Frisk vanille
Fra : Janne

Dato : 27-01-11 21:58

Søde venner netop hjemkommet fra Madagascar har foræret mig en stor
pose friske vanillestænger. P.t. ligger de på køl i plasticposer og
dufter vildt dejligt. Men hvordan opbevarer jeg dem bedst? Der er
rigtig mange, så de skal beholde deres aroma i flere år.

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-11 08:10

Janne wrote:
> [...]
> dufter vildt dejligt. Men hvordan opbevarer jeg dem bedst? Der er
> rigtig mange, så de skal beholde deres aroma i flere år.

Kille Enna foreslår at arkivere stængerne i sherry-, æble- eller
balsamicoeddike. Eller hak bælgene (fra klatreorkideen vanilla planifolia)
groft sammen med kaffe- og kakaobønner og kom det hele ned i en flaske god
rom eller 10 år gammel tequila - anejo. Og forær den til en værdigt
trængende ven.

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-01-11 08:22

Janne forklarede:
> [...]
> dufter vildt dejligt. Men hvordan opbevarer jeg dem bedst? Der er
> rigtig mange, så de skal beholde deres aroma i flere år.

Hvis du med 'friske' mener nogen der ikke er tørrede (eller hvad der er
gjort for at de ser ud som vi normalt ser dem) ved jeg ikke noget om
det. Men hvis ikke, skal de bare opbevares i en lufttæt beholder i et
mørkt skab, ikke for varmt.
Ved opbevaring i køleskib vil der med tiden trække nogle hvide
krystaller ud på overfladen. Det skulle efter sigende være glucose
krystaller. Det påvirker ikke smagen, såvidt jeg kan bedømme, men det
ser ikke så pænt ud.
For variationens skyld kan man marinere nogle i en god spiritus, f.eks
en god rom. Så er det bare ikke længere den rene vanilliesmag man får
ud af dem.
Allan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-01-11 10:20

Allan Jensen skrev:

> Ved opbevaring i køleskib vil der med tiden trække nogle hvide
> krystaller ud på overfladen. Det skulle efter sigende være glucose
> krystaller.

Nej, det sku' efter sigende være vanillin, som er det der giver vanilje
sin særlige aroma.

Hvis jeg havde mange vaniljestænger, ville jeg klippe dem i stykker, og
enten lægge dem i alkohol eller i sukker (som senere kan males og sigtes
og anvendes som vaniljesukker). På den måde kan de holde sig næsten
uendeligt, omend intensiteten af aromaen daler med tiden.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Heidi

Dato : 28-01-11 14:57

"Klaus Alexander Seistrup" skrev i meddelelsen

> [...]
> og anvendes som vaniljesukker). På den måde kan de holde sig næsten
> uendeligt, omend intensiteten af aromaen daler med tiden.

Burde man ikke kunne fryse dem også?

--
Heidi

Fra : N Dude

Dato : 28-01-11 15:51

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Nej, det sku' efter sigende være vanillin, som er det der giver
> vanilje sin særlige aroma.

Som består af en kemisk forbindelse af sukker, syrer, vand, fedt,
cellulose, fenoler, alkohol, mineraler og 117 andre ting.

Men størstedelen er faktisk kulhydrater og aromatiske kulhydrater, og det er
dem, der normalt trækker ud. Nogle eksperter mener, at når sukkeret begynder
at trække ud, så er det tegn på, at der er en slags kemisk gæring på vej i
planten. Men det er normalt uden betydning for smagen.

Fra : N Dude

Dato : 28-01-11 15:35

Janne skrev:

> [...]
> dufter vildt dejligt. Men hvordan opbevarer jeg dem bedst? Der er
> rigtig mange, så de skal beholde deres aroma i flere år.

Er det friske vanilieplanter, så tørrer de vel bare ind, forudsat at de ikke
bliver tilført bakterier. Du skal som minum bruge noget emballage som er
sikret mod tilføjelsen af udefra kommende bakterier. Men det hjælper ikke
mod de bakterier, som allerede er i planten. Problemet med *frisk* vanilie
er, at den eneste måde at bekæmpe plantens egene bakterier, er at dampe
dem. Det slår det meste ihjel. Man kan jo ikke vaske planten særlig
grundigt. Men jeg tror, at du tager fejl.

