NCQ enable/disable i Raid5?
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-11 23:55

Hejsa.

Jeg har lige købt 4 diske til min lille nas.
Det er 4 stk Seagate Barracuda Green ST2000DL003.

Jeg har et Adaptec 3804 kontrollerkort, som virkelig sparker r.., men
fik mail fra "kontrollerkortet" om at den pludselig var ved at rebuilde
arrayet, hvilket bekymrer mig lidt. -Diskene er jo helt nye...

Kan dette have noget med ECQ-egenskaben at gøre?
(Både kontrollerkort og diske understøtter dette.)

Jeg vil jo helst ikke miste mine data, fra min nas.

/jacob

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-11 00:15

Den 05-02-2011 23:55, Jacob Fich skrev:
> [...]
> (Både kontrollerkort og diske understøtter dette.)
>
> Jeg vil jo helst ikke miste mine data, fra min nas.

Rettelse: Det er et Adaptec 3405 kontroller kort...

Fra : KR

Dato : 06-02-11 12:36

Nu har Seagate haft en del problemer med deres Barracuda drev.
Har selv haft to drev der pludselig afgik ved døden.............

KR.

Fra : Henning

Dato : 06-02-11 15:22

> [...]
>fik mail fra "kontrollerkortet" om at den pludselig var ved at rebuilde
>arrayet, hvilket bekymrer mig lidt. -Diskene er jo helt nye...

Check logfilen og se hvorfor den rebuilder? Det gør den ikke bare "for
at få tiden til at gå"

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-11 19:18

Den 06-02-2011 15:21, Henning skrev:

> Check logfilen og se hvorfor den rebuilder? Det gør den ikke bare "for
> at få tiden til at gå"

Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde årsagen til at den rebuildede...
Men du kan måske se noget jeg ikke kan her? :
http://brafi.latestdot.dk/pics/printscr01.jpg

/Jacob

Fra : Henning

Dato : 06-02-11 20:43

On Sun, 06 Feb 2011 19:17:41 +0100, Jacob Fich
<jacob_snabela_brafi.dk> wrote:

>Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde årsagen til at den rebuildede...
>Men du kan måske se noget jeg ikke kan her? :
>http://brafi.latestdot.dk/pics/printscr01.jpg

Øh ja, det springer i øjnene; Der er tre røde krydser, som alle
fortæller at channel 0, ID 1 er fejlet. Skift disken - den går
tilsyneladende on og off som det passer den.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-11 21:56

> Øh ja, det springer i øjnene; Der er tre røde krydser, som alle
> fortæller at channel 0, ID 1 er fejlet. Skift disken - den går
> tilsyneladende on og off som det passer den.

Jamen kan det passe, at en helt ny disk bare går on off sådan?
Jeg kan godt se at det er ID 1 der fejler, men kan det være fordi jeg
har købt en "green" disk?

/jacob

Fra : Rado

Dato : 07-02-11 01:59

On Sun, 06 Feb 2011 21:55:48 +0100, Jacob Fich
<jacob_snabela_brafi.dk> wrote:

>Jamen kan det passe, at en helt ny disk bare går on off sådan?

Om en disk er ny eller ej er underordnet, den kan blive defekt når som
helst, hvis den lider af fabrikationsfejl. Har selv haft et par
stykker der er stået af inden for et par dage. P.t. har jeg en WD disk
der bliver utroligt langsom (få Kb/sek) efter nogle sekunders
dataoverførsel, det var kun få dage efter jeg fik den den begyndte på
det.

Men jeg ville nu også lige tjekke (prøve at udskifte) datakablet hvis
jeg var dig, for det er ofte ustabile/defekte kabler der skaber
problemer. Det er også lidt surt at skulle betale måske 500 kr + porto
for fejlfinding hvis man returnerer en disk der faktisk er OK. Så jeg
tjekker altid alle fejlmuligheder godt igennem før jeg sender en disk
retur.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-11 19:27

Den 07-02-2011 01:59, Rado skrev:

> [...]
> for fejlfinding hvis man returnerer en disk der faktisk er OK. Så jeg
> tjekker altid alle fejlmuligheder godt igennem før jeg sender en disk

Den omtalte disk, fejlede igen i dag, så nu er der reklameret over den,
og en ny kan afhentes i morgen, i butikken.
Sælgeren oplyste, at der for tiden er en fejlprocent på 1 ud af 10
diske, som er over 1 TB.
Den ene disk, er så den jeg har fået.

Sådan er det.

Men tak for alle de mange svar.

Fra : Rado

Dato : 08-02-11 15:01

On Mon, 07 Feb 2011 19:27:02 +0100, Jacob Fich
> [...]

>og en ny kan afhentes i morgen, i butikken.
>Sælgeren oplyste, at der for tiden er en fejlprocent på 1 ud af 10

Undrer mig ikke - datatætheden har jo efterhånden nået astronomiske
højder, og kravene til læsehovederne er steget tilsvarende. De er vel
også snart ved at nå grænsen med den nuværende teknologi.

Fra : Henning

Dato : 07-02-11 12:58

>Jamen kan det passe, at en helt ny disk bare går on off sådan?
>Jeg kan godt se at det er ID 1 der fejler, men kan det være fordi jeg
>har købt en "green" disk?
Ja sagtens. Hent diagnostictool til disken og test den.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-02-11 00:10

Jacob Fich wrote:

> Jamen kan det passe, at en helt ny disk bare går on off sådan? Jeg kan
> godt se at det er ID 1 der fejler, men kan det være fordi jeg har købt
> en "green" disk?

Snarere fordi du har købt en desktop disk, som ikke er beregnet til RAID
brug. En desktop disk vil blive ved med at læse en sektor fordi der ikke
er andre alternativer til at læse data (uden RAID), og det kan give
problemer for RAID controllere.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-02-11 18:28

Rado wrote:

> Undrer mig ikke - datatætheden har jo efterhånden nået astronomiske
> højder, og kravene til læsehovederne er steget tilsvarende. De er vel
> også snart ved at nå grænsen med den nuværende teknologi.

Tjaaah, foreløbig har vi fået 3TB diske, og jeg tror ikke at det stopper
der. Western Digital og Samsung laver desuden 2TB diske med 3 platters @
667 GB.

--
Jesper Lund

Fra : Rado

Dato : 09-02-11 00:48

On 08 Feb 2011 17:28:15 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Tjaaah, foreløbig har vi fået 3TB diske, og jeg tror ikke at det stopper
>der. Western Digital og Samsung laver desuden 2TB diske med 3 platters @
>667 GB.

Ja men det er jo nødt til at stoppe et eller andet sted, med de
nuværende fysiske diskstørrelser. Og jo nærmere man kommer grænsen, jo
større må fejlprocenten nødvendigvis blive.