Jobliste - Fysisk hukommelse
Fra : Mort1s1

Dato : 01-02-11 16:29

Min HD kører meget, når jeg bruger pc'en - når jeg lører Windows jobliste og
går til Ydeevneses kurven for CPU brug at svinge mellem 2 og 10 % selv om
jeg ikke foretager mig noget - Hukommelsesforbruget står nogetlunde konstant
på1,16 GB.
PC'en kører Vista og er udstyret med 4 GB ram.
Under den grafiske visning står der
Fysisk hukommelse (MB)
Samlet 3326
Cachlagret 2509 (skifter lidt)
Ledig 2 (Står og skifter mellem 0 og 3)

Kernehukommelse (MB)
Samlet 155
Sideinddelt 119
Ikke sideinddelt 35

System
Handles 18730
Tråde 691
Processer 60
Oppetid 0:39:29 (Tæller naturligvis op)
Sidefil 1233M / 6897M

Er der noget i ovenstående der er unormalt? og hvis ja, er der så en ide til
hvad jeg kan gøre?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-02-11 19:51

"Mort1s1" <sletmortensens@mailslet.sk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Sidefil 1233M / 6897M
>
> Er der noget i ovenstående der er unormalt? og hvis ja, er der så en ide
Svært at svare på. Du skal nok mere koncentrere dig om de processer du har
kørende, så kan du nok et eller andet sted se, hvilken proces det er, som
bruger cpu.
Umiddelbart synes jeg at 60 kørende processer er mange, når man ikke har
startet noget særligt. Især hvis det er en stationær er det et højt tal.

Kurt

Fra : emjeppesen

Dato : 01-02-11 22:22

Kurt B. Andersen skrev:

>Umiddelbart synes jeg at 60 kørende processer er mange, når man ikke har
>startet noget særligt. Især hvis det er en stationær er det et højt tal.

Det er da vist meget normalt. Jeg ligger også på 59-60 og på en
stationær maskine. Win7-64 og 4 TB Harddiske
Hilsen emj

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-02-11 22:49

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen

> Det er da vist meget normalt. Jeg ligger også på 59-60 og på en
> stationær maskine. Win7-64 og 4 TB Harddiske
> Hilsen emj

Tja - jeg har set en del pc.er og vil mene at 40-45 processer er
almindeligt. Om win7 og i 64 bit version evt. har flere processer i gang,
skal jeg lade være usagt, da jeg ikke har set ret mange af dem.
Lige nu sidder jeg på en bærbar medion med vista 32 bit og har 52 processer
i gang, men kan også se, at 6 af processerne kunne jeg faktisk slippe for,
da de er programorienterede og jeg har ikke brug for at de kører i
baggrunden. Skal jeg bruge dem starter jeg dem jo bare manuelt.
Derudover 3-4 stykker som kun er nødvendige, fordi det er en bærbar, idet
det bl.a. relaterer sig til pegepladen.
Jeg har ofte pc.er på "besøg" til optimering, og når jeg har fjernet alt
unødvendigt, er jeg ofte nede omkring de 40 kørende processer. Men som
anført er min erfaring med win 7 ikke så stor p.t.

Kurt

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-02-11 01:47

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Om win7 og i 64 bit version evt. har flere processer i gang, skal jeg
> lade være usagt

Jeg har 66 på en Win7 32 bit

Hvad der er "normalt" ved jeg ikke

Jan

Fra : emjeppesen

Dato : 02-02-11 07:55

Kurt B. Andersen skrev:

>Lige nu sidder jeg på en bærbar medion med vista 32 bit og har 52 processer
>i gang, men kan også se, at 6 af processerne kunne jeg faktisk slippe for,

Jeg tror da også at jeg kunne ændre flere tjenester til manuelt, men
min maskine er ikke hæmmet af, hvad der evt. kører i baggrunden.

Hilsen emj

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-02-11 20:03

> Jeg tror da også at jeg kunne ændre flere tjenester til manuelt, men
> min maskine er ikke hæmmet af, hvad der evt. kører i baggrunden.
>
> Hilsen emj

Jamen vi er da helt sikkert forskellige med, hvad vi hver især tillader
kører i baggrunden, og hvis man som du ikke mærker noget til det, ja så er
der jo ingen grund til at gøre noget ved det.
Da jeg får mange pc.er ind til oprydning og optimering er jeg måske lidt
speciel, hvad det angår, idet jeg slår alt fra som ikke er nødvendigt. En
masse programmer vil jo gerne lægge sig ind, så de starter en eller anden
proces. F.eks. Nero, Itunes, adobe reader, messenger (som jo er lidt dum at
have kørende, hvis man ikke bruger den eller vil have den kørende hele
tiden), diverse programmer i forbindelse med ens printer osv.
Så for at gøre det nemmere for mig selv, starter jeg med at deaktivere og
herefter se, om der så er andre problemer, som man skal fejlfinde på.

