"Elektronik" på mc'en
Fra : Jens P.

Dato : 30-01-11 17:19

Nu, hvor jeg har skaffet mig en mc igen, melder planerne sig jo........

Det ligger fast, at jeg/vi vil på tur til sommer (se min anden tråd). Og her
melder luksusdyret sig: Jeg vil gerne kunne høre radio under kørselen. Og
det kunne jo også være praktisk at kunne tale med fruen på bagsædet (uden at
skulle skrige halsen i laser). Det vil jo også være praktisk, at kunne høre
gps'en. Og hvis der bliver tale om at følges ad med en eller flere mc'er, så
kan walkie anlæg være en løsning. Mobilos ved jeg ikke rigtig - er jo på
ferie, så den kan vel vente......

Dvs. Radio, gps, samtaleanlæg og walkie proppet i hjelmen på samme tid. Er
det noget i andre kender nogle løsninger på, eller er jeg bare begærlig her

Radio og samtaleanlæg kan jeg lave med faste forbindelser, vi skal så bare
leve med det spiralkabel hver især. Men det betyder så omvendt at jeg skal
have 2*2 højttalere i hver hjelm! Hvilket ikke er optimalt. Jeg har en tanke
om en eller anden form for central "boks" der samler de forskellige enheder,
og så lave fast forbindelse til hjelmene.

Foreslag modtages gerne!

Jens.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-01-11 21:23

Den 30-01-2011 17:19, Jens P. skrev:
> [...]
> har en tanke om en eller anden form for central "boks" der samler de
> forskellige enheder, og så lave fast forbindelse til hjelmene.

Selv om det ligger mig uendeligt fjernt at forstyrre en god
køreoplevelse med musik, sniksnak, og andet der ødelægger koncentration
og MC nydelsen, så vil en hjelm med bluetooth, og dertilhørende
støjsendere måske være noget for dig :)
F.eks. dette
http://www.robertsmc.dk/interphone_f4_plus__2_stk_-p-1820.html

men der fås også andre modeller, ved f.eks. Louis

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Jens P.

Dato : 30-01-11 23:19

[...]

--------------------------------------

Du kan jo et eller andet sted have ret. Men jeg kan alligevel se det
praktiske i det. Og det ser ud til at denne:
http://www.highcom.dk/shop/ae-600-s-926p.html kan hvad jeg søger. Skal lige
have set lidt nærmere på den.

/J

Fra : Thomas

Dato : 31-01-11 10:15

Den 30/01/11 23.18, Jens P. skrev:
> [...]
>
> Du kan jo et eller andet sted have ret. Men jeg kan alligevel se det
> praktiske i det. Og det ser ud til at denne:

Hvis du skal ud at købe nyt udstyr, så køb med bluetooth. Du vil nyde
det ledningsfri system. Der findes mange systemer, selv har jeg et af de
lidt dyrere: http://www.cardosystems.com/homepage
Fordelen ved det system er lang rækkevidde (op til 1,6 km), mulighed for
trådløs tilkobling af op til fire forskellige forbindelser f.eks.:
- GPS
- Mobil evt. med musik (kan fjernstyres med voice command)
- Din passager (med samme system)
- Andre med samme system i nærheden.

I øvrigt bruger Schubert hjelme det samme system i C3 hjelmen.

Skal du spare lidt, så er Cardos nyeste systemer bagud kompatibelt, så
du kan nøjes med lidt billigere system til andre . Man går lidt på
kompromis med rækkevidden, men din kone forventes vel at være lige bag
dig....

/Thomas

Fra : Robert Eriksen

Dato : 31-01-11 20:07

On 31-01-2011 05:14, Thomas wrote:

> [...]
> - Din passager (med samme system)
> - Andre med samme system i nærheden.
>
> I øvrigt bruger Schubert hjelme det samme system i C3 hjelmen.

Så en Schubert C3 med deres originale porno-system, kan snakke med en
Cabert Justissimo hvis den bliver udstyret med en Cardo Scala Rider G4?

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-11 09:45

Foreslag modtages gerne!

Jens.

Skal du have noget der virker rigtig fornuftigt er Baehr,
http://www.motocom.dk/Default.asp?Action=Details&Item=229 bestemt en
mulighed.
På min BMW R 1100 RT har jeg sådan en anlæg (dog lidt mindre) og har
intercom, bike to bike, telefon, (via blåtand til GPS) og GPS. Konens Honda
CBF 600 har et anlæg hvor man ikke kan snakke intern på cyklen, men ellers
det samme som min.
Du skal have monteret mic. og højtalere i hjelmene og din livline er
desværre en spiralledning, men er den rigtig monteret er det ikke det store
problem.
Der er forhandler i Ejby v/ Køge, Xpedit forhandler også. Begge har
prøveanlæg.
Vil du se det real live er du velkommen her på matriklen syd for Køge.
Hilsen Bo S.

Fra : Casper

Dato : 31-01-11 02:14

On Jan 30, 5:19 pm, "Jens P." <ask_me@not_valid.com> wrote:
> Foreslag modtages gerne!
>
> Jens.

