Knalder i udstødningen
Fra : kc

Dato : 27-01-11 11:45

Hej

Min XJ 600 år 2003 er begyndt at knalde i udstødningen, der har været en
svag mislyd længe som jeg ikke rigtig har kunne finde ud hvor kom fra andet
end jeg regnede med den kom fra udstødningen ca de sidste 15 000 km.

I septemper var jeg på værksted med den, af anden grund hvor jeg spurgte om
de ikke lige kunne lytte hvor lyden kom fra, men så var der ikke noget. Vi
kørte til Italien men nu er det blevet værre nu er den begyndt at knalde i
potten, hele vejen ,nu så højt så andre kan høre det.

Det er kun når motoren bliver belastet den gør det, hvis jeg holder stille
og gasser op, eller hvis jeg kører ud af landevejen holder hastigheden er
der heller ikke noget men hvis der er en bakke jeg skal op af kommer det
igen og under acceleration.

Har lige rundet 48 000km.

Hvad kan det skyldes og hvad gør jeg

KC

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-01-11 01:02

On Thu, 27 Jan 2011 11:44:56 +0100, "kc" <km42@forum.dk> wrote:

Hej.

>Hvad kan det skyldes og hvad gør jeg

Et meget forsigtigt skud er for mager blanding, og som du beskriver
det vil jeg tro at der er tale om at rense karburatorer - Meget
grundigt

I dit sted ville jeg ikke køre mere før fejlen er fundet, idet for
mager blanding kan have en særdeles kedelig følgesygdom - Huller i
stempler.
--
Steen Gruby
Ducati Paso 750

Fra : kc

Dato : 28-01-11 09:27

> det vil jeg tro at der er tale om at rense karburatorer - Meget
> grundigt

jeg starter med at rense karburatorerne, det kan de sikkert godt trænge til,
selvom den kun kører fra maj til ultimo september og ellers har stået varmt
om vinteren

> I dit sted ville jeg ikke køre mere før fejlen er fundet, idet for
> mager blanding kan have en særdeles kedelig følgesygdom - Huller i
> stemplerne

Den blev også sat i på vinter opbevaring da vi kom hjem, men tog en chanse
ved at køre hjem fra Italien.

Men jeg frygter også lidt det er ventilerne der er utætte, men så kan jeg
ikke forstå den ikke knalder hele tiden, og jeg ville også tro den ville
forbruge mere benzin, det har den ikke gjort.

KC
..

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-01-11 10:48

On Fri, 28 Jan 2011 09:26:44 +0100, "kc" <km42@forum.dk> wrote:

Hej.

>jeg starter med at rense karburatorerne, det kan de sikkert godt trænge til,
>selvom den kun kører fra maj til ultimo september og ellers har stået varmt
>om vinteren

Det er vigtigt at holde brændstofvejen ren.
Det starter med at rense hele skidtet og skifte brændstoffiltre.
Hvis der er et filter i tanken skal det også renses / skiftes.

>Den blev også sat i på vinter opbevaring da vi kom hjem, men tog en chanse
>ved at køre hjem fra Italien.

Det ser ud til at være gået godt

>Men jeg frygter også lidt det er ventilerne der er utætte, men så kan jeg
>ikke forstå den ikke knalder hele tiden, og jeg ville også tro den ville
>forbruge mere benzin, det har den ikke gjort.

Det med ventilerne burde ikke være et tvivlsspørgsmål.
Du har selvfølgelig overholdt justeringsintervallerne - ikk?
Utætte ventiler afsløres let med en kompressionstest.

Noget andet er så at det kan være falsk luft hidhørende fra en flækket
gummibøsning, en manifold der er raslet løs eller i sjældne tilfælde
en revmet gummimembran i en karburator.
En revnet membran kan være årsag til mange sjove fejludtryk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-02-11 09:05

Jeg tror mere det er utæthed i udstødningen. Især helt oppe hvor
forrøret møder motoren. Det er