Dnepr K750 :)
Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-11 10:34

Hej folk,

Nogen kan måske huske mig fra gamle dage hvor jeg drønede rundt på
en RD350 jeg købte af Hekto tilbage i 2001-2 stykker..

Jeg gik senere igang med et russisk papkasseprojekt, der gik i stå
pga. for lidt tid/penge/lyst/osv. i 2006..

Nu er der dog sket noget igen.. Den gamle Dnepr blev i weekenden
hævet frem fra den lade den har stået og luret i siden den blev til
en næsten synsklar motorcykel for næsten præcis 5 år siden.

Sidevognen blev samlet og monteret og der blev kørt lidt på den
danske version af USSR-vejene, en frossen mark.

http://gallery.nathue.dk/tingsager/dnepr/2011-01-30/

Det mest imponerende er næsten at det eneste der skulle til for at
få den startet efter de 5 års stilstand var en tår benzin, et nyt
batteri og så måtte de indtørrede benzinslanger også lige skiftes..

Naturligvis mangler den noget maling, men det er ikke lige sæson, så
den kommer nok en tur til syn først.. (Der er heller ikke betalt
afgift endnu, så der er ingen grund til at pynte for meget på
liget). Pt. tænker jeg på at give den noget Esbjerg Maskinemalje med
rulle i en eller anden farve på tank og kasse, måske med en god potion
matteringspasta i.

Som man kan se på billedet er der en enkelt ret farlig ting der
ihvertfald skal fikses før den skal køre længere end 500 meter på en
mark. Sidevognen skal justeres og så mangler den et horn og lidt
andre småting... Og jeg mangler et sidevognskursus som jeg først kan
få i Marts.

// Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 02-02-11 10:47

> Som man kan se på billedet er der en enkelt ret farlig ting der
> ihvertfald skal fikses før den skal køre længere end 500 meter på en
> mark.

Er hurtigskift af sidevognshjul ikke standard ?

Syn lidt forskønnelse, nogle knopdæk og så ud i naturen ...
http://tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=5366&PID=61181#61181

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-11 11:15

Anders Majland wrote:
> Er hurtigskift af sidevognshjul ikke standard ?
> Syn lidt forskønnelse, nogle knopdæk og så ud i naturen ...
> http://tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=5366&PID=61181#61181

Jeg tror jeg undlader knopdækkene.

Baseret på det kørselsmønster den typisk vil blive brugt under tror
jeg at normale sidevognsdæk vil give mest mening, og man kan jo
sagtens klare en jordvej eller to på normale dæk.

Evt. kan jeg dog godt overveje at have knopdæk på reservehjulet, eller
alternativt mudder/sne-kæder i bagagerummet ;) Det sidste vil nok
være det mest praktiske.

Det er ihvertfald ikke meningen at den skal leve op til denne her
beskrivelse fra Almindelig Brand (der i øvrigt ikke vil forsikre den
som veteran, så fuck dem);
"Den rigtige liebhaver-MC er for kendere, der køber dem som
samleobjekt. Cyklen bliver passet, plejet og kælet for - og kun når
det danske sommervejr viser sig fra sin allerbedste side, kommer
cyklen under åben himmel."

// Hans

Fra : Hekto

Dato : 02-02-11 03:18

On 2 Feb., 10:33, Hans Joergensen <h...@enterprise-server.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg gik senere igang med et russisk papkasseprojekt, der gik i stå
> pga. for lidt tid/penge/lyst/osv. i 2006..

Ohøj Hans!

Jeg så da RD'eren i Roskilde omkring september sidste år. Den kom
kørende i den modsatte side lige ved 'Røde Port'. Du må se at komme
ind i kampen igen!

--

/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 02-02-11 03:25

On 2 Feb., 11:20, Hans Joergensen <h...@enterprise-server.dk> wrote:

> Jeg solgte den til en fyr sidste sommer... :) Det er da rart at
> han har fået den på gaden :)
>
> Ja, jeg må se at komme ind i kampen... tror nu bare det bliver med
> russerkværnen til at starte med, den er også skæg, selv om den er
> langsom.
>
> // Hans

Jeg kender en der havde en med 'badekar' på. Han satte et par Dell
Orto karburatorer på. Det resulterede i at den løb varm fordi åbningen
i benzinhanen ikke var stort nok. Det hjalp da det blev boret op. Det
var de her mystiske haner hvor man trykker ind på en 'knap' .

Han hyggede sig en del med den.

Utroligt med RD'en. Den er ikke blevet hovedrepareret eller noget? Da
du købte den havde den vist gået 64.000 Km uden at være rørt, og det
på almindelig mineralsk 2T-olie. Og så siger de at 2T'er ikke kan
holde?

--

/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 02-02-11 04:49

On 2 Feb., 11:29, Hans Joergensen <h...@enterprise-server.dk> wrote:

> ang. det med benzinhaner på russeren skrev du det samme til mig for
> 5 år siden, hvortil jeg svarede at de haner jeg har på min kan give
> ca. 4 liter i minuttet.. så jeg tror nok det går :)
>
> // Hans

Tiden går! :o/

Det var noget med slid der gjorde at de ikke gav nok og løsningen var
at bore dem op ... det er hvad jeg husker.