Der er også Scala G4, Starcom, og Autocom de sidste to er med kabel
til hjælmen. Jeg har en Autocom er ganske god (der er lidt problemer
med VOX - men det er noget alle har problemer med).

Casper

Fra : Casper

Dato : 31-01-11 02:17

On Jan 31, 10:14 am, Casper <casperghs...@gmail.com> wrote:

> [...]
> til hjælmen. Jeg har en Autocom er ganske god (der er lidt problemer
> med VOX - men det er noget alle har problemer med).

Jeg glemte at nævne at Sam fra http://www.chainspeed.co.uk/ nogle
gange (afhængig af om der er en officiel distributør i modtager
landet) sender til kontinentet, så der kan være rigtig mange penge at
spare hvis man køber autocom fra ham. Jeg tror nok jeg fik min Autocom
til ca. 50% af prisen jeg ellers skulle betale.

Casper

Fra : Armand

Dato : 23-02-11 15:46

> [...]
> kørselen. Og det kunne jo også være praktisk at kunne tale med fruen på
> bagsædet [+] gps'en. [+] walkie [+] Mobilos [måske]... er jeg bare

En af mine kammerater gjorde radio + snik-snak til et vinter hjemme
bygge/hygge-job. Da han på et tidligt tidspunkt testede
forstærker/højttaler spillede det så højt at han tabte højttaleren i
forskrækkelse
Anyhow: På hans Honda VFR kunne han ikke høre noget når han kørte over
120 :-0
Historien viser hvor meget vindstøj der vitterligt er i hjelmen selvom
man til dagligt tilsyneladende er i stand til at ignorere den!
I stedet for højttalere burde man derfor måske påtænke at bruge in-ear
speakers af de typer der tillige dæmper udefra kommende støj :-/
Selvom det ikke har været til motorcykelbrug har jeg været så glad for
de Koss Plug(*) som blev anbefalet af Majland her på gruppen samtidig
med at jeg fik mig min første MP3-afspiller, at jeg netop har
generhvervet mig sådanne efter at ungerne havde fået vandaliseret de gamle.
Think about it!

(*):
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360283363930

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-02-11 16:21

> Selvom det ikke har været til motorcykelbrug har jeg været så glad for de
> Koss Plug(*) som blev anbefalet af Majland ...

Det var vist ikke de helt store roser jeg kom med - jeg fandt dem
anvendelige ... Siden har jeg også købt nogle sony med aktiv støjreduktion.
De tager også temmeligt meget støj på mc selvom de vist mest er lavet til
brug på fly.

Men jeg køre stadig med ørepropper uden lyd - da dæmpningen har været for
dårlig...

Stod jeg og var klar til at bruge en større pose penge ville jeg helt
sikkert igen se på at få støbt nolge propper der passer til øret som f.eks
http://www.aku.dk/aku-d.html og så en højttaler i hjelmen.

Evt gå skridtet fuldt ud med indbyggede højttalere SAFETEY eller SECURITY på
http://www.unielec.dk/Headset-46.htm

PS Ovenstående link var lige nogle af de første hits da mine gamle link var
døde ..

Fra : Jens P.

Dato : 23-02-11 18:47

<klip><citat>

[...]

</citat>

Måske værd at overveje. Men hvordan har ørerne det, efter at have dem i i 5+
timer?

/J

Fra : Armand

Dato : 25-02-11 01:53

Den 23-02-2011 18:47, Jens P. skrev:
> [...]
>
> </citat>
>

> Måske værd at overveje. Men hvordan har ørerne det, efter at have dem i

Uden at have hjelmtestet dem, kan jeg kun berette at jeg har brugt dem
under hele min daglige arbejdsdag ugen igennem, uden gener. Men jeg er
så også vant til at have 'skumfidus-høreværn' i ørerne istedet.
Den del af Koss'erne der sidder udenfor øregangen er noget solid,
hvilket jeg kan tænke mig kan genere, alt efter øre og hjelm -opbygning.
Med det var også mest et hint til typen af øretelefoner hvis de skulle
være fremmede for dig, konen har til forskel nogle spinkle Sony'er hvor
in-ear delen er en meget blød silicone-'dobbelt-champignon'.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 03-03-11 12:53

Den 25-02-2011 01:53, Armand skrev:

> [...]
> være fremmede for dig, konen har til forskel nogle spinkle Sony'er hvor
> in-ear delen er en meget blød silicone-'dobbelt-champignon'.

Lagde lige mærke til at der var et alternativt 300,-kr's sæt i den
seneste reklame fra TDC . . . . . Et opslag gennem minreklame.dk viste
sig så at det ikke var dén reklame jeg huskede, men at TDC også har en
række interessante skumprop-typer fra Belkin. Ergo måtte jeg rejse mig
og gå ind og bladre i reklamestakken - Det viste sig at være
Telia-reklamen jeg huskede, og som tilsyneladende ikke ligger på
minreklame.dk; men så måske i din egen reklamestak.
Hvis Telia og/eller TDC er seriøse handlende, burde du kunne få lov til
at teste deres produkter med hjelmen over hovedet :-/

--
Armand.