Kartofler på størrelse med ærter
Fra : Janne

Dato : 04-02-11 07:43

Er lige kommet hjem fra Burma/Myanmar. I Mrauk Oo fik jeg som tilbehør
til rejecurry marinerede småbitte kartofler. På størrelse med grønne
ærter faktisk.

De smagte så fantastisk, at jeg spiste rejecurry to gange om dagen,
mens jeg var der.

Er der nogle der ved, om det er en speciel kartoffelart?

De solgte dem på markedet, men jeg kan ikke huske at have set dem
andre steder i Asien.

Tror heller ikke, at jeg vil have tålmodighed til selv at dyrke dem.
Er bare nysgerrig.

Mvh. Janne

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-02-11 14:41

Janne wrote:

> Tror heller ikke, at jeg vil have tålmodighed til selv at dyrke dem.
> Er bare nysgerrig.

Når vi graver kartofler op i haven, er der som regel en masse kartofler
i den størrelse du omtaler. Men den lader vi ligge da jeg ikke har set
nogen værdi i dem.

Men det kan da være jeg skal putte dem i en curry når der om nogen
måneder skal høstes kartofler!

Martin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-02-11 16:01

Janne skrev:

> Er lige kommet hjem fra Burma/Myanmar. I Mrauk Oo fik jeg som tilbehør
> til rejecurry marinerede småbitte kartofler. På størrelse med grønne
> ærter faktisk.

Er du sikker på at det var kartofler?

En gang jeg spiste hos nogle ugandiske venner, fik vi de lækreste asparges-
kartofler man kan tænke sig — troede jeg da. Da jeg spurgte hvor de havde
købt dem, grinede de og fortalte at det ikke var kartofler, men “matoke” —
en slags kogebanan, som er meget populær i Uganda. Det lo vi meget af den
sommer…

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Henry Vest

Dato : 06-02-11 15:17

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> en slags kogebanan, som er meget populær i Uganda. Det lo vi meget af den

Det undrer mig ikke. Jeg har selv smagt kogebanan i Tanzania, og smagen er
meget hen ad kartoffel.

--
Henry Vest

Fra : Henrik

Dato : 06-02-11 06:52

On 4 Feb., 15:43, Janne <kongelun...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Er der nogle der ved, om det er en speciel kartoffelart?
>
> Tror heller ikke, at jeg vil have tålmodighed til selv at dyrke dem.

Tag til Lammefjorden og nyd naturen mens du finder dine kartofler
http://www.fri.dk/gastronomi/noma-kokken-har-opfundet-kartoflernes-kaviar

Fra : Janne

Dato : 07-02-11 06:38

On 6 Feb., 14:52, Henrik <hallo.der...@gmail.com> wrote:

> Tag til Lammefjorden og nyd naturen mens du finder dine kartofler http://www.fri.dk/gastronomi/noma-kokken-har-opfundet-kartoflernes-ka...

Tror simpelthen Noma-kokken har været en tur i Burma og er blevet
inspireret. Beskrivelsen passer fint - og de smagte mere nøddeagtigt
end almindelige små kartofler. Måske skulle jeg lade et par toppe stå..

Fra : Janne

Dato : 07-02-11 06:41

On 5 Feb., 14:40, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:

> N r vi graver kartofler op i haven, er der som regel en masse kartofler
> i den st rrelse du omtaler. Men den lader vi ligge da jeg ikke har set
> nogen v rdi i dem.
>
> Men det kan da v re jeg skal putte dem i en curry n r der om nogen
> m neder skal h stes kartofler!
>
> Martin

Gør selv det samme - og de er vildt irriterende året efter, når de
dukker op midt i salaten. men efter at have læst om Noma-kokkens
kartofler får et par toppe lov til at stå.

Mvh. Janne

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-02-11 17:32

On Fri, 4 Feb 2011 06:43:07 -0800 (PST)
Janne <kongelunden@gmail.com> wrote:

> [...]
> andre steder i Asien.
>
> Tror heller ikke, at jeg vil have tålmodighed til selv at dyrke dem.

Det kunne ikke være det som kaldes thailandsk lille hvid eggplant
(aubergine)`Det er nemlig små hvide runde kugler som ofte benyttes i
asiatiske curries.
Her er stilken stadig på, men man kan få en fornemmelse af udseendet:
http://www.simply-thai.com/thai-vegetable-main-images/makheua-khai-dtao-khao-bg.jpg

De bliver helt bløde når de bliver kogt med og har en mild. let bitter
nødde smag.

Kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-02-11 17:36

On Mon, 7 Feb 2011 17:31:58 +0100
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
>
> De bliver helt bløde når de bliver kogt med og har en mild. let bitter

Det kunne selvfølgelig også være Tofu Puffs som de vist spiser en del
af i netop burma:
Et billede hvor de kan ses:
http://farm5.static.flickr.com/4051/4256108552_72fb98536e.jpg

De findes i mange størrelser.

kim

Fra : Janne

Dato : 09-02-11 02:31

On 7 Feb., 17:35, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> Det kunne selvfølgelig også være Tofu Puffs som de vist spiser en del
> [...]

Nej - jeg fastholder det var kartofler. Kender godt ærteauberginer og
tofupuff. Er overbevist om det var minimini-kartofler, jeg spiste. Og
i øvrigt så på markedet. Men ellers tak for gode bud.

Mvh. Janne

Fra : Max

Dato : 09-02-11 10:34

Hej Janne

> Nej - jeg fastholder det var kartofler. Kender godt ærteauberginer og
> tofupuff. Er overbevist om det var minimini-kartofler, jeg spiste. Og
> i øvrigt så på markedet. Men ellers tak for gode bud.

Kan du ikke i dit nabolag finde nogen der kommer fra Burma
og spørge dem, eller måske der findes et Burma kontor i DK.

--
Mvh Max