Kurt

Fra : emjeppesen

Dato : 03-02-11 00:28

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
>kører i baggrunden, og hvis man som du ikke mærker noget til det, ja så er
>der jo ingen grund til at gøre noget ved det.

Jeg mærker det ikke, men det irriterer mig nu alligevel

Der er to brugere på maskinen. Hvis jeg ser min jobliste er der ca 10
linjer under processor. De ligner noget, som jeg vil have der.
Sætter jeg så x i "Vis processer for alle brugere", så vrimler det med
ligegyldigheder i 30-40 linjer. Jeg gider ikke tælle dem.
Fint, tænker jeg så. Logger ind på den anden bruger og ser så, at der
nu også kun er 10 linjer i joblisten, men 30-40 linjer, hvis jeg
vælger "Vis processer for alle brugere"
Hvordan sikrer jeg mig at alle disse programmer overhovedet starter
op. Jeg er ikke så dreven, at jeg kan se, hvilke tjenester, der SKAL
køre, for det er vel der, det skal slåes fra eller ændres til manuel.

> [...]
>have kørende, hvis man ikke bruger den eller vil have den kørende hele
>tiden), diverse programmer i forbindelse med ens printer osv.

Altså nero,itunes, adobe reader,messenger og lignende pjat har jeg
selvfølgelig ikke kørende.

>Så for at gøre det nemmere for mig selv, starter jeg med at deaktivere og
>herefter se, om der så er andre problemer, som man skal fejlfinde på.

Det ville jeg også gøre, hvis jeg skulle fejlfinde eller slette, hvis
et program skulle finde på at låse o.l.

Hilsen emj

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-02-11 20:04

> [...]
> op. Jeg er ikke så dreven, at jeg kan se, hvilke tjenester, der SKAL
> køre, for det er vel der, det skal slåes fra eller ændres til manuel.

Hvis du lægger mærke til, hvad der sker, når du bruger vis processer for
alle brugere eller ikke bruger det, burde du kunne se, at det ikke er
processer fra den anden bruger af computeren, du ser. Det er typisk system
processer som dukker op, når man bruger vis alle.
Det er ikke til at forklare, hvad man der skal køre og hvad man kan undvære.
Jeg ser gerne på filnavnet og sammenholder det med beskrivelsen og prøver så
at gætte mig frem til, hvad processen gør af gavn/skade. Er jeg i tvivl
søger jeg på filnavnet på google for at se, hvad den laver, kan den undværes
osv.
Man kan ikke deaktivere processerne i joblisten, udover at man kan stoppe
dem her og nu, men efter en genstart vil de dukke op igen.
De fleste unødvendige processer kan man fjerne ved at gå i msconfig og under
start fjerne fluebenet ud for det, som man ikke vil have starter noget
automatisk. Enkelte gange kan man også i Programmer-Start mappen finde
filer/programmer som startes der, og det er så bare at fjerne dem fra
mappen. Men den metode bruges ikke ret meget mere.
Hvis man vil være lidt nørdet, kan man på nettet læse om diverse tjenester,
som man deaktiver via administration, men der er min opfattelse generelt, at
det giver så lidt, at det næsten ikke er værd at røre ved, men nogen elsker
at gøre det.
Msconfig er i mine øjne normalt nok at justere i, for at fjerne det
unødvendige.

Kurt

Fra : emjeppesen

Dato : 03-02-11 23:37

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
>processer fra den anden bruger af computeren, du ser. Det er typisk system
>processer som dukker op, når man bruger vis alle.

Ja

> [...]

>start fjerne fluebenet ud for det, som man ikke vil have starter noget

I msconfig -Start- har jeg kun 2 programmer, som skal starte op.
Det plejer jeg at holde oje med i Ccleaner.

> [...]

>det giver så lidt, at det næsten ikke er værd at røre ved, men nogen elsker

I alle tilfælde kører jeg med 56-60 processer i.flg. joblisten og det
er ikke noget problem.
Under tjenester mener jeg at jeg har skiftet til "manuelt" ved de
tjenester jeg aldrig eller sjældent bruger, så der er nok ikke meget
at hente der.

>Msconfig er i mine øjne normalt nok at justere i, for at fjerne det
>unødvendige.

der bruger jeg så Ccleaner/værktøjer/opstart i stedet for msconfig,
men det giver det samme.

Hilsen emj

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-02-11 17:54

> Kurt B. Andersen skrev:
>

> I msconfig -Start- har jeg kun 2 programmer, som skal starte op.
> Det plejer jeg at holde oje med i Ccleaner.