--

/Hekto

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-11 11:21

Fra : dots

Dato : 04-02-11 00:43

Snip og klip:, den er også skæg, selv om den er
> langsom.
>
> // Hans

Nåh Hanse Mand

Langsom..
Min MT16 går som lyn og torden !!!
Ingen skal ihvertfald påstå andet
Den kører jo også stadig, selv når kyllingerne herinde ikke tør trille ud
med madkassen....

dots
Dnepr MT16

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-11 11:29

Hekto wrote:
> [...]
> du købte den havde den vist gået 64.000 Km uden at være rørt, og det
> på almindelig mineralsk 2T-olie. Og så siger de at 2T'er ikke kan

Altså jeg skiftede stempelringene i den, men så gad den af en eller
anden årsag ikke køre ordentligt.. og så skete der pludselig alt det
samme ballade som gjorde at jeg ikke fik lavet russeren færdig, og
så gik der pludselig 4-5 år.. ;)

Det har sikkert været noget karburator eller noget tændingsbøvl på
RD'en..

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-11 12:43

Anders Majland wrote:
> http://tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=5366&PID=61181#61181

I øvrigt fed historie og film.. :)

// Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-02-11 13:43

Hekto wrote:
> Det var noget med slid der gjorde at de ikke gav nok og løsningen var
> at bore dem op ... det er hvad jeg husker.

Jeg skal ihvertfald nok holde øje med det.. :)

// Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-02-11 01:01

dots wrote:
> [...]
> Ingen skal ihvertfald påstå andet
> Den kører jo også stadig, selv når kyllingerne herinde ikke tør trille ud

Ja ok.. så siger vi det :)

En K750 er nu sej... Lyder som en kombination af en gammel traktor,
en fiskekutter, og en æske søm.. :)

http://www.youtube.com/watch?v=blQg253dr0k

// Hans

Fra : Jørn

Dato : 04-02-11 11:51

> Ja ok.. så siger vi det :)
>
> En K750 er nu sej... Lyder som en kombination af en gammel traktor,
> [...]
Efter flere års skruen i de russiske cykler (K750), har jeg opgivet dem
lidt, men med et minimum af justering, kan de gå bedre end den på filmen. De
går bedst når begge karburatorer trækker ens og så holder fiskekutter lyden
op.
De har dog masser af sjæl og nemme at arbejde med.
Jørn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-02-11 13:38

Hans Joergensen har bragt dette til os:
> http://www.youtube.com/watch?v=blQg253dr0k

Hvad er det for en "nummerplade" man har på; har set dem i andre
sammenhænge osse...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik Jensen

Dato : 07-02-11 13:45

> Hvad er det for en "nummerplade" man har på; har set dem i andre
> sammenhænge osse...

En ganske almindelig dansk prøvenummerplade.

Fra : Grunnet

Dato : 07-02-11 17:18

"Henrik Jensen" <s@s.dk> skrev i meddelelsen

> En ganske almindelig dansk prøvenummerplade.

Mon dog - tror nærmere det er en gammel russerplade.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-02-11 17:45

Grunnet wrote:
> Mon dog - tror nærmere det er en gammel russerplade.

Jeg er ret sikker på at det er en dansk prøvenummerplade..

// Hans

Fra : Grunnet

Dato : 07-02-11 20:45

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg er ret sikker på at det er en dansk prøvenummerplade..
>
> // Hans

Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-02-11 01:13

Hans Joergensen frembragte:
> Jeg er ret sikker på at det er en dansk prøvenummerplade..

Ok :) - kendte ikke (længere) stilen; havde overvejet om det - i andre
tilfælde - var et forsøg på at liste et telefonnummer med i en annonce
(i dba før i tiden fx. :) )

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-02-11 19:30

Hans Joergensen wrote:
> en masser entuiastisk sludder :)

Et fantastisk citat fra manualen til min Dnepr's fætter Ural M72.

Fra sektionen om hvad man kan med tændingsnøglen;
"4. The ignition key is inserted, the switch is turned to the left: the ignition is
activated; headlight with parking light, the tail light of the motorcycle and the
lights of the sidecar. (Setting for travel at night on well illuminated roads)."

Den ville nok ikke være gået idag ;)

// Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-03-11 08:32

Elendigt skrammel,

Så har man stået i kø hos SKAT i en time for at få et prøvemærke (og
et til, der bliver omtalt om en uges tid sikkert).. Og så vil
dynamoen, der ellers har virket rimeligt fint, pludselig ikke lade!
udueligt gamle kommunistiske lort!

Hvem skulle have troet at en 50 år gammel dynamo bare sådan lige
pludselig kan gå i stykker?!?!?! For satan!

Efter gentagende tests, adskillelse og rensning og gennemmåling og
montering og bandeord over at den er så forbandet slidt, droppede
jeg det og kørte med lysende ladelampe.. og hvad sker der så? så
begynder den pludselig at lade.

Ladningen er dog ikke helt stabil, faktisk er den mildelst talt
ustabil, fordi den holdt op med at lade igen 25km senere..

Den ustabile opførsel fik mig i øvrigt til at ofre penge på et
elektronisk laderelæ midt i processen fordi den pludselig viste en
god spænding på 15v fra dynamoen med feltviklingen til stel og uden
relæet... Det var nok den periodiske ladning der slog til igen.. Men
skidt med det, jeg ville alligevel have udskiftet det sovjettiske
bakkelit-indpakkede mekaniske rustne og irrede relæ på et tidspunkt.

Nu har jeg bestilt en nyrenoveret dynamo med garanti for at intet af
det væsentligste indhold er fremstillet i Ukraine. Jeg skulle alligevel
bestille nogle runde fælge, og nogle eger der ikke er lavet af smedejern. :)

Ellers kører den gamle maskine i øvrigt fint.. motoren går ganske
udemærket og trækker bedre end jeg havde forventet, det lykkedes
ikke umidbart at finde en bakke den ikke kunne klare i 4. gear med
180kg menneskelast ombord.

Motoren lyder til at være mest tilfreds med at man kører 70-75km/t,
ved 80km/t begynder den at lyde lidt anstrengt pga. sidevognsgearingen.

// Hans