Jeg formoder, at du mener normale vaniliestænger. De er både dampet og
tørrede og behandlet på anden vis fra leverandøren.

Uanset hvad du gør, så holder de ikke smag i "flere" år. Du kan lægge dem i
spiritus, du kan lave olie*, eller du kan lægge dem i sukker. Der er masser
af opskrifter. Det bedste er, hvis du kan dække dem helt.

Men jeg tror, at jeg ville lægge dem i sukker. Sukkerts egen medfødte evne
til at konservere er jo helt formidabel. Det er jo ikke uden grund, at
sukker kan holde næsten evigt.

* med olie skal du være meget opmærksom på PH værdien. Vanilie indeholder
både sukker, fedt, vand, syrer samt 117 andre ting, så det fordrer, at du
styrer oliens surhedsgrad. Ellers begynder den bare at gære. I princippet
kan man bruge alt surt, mange bruger fx. vineddike eller citronsaft, men jeg
vil anbefale citronsyre (gerne kemisk ren). Så er du helt sikker på
renheden. Andre sure ting kan indeholde alle mulige tilsætningsstoffer så
som konserveringsmidler og andre stabilisatorer. I den slags sager gælder
det om at få tilføjet så få stoffer som overhovedet muligt.

Fra : Emil

Dato : 28-01-11 17:34

Janne <kongelunden@gmail.com> wrote:

> [...]
>dufter vildt dejligt. Men hvordan opbevarer jeg dem bedst? Der er
>rigtig mange, så de skal beholde deres aroma i flere år.

Start med at læse hvad de professionelle skriver (nederst på siden):
<http://www.vanillapodsuk.com/all-about-vanilla-2-w.asp>
og
<http://www.vanillamart.co.uk/pages/Storing-Vanilla.html>

Persomligt opbevarer jeg dem selv helt forkert.

Nogle vacumpakkes parvis i kraftige vacumposer. Men de dufter stadigt
dejligt af vanilje udenpå, selv om de blev ilagt poserne med en
madpincet. Så det er kraftige sager, og jeg har spekuleret på, om
"noget" i stængerne går i kemisk forbindelse med plasten (LD PE).

Andre skæres op i den ene side, kornene skrabes ud og blandes med 0,5
teske sukker pr. stang. Blandingen kommes i et lille glas med låg. Så
er det hurtigt og nemt når der arbejdes i det søde køkken.

De tomme hylstre kommes i et glas med sukker, som fint tager smag af
de mange hylstre.

En stang kommes i en flaske nogenlunde (kr 120) whisky og henstår
mindst et halvt år. Det giver god (læs dyr) smag.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-01-11 20:29

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
teq5k6l5i91g0197n4e5mf08m4onlr4kkb@4ax.com:

> [...]
> madpincet. Så det er kraftige sager, og jeg har spekuleret på, om
> "noget" i stængerne går i kemisk forbindelse med plasten (LD PE).

Kunne det være en ide at smide dem i de "reagensglas", man normalt køber
vanillestænger i, og så fylde glasset op med kvælstof? Mig bekendt kan man
købe ét eller andet aggregat til at fylde brudte vinflasker op med kvælstof
(eller hvad?), så de kan holde sig uden at blive iltet. Kvælstof (N) er vist
tæt på at være en ædelgas, så det ville da give nogenlunde mening.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 28-01-11 22:34

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>(eller hvad?), så de kan holde sig uden at blive iltet. Kvælstof (N) er vist
>tæt på at være en ædelgas, så det ville da give nogenlunde mening.

Det lyder umiddelbart som en god ide. Men jeg har ingen viden derom.

Forhandlerne skriver, at udtørrede stænger kan opblødes i vand, så de
bliver "fede" igen.

Derfor strejfede den tanke mig, at når jeg havde proppet et
reagensglas med stænger, så fylde efter med glykosesirup.
Det skulle så forhindre sporer fra jordbakterier i at udvikle sig.

For i øvrigt er det noget sludder forhandlerne skriver på deres H.P.
Stængerne skal opbevares ved stuetemperat, ikke køligt.
Krystaldannelsen fremskyndes (startes) ved temperaturer under 17 - 18
grader, værst ved 5 grader (køl, som de godt nok skriver).
Derefter vokser de hurtigst i varme omgivelser.

m.v.h. Emil

Fra : Janne

Dato : 29-01-11 03:42

On 28 Jan., 22:33, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> bliver "fede" igen.
>
> Derfor strejfede den tanke mig, at n r jeg havde proppet et
> reagensglas med st nger, s fylde efter med glykosesirup.
> Det skulle s forhindre sporer fra jordbakterier i at udvikle sig.
>
> For i vrigt er det noget sludder forhandlerne skriver p deres H.P.
> St ngerne skal opbevares ved stuetemperat, ikke k ligt.
> Krystaldannelsen fremskyndes (startes) ved temperaturer under 17 - 18
> grader, v rst ved 5 grader (k l, som de godt nok skriver).
> Derefter vokser de hurtigst i varme omgivelser.

Tusind tak for mange gode input til hvad jeg stiller op med nok 100
friske (ikke tørrede) vanillebælge. Fordi der er så mange, prøver jeg
lidt forskelligt. Nogle er allerede lagt i fryseren - emballeret
enkeltvis i alufolie, før de er lagt i plastpose. Sukkerversionen tror
jeg også på. Og så skal jeg selvfølgelig ud og investere i en god rom.
Tvivler på, at jeg selv kan tørre dem med et ordenligt resultat. Og
har ikke lige adgang til flydende kvælstof etc.

Mvh. Janne

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-01-11 15:06

Janne <kongelunden@gmail.com> skrev i meddelelsen
7f2e9722-3b64-4d55-882d-d5207055240e@24g2000yqa.googlegroups.com:

> Og
> har ikke lige adgang til flydende kvælstof etc.

Uhadada. Ingen har talt om flydende kvælstof. Det ville jo være at fryse
skidtet ned. Jeg har talt om kvælstof i gasform, som er helt anderledes
menneskeligt at have med at gøre. Som jeg skrev, har man kunne købe det til
at hælde på sine halvtømte vinflasker, så vinen kunne holde sig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 29-01-11 17:16

Hej Jens

> Uhadada. Ingen har talt om flydende kvælstof. Det ville jo være at
> fryse skidtet ned. Jeg har talt om kvælstof i gasform, som er helt

Er det ikke kvælstof man bruger til flødeskumssifoner ?

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-01-11 17:35

Den 29/01/11 17.15, Max skrev:
> Hej Jens

> Er det ikke kvælstof man bruger til flødeskumssifoner ?

Det er vist normalt dinitrogenoxid, "lattergas". N2O.

/Lars

Fra : Emil

Dato : 30-01-11 06:08

Janne wrote:

>Tusind tak for mange gode input til hvad jeg stiller op med nok 100
>friske (ikke tørrede) vanillebælge.

Trådens svar har omhandlet tørrede (alm. handelsvare) bælge.
Så nu bliver jeg lidt bange for, om du har fået rå bælge.

Hvis det er tilfældet, skal de først varmebehandles ved 60 - 65 grader
i et stykke tid. Tiden kan jeg ikke finde, men prøv selv at Google
deromkring. Et par timer vil sikre mod de værste farer.
Ellers kan de rådne og få skimmel, hvilket vil være ærgeligt.

Efter varmebehandlingen skal de opbevares indpakket og varmt (ca 30+
grader) i et par dage, da der her sker nogle kemiske reaktioner, som
afgør smagen i slutproduktet.

Ovenstående info er alene hentet fra de links, som jeg har henvist til
tidligere i i tråden, og er derfor ikke egen erfaring eller viden.

Men emnet er interessant.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 02-02-11 04:53

Janne wrote:

> [...]
>dufter vildt dejligt. Men hvordan opbevarer jeg dem bedst? Der er
>rigtig mange, så de skal beholde deres aroma i flere år.

Start her:
<http://oleumolea.dk/Vanille/Index.htm>

m.v.h. Emil

Fra : Janne

Dato : 04-02-11 07:37

On 2 Feb., 04:53, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Start her:
> <http://oleumolea.dk/Vanille/Index.htm>
>
> m.v.h. Emil

Nu tror jeg, at jeg fanget det. Mine bælge er mørkebrune - er altså
varmebehandlet. Tror bare ikke, at de er tørre nok til at overleve på
Amager, så derfor har jeg tørret ekstra - forsøgt mig lidt frem. Nogle
er røget i sukker, og der skal nok en flaske rom til også. Takker
mange gange for hjælpen.

Mvh. Janne