Bør jeg købe SSD harddisk
Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 03-02-11 17:10

Jeg står foran et køb af en ny HDD. er der nogen der har erfaringer med de
nye SSD, jeg har en ældre pc en HP fra 2005.

Fra : Henning

Dato : 03-02-11 20:04

On Thu, 3 Feb 2011 17:10:20 +0100, "\(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)"
<la@hotmail.com> wrote:

>Jeg står foran et køb af en ny HDD. er der nogen der har erfaringer med de
>nye SSD, jeg har en ældre pc en HP fra 2005.

2005 - har den overhovedet SATA-interface? Brug pengene på en ny pc i
stedet, det får du meget mere ud af!

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-02-11 20:42

Henning kom med denne ide:

> 2005 - har den overhovedet SATA-interface?

Ja da havde første sata i 2002

> Brug pengene på en ny pc i
> stedet, det får du meget mere ud af!

I forhold til hvad

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-02-11 21:58

Brian Vestergaard skrev:

> I forhold til hvad

I forhold til maskinkraft, vil jeg tro - der er
sket meget siden 2005.

Jeg ville heller ikke have tiltro at man kan få
en ssd-disk til at køre i en maskine af den
alder. De gange jeg har prøvet, kunne maskinen
se disken, men ikke boote fra den.

I nyere maskiner er der ingen problemer.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-02-11 22:02

Brian Vestergaard wrote:

> I forhold til hvad

Problemet er at restværdien af din PC er mindre end hvad en ny SSD
koster. Giver det mening at bruge f.eks. 1500 kr på en SSD (pris afhænger
af hvor mange GB den skal være på), eller er det bedre at købe en ny
computer med traditionel harddisk?

--
Jesper Lund

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 03-02-11 22:14

(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) wrote:
> Jeg står foran et køb af en ny HDD. er der nogen der har erfaringer med de
> nye SSD, jeg har en ældre pc en HP fra 2005.

Jeg har erfaringer nok til at sige at det er helt vildt overkill med SSD
i en stationær hjemmemaskine. Dog ingen deciderede erfaringer med SSD

Er der en særlig grund til at du vil have en SSD i maskinen?
- Hastiged?
- Støj fra maskinen?
- Udsat for mekaniske vibrationer?
- Strømbesparende?
- Prøve den for at prøve den (Statussymbol)?

Jeg tror kun at det er det sidste punkt der bliver opfyldt og du kommer
til at betale ti gange mere pr GB end nødvendigt. Men det er jo kun dig
selv der kan tage en beslutning om at købe den.

/Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-02-11 23:16

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-02-11 23:36

Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> - Udsat for mekaniske vibrationer?
> - Strømbesparende?
> - Prøve den for at prøve den (Statussymbol)?

I efteråret leverede jeg en pc til en kunde, helt
uden blæsere - det kan fås i dag.

Det var til et lydstudie, så intet måtte støje.

> Jeg tror kun at det er det sidste punkt der bliver
> opfyldt og du kommer til at betale ti gange mere
> pr GB end nødvendigt.

Jeg har prøvet ssd-diske flere gange, de er dyre,
ja, men leverer data meget hurtigere. De bliver
også billigere efterhånden - de første af dem
kostede virkelig en formue.

> Men det er jo kun dig selv der kan tage en
> beslutning om at købe den.

Der går nok nogle år før det kan afgøres om ssd-
diske er en god ide. De er dyre, men de støjer ikke,
de bruger mindre strøm, men ingen aner hvor længe
de holder.

Det med støjen er ligegyldigt så længe cpu-blæser
og psu-blæser støjer - det er mere stabiliteten på
ssd-disken, den kender vi ikke endnu.

Kender nogen til undersøgelser af den slags?

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 05-02-11 10:27

Allan Vebel wrote:
> Lars Peter Larsen skrev:

.... Jeg er enig helt med dig!

> [...]
> og psu-blæser støjer - det er mere stabiliteten på
> ssd-disken, den kender vi ikke endnu.
>
> Kender nogen til undersøgelser af den slags?

For et års tid siden var der en tråd om emnet på Astro-forum. En af
brugerne lagde serverplads til for nogle kunder, og han eksperimenterede
med SSD til de diskdrev der fungerede som cache netop på grund af
hastigheden. Jeg har ikke fulgt med i hvordan det er gået siden.

Pointen ved SSD er at de har en access-tid tæt på nul ved læsning fordi
der ingen bevægelige dele er, omend datastrømmen ikke er exceptionelt
hurtigere end de hurtigste mekaniske diske.
Det springende punkt er at der kun kan skrives til SSD'ens
flash-hukommelse et begrænset antal gange. Det antal gange er søgt
forøget ved at der er algoritmer i firmwaren der breder skrivning jævnt
ud over hele disken så flash-hukommelsen bliver slidt ens.

På en privat maskine bliver det næppe aktuelt at slide en SSD op inden
maskine og disk er forældede men det afhænger selvfølgelig af hvad der
skal databehandles.

/Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-02-11 23:52

Lars Peter Larsen wrote:

> Jeg har erfaringer nok til at sige at det er helt vildt overkill med SSD
> i en stationær hjemmemaskine. Dog ingen deciderede erfaringer med SSD

Øh? Overkill til hvad?

Hvis du har meget random read access (som på en system disk) vil en god
SSD give dig en betydelig hastighedsforbedring.

Strømbesparelsen betyder mindre på en stationær, og det er heller ikke
givet at harddisken er den komponent som støjer mest. Det samme gælder i
øvrigt en bærbar: en SSD kan godt bruge mere strøm end en 2.5" disk, og
normalt vil blæseren på den bærbare være den del som støjer mest.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-02-11 16:11

\(¯`·.ž P.N. ž.·Ž¯\) wrote:

> Jeg har en HD satelit modtager og der er ekstremt varmt inde i boksen
> pga strømforsyningen og HDD i kombination. Der er en blæser installeret
> i kassen, men det larmer så meget at jeg har slukket for den. Så tanken
> om en SSD der ikke varmer mer op i kassen frister.

SDD til et sat receiver giver ikke rigtigt mening efter min mening.
Prisen per GB er for høj. Hvis den nuværende disk er en 3.5" 7200rpm
disk, kunne man prøve med en 5400rpm disk (som WDC Caviar Green), eller
en 2.5" 5400rpm disk.

I et 100% passivt kølet system, både computere og embedded devices som
sat receivere, er det min erfaring at CPU+GPU+chipset afgiver mere varme
end selve harddisken. Hvis harddisken er placeret øverst i boxen, bliver
den varmet op af de øvrige systemkomponenter (på grund af dette har jeg i
min 100% passivt kølede home server valgt et kabinet, hvor harddiske er
placeret under motherboard).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-02-11 20:07

Lars Peter Larsen wrote:

> Jeg så en SSD demonstreret idag hvor den kommer til sin ret: monteret i
> en ca 1 år gammel laptop som kunne gå i dvale og genstarte på sekunder
> efter disken var blevet monteret.

Det kan min Asus netbook med harddisk nu også (få sekunder fra suspend).
Det som tager længst tid er re-associering med mit AP og at få en IP
adresse fra DHCP.

--
Jesper Lund