mysqli eller pdo
Fra : Preben Nielsen

Dato : 08-02-11 07:09

Jeg er blevet anbefalet at bruge mysqli i stedet for mysql til den
database, som det er meningen skal ligge bag denne side
http://vinsiderne.dk/test10/v1.htm og som skal rumme alle sites
vinanmeldelser. Den skal virke på den måde, at brugerens valg øverst
på siden skal genere en oversigt over de valgte vine i det layout, som
ses på sidens nederste halvdel. Det skal også være sådan, at nogle
valg (fx valg af Land) begrænser valgrmulighederne andre steder (fx
Område, så man kun ser de orråder, der er aktuelle for det pågældende
land). Selve vinanmeldelserne kommer man så til ved at klikke på Navn
Navn.

Da jeg så googlede for at prøve at finde ud af hvad forskellen mellem
mysql og mysqli er, dukkede anbefalinger af et tredje alternativ, PDO,
op i indlæggene. Jeg fandt dog aldrig rigtig ud af, hvad pdo er, om
det er et andet databasesystem eller om det er en slags overbygning,
som gør det lettere, hvis man senere ville skifte fra fx mysqli til et
andet databasesystem, og at man således kan bruge pdo sammen med
mysqli, eller om det er art brugerflade, der gør det lettere at
arbejde med databasen. Kan nogen oplyse mig?

Da et større arbejde forestår med at putte virkelig mange
vinanmeldelser i database, er det vigtigt for mig at jeg fra start
kommer til at arbejde med det rigtige "system". Hvad vil I anbefale?

Jeg skal understrege, at mit kendskab til mysql begrænser sig til at
redigere brugerdata i et phpBB forum og den slags småting (dvs. jeg
har ikke selv fremstillet noget) via phpMyAdmin. Jeg har en hel del
databasekendskab i forbindelse med fremstilling af en ganske stor
database i Access.

/Preben