Det er nærmest utroligt. Jeg kan ikke mindes at have set en pc, som kunne
nøjes med 2 ting som startes via msconfig.
Når du så samtidig har så mange processer kørende, så tyder det jo på, at i
din win version, der tilgåes tingene på en helt anden måde end tidligere.
Det er måske bl.a. der, at man har opnået den tydelige hastighedsforbedring,
som der er ved win 7 i forhold til tidligere versioner.

Kurt

Fra : emjeppesen

Dato : 05-02-11 00:00

Kurt B. Andersen skrev:

>Det er nærmest utroligt. Jeg kan ikke mindes at have set en pc, som kunne
>nøjes med 2 ting som startes via msconfig.

jamen de 2 ting kan jeg da også deaktivere uden det vil forhindre min
PC i at starte op. Det er programmer, som er ganske uden betydning for
windows.

>Når du så samtidig har så mange processer kørende, så tyder det jo på, at i
>din win version, der tilgåes tingene på en helt anden måde end tidligere.

Næh, jeg har da aldrig haft en masse liggende i START.

>Det er måske bl.a. der, at man har opnået den tydelige hastighedsforbedring,
>som der er ved win 7 i forhold til tidligere versioner.

Det tror jeg ikke. Jeg har aldrig haft noget særligt liggende i START.
Du kan se min config-start her
http://dl.dropbox.com/u/12835483/msconfig_start.JPG

Hilsen emj

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-02-11 16:04

> Næh, jeg har da aldrig haft en masse liggende i START.

> Det tror jeg ikke. Jeg har aldrig haft noget særligt liggende i START.
> [...]

Der misforstod vi vist hinanden. Jeg har heller aldrig haft så meget, da
jeg som sagt deaktiverede det, men mange processer startes andre steder,
f.eks. via tjenester. Det jeg mente var så, at når du så (i mine øjne) har
så mange processer kørende, uden at de kommer fra start, så må de jo komme
et andet sted fra.
Her tænker jeg f.eks. på antivirus, div. programmer man installerer osv. Men
det er jo ikke sikkert, at du installerer så meget, idet det i hvert fald
ikke kan ses i msconfig. Jeg har f.eks. deaktiveret noget, som ellers
automatisk blev sat til at starte, da jeg installerede nero. Det samme
gælder for acrobat reader osv.
Til gengæld startes her automatisk søgning efter nye java programmer, hvor
jeg gerne hele tiden vil have sidste nye version, driveren til min pegeplade
(bærbar), ms security client, ms defender osv.
Typisk ser man også at folk har auto opstart af f.eks. itunes, div.
programmer til synkronisering med mobiltelefoner osv. Jo yngre person pc.en
kommer fra, desto mere starter typisk op, herunder messenger, skype,
facebook osv.

Kurt

Fra : emjeppesen

Dato : 05-02-11 17:31

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
>så mange processer kørende, uden at de kommer fra start, så må de jo komme

Ja, de kommer fra de tjenester, som jeg lader starte automatisk.

>Her tænker jeg f.eks. på antivirus, div. programmer man installerer osv. Men
>det er jo ikke sikkert, at du installerer så meget, idet det i hvert fald
>ikke kan ses i msconfig.

Jeg installerer en masse, men jeg tjekker altid START for at se, om de
tiltusker sig plads der uden at få lov

>Jeg har f.eks. deaktiveret noget, som ellers
>automatisk blev sat til at starte, da jeg installerede nero. Det samme
>gælder for acrobat reader osv.

Dem vil jeg selvfølgelig heller ikke have til at starte pr. automatik.

>Til gengæld startes her automatisk søgning efter nye java programmer, hvor
>jeg gerne hele tiden vil have sidste nye version, driveren til min pegeplade
>(bærbar), ms security client, ms defender osv.

Jeg vil ikke have min PC til at bestemme, hvad der skal opdateres, så
det styrer jeg sådanset selv. Kender du PSI?
Kan hentes her
http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/

Prøv det. Det tjekker lige din PC for opdateringer og installerer dem
såmænd også gerne for dig.

> [...]
>programmer til synkronisering med mobiltelefoner osv. Jo yngre person pc.en
>kommer fra, desto mere starter typisk op, herunder messenger, skype,

Jeg er en ikke yngre, men nærmest oldgammel 68 årig kvindemenneske,
som dog har smartphone ligesom de unge, og som synkroniserer med
Facebook, Google mail, google kalendere osv, men derfor behøver det da
ikke ligge i startup på min PC for at gøre. Messenger og skype gider
jeg ikke bruge

Hilsen emj

Fra : /John

Dato : 05-02-11 18:33

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Det tjekker lige din PC for opdateringer og installerer dem såmænd også
gerne for dig.

Måske trænger driverne også til et eftersyn:

"SlimDrivers not only detects when a driver needs updating, but also
identifies the proper executable for your system and initiates the driver
install automatically":

http://www.snapfiles.com/get/slimdrivers.html

John

Fra : emjeppesen

Dato : 05-02-11 22:10

/John skrev:

> [...]
>
>"SlimDrivers not only detects when a driver needs updating, but also
>identifies the proper executable for your system and initiates the driver

Et mærkeligt program.
Det viste, at jeg manglede 27 drivere.
Først installerede jeg 3 drivere, som jeg vidste, hvad var.
Genstartede og kørte igen en skanning, som fandt 24 manglende drivere.
Jeg installerede så 1 af dem, og herefter viste en skanning, at jeg
ikke manglede flere driveropdateringer.

Hilsen emj

Fra : /John

Dato : 06-03-11 10:27

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Jeg installerede så 1 af dem, og herefter viste en skanning, at jeg
> ikke manglede flere driveropdateringer.

Fint, sikkert noget USB-noget.

I mellemtiden er der kommet en nyere og smukkeseret version:
http://www.snapfiles.com/get/slimdrivers.html

Har kørt programmet på to pc'er, den ene med Intel, den anden med SIS chips.
Virker perfekt.

Alternativt program for opdatering af drivere (har ikke prøvet det):

"DriverMax is a new tool that allows you to download the latest driver
updates for your computer. No more searching for rare drivers on discs or on
the web or inserting one installation CD after the other. Just create a free
account, log in, and start downloading the updates that you need.

You can also export all your current drivers (or just the ones that work ok)
to a folder or a compressed file. After reinstalling Windows you will have
everything in one place!":
http://majorgeeks.com/DriverMax_d5260.html

Lyder da spændende :)

John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-02-11 22:18

"/John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> "SlimDrivers not only detects when a driver needs updating, but also
> identifies the proper executable for your system and initiates the driver

Ja, der har jeg det sådan, at hvis den driver jeg har virker, så er der
ingen grund til at skifte. Jeg har flere gange oplevet, at netop drivere ind
i mellem er i stand til at smadre det hele. Så virker det, og er der ikke
funktioner jeg mangler, så skifter jeg ikke.
Men heldigvis har vi lov til at være forskellige.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-02-11 22:23

> [...]
> http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/
>
> Prøv det. Det tjekker lige din PC for opdateringer og installerer dem

Jeg kender det godt, men bruger det ikke. Jeg har ganske få programmer, hvor
jeg er interesseret i opdateringer, herunder bl.a. java, men ellers vil jeg
kun opgradere, hvis jeg har problemer eller der via en opgradering virkelig
dukker nye muligheder op.
Min Java opdateres ikke, uden jeg har sagt ja, men jeg vil gerne have at
vide, når der er en ny, så derfor ligger den i start. Til gengæld kan jeg
også godt forstå din måde at angribe tingene på, og sådan er vi jo bare
forskellige.

Kurt

Fra : emjeppesen

Dato : 06-02-11 00:06

Kurt B. Andersen skrev:

>ellers vil jeg
>kun opgradere, hvis jeg har problemer eller der via en opgradering virkelig
>dukker nye muligheder op.

Ofte er der jo sikkerhed forbundet med opdateringer, så jeg bestræber
mig på at holde alt opdateret.

Hilsen emj

Fra : /John

Dato : 05-02-11 18:38

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det samme gælder for acrobat reader

"Foxit PDF Reader is an alternative to Adobe Reader, that allows you to view
and print PDF files and opens them very fast, without any delay":

http://www.snapfiles.com/get/foxitpdf.html

John

Fra : Rado

Dato : 02-02-11 07:50

On Tue, 1 Feb 2011 19:51:17 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

>Umiddelbart synes jeg at 60 kørende processer er mange, når man ikke har
>startet noget særligt. Især hvis det er en stationær er det et højt tal.

Jeg har p.t. 92 kørende (stationær, XP), men så har jeg også den del
programmer åbne (20+ starter med Windows og kører altid).

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-02-11 07:49

"Mort1s1" <sletmortensens@mailslet.sk> crashed Echelon writing

> PC'en kører Vista og er udstyret med 4 GB ram.
> [...]

Faktisk er det typisk for Vista på de maskiner jeg har set.

Selvom det er religion visse steder så er min holdning at Vista sutter til
hukommelses styring og man er bedre tjent med Win7 eller XP hvis man vil
den anden vej.

--
Bjarke Andersen