gør det noget ? Det er iøvrigt
> svært at vænne sig til bredformat, har i et par gode råd og tips.

Du bør altid lade grafikkortet udsende panelets (skærmen) opløsning,
altså 1920x1080. Ellers skalerer skærmen, og det gør den normalt ret
dårligt.

Hvis tingene er for små, bør det kunne justeres på computeren (større
font, større ikoner).

--
Jesper Lund

Fra : Ebbe

Dato : 13-02-11 15:56

On 13 Feb 2011 14:09:11 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

> [...]
>dårligt.
>
>Hvis tingene er for små, bør det kunne justeres på computeren (større

Den kan slet ikke stilles på 1920x1080, hvis jeg stiller den på 1920
bliver det x1440. Er det grafikkortet der ikke passer til.
mvh Ebbe
Forøvrigt xp sp3

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-02-11 16:30

Ebbe wrote:

> Den kan slet ikke stilles på 1920x1080, hvis jeg stiller den på 1920
> bliver det x1440. Er det grafikkortet der ikke passer til. mvh Ebbe
> Forøvrigt xp sp3

Det kan være kortet eller driveren (at det er XP SP3 betyder ikke noget).
Hvilket grafikkort?

--
Jesper Lund

Fra : Ebbe

Dato : 13-02-11 17:21

On 13 Feb 2011 15:29:36 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Det kan være kortet eller driveren (at det er XP SP3 betyder ikke noget).
>Hvilket grafikkort?
Grafikkortet er integreret. Jeg kan ikke finde andre oplysninger end
dette. iflg. everest:

Fra : jk

Dato : 15-02-11 10:27

On Sun, 13 Feb 2011 17:20:37 +0100, Ebbe
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Grafikkortet er integreret. Jeg kan ikke finde andre oplysninger end
>dette. iflg. everest:
> bundkort er ASUS P5VDC-MX med integreret grafikkort,Via unicrome.
>mvh Ebbe

Manual på bundkortet:
http://dlsvr03.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5VDC-MX/E2545_P5VDC-MX.pdf

Det har en AGP port med agp 4x/8x for 1.5 volt.

Du bør købe et grafikkort hertil. F.eks. dette club3D med ati 3450 og
VGA, DVI og 512 Mb:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=634438

Du bør absolut køre skærmen ved dens nominelle 1920x1080. Dette kan
alle moderne grafikkort.

Windows XP er lige ved at være et problem. Men dette kort skulle have
en driver til XP med.
Der findes et lignende asus kort med VGA, DVI og HDMI som kun
understøtter windows 7.

Krav til strømforsyning er iøvrigt 300 watt.

mvh

John

Fra : Ebbe

Dato : 15-02-11 13:22

On Tue, 15 Feb 2011 10:27:13 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

klip

> [...]
>Der findes et lignende asus kort med VGA, DVI og HDMI som kun
>understøtter windows 7.
>
>Krav til strømforsyning er iøvrigt 300 watt.

Mange tak for hjælpen, kortet er bestilt, så må jeg se om jeg kan
vænne mig til det. Strømforsyningen er 500 W, så ingen prob. der
mvh Ebbe

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-02-11 18:18

Ebbe wrote:

> Grafikkortet er integreret. Jeg kan ikke finde andre oplysninger end
> dette. iflg. everest:
> bundkort er ASUS P5VDC-MX med integreret grafikkort,Via unicrome.

Det er meget tænkeligt at det ikke kan klare 1920x1080 (jeg kender dog
ikke kortet). Prøv dig frem med den opløsning som ser pænest ud.

--
Jesper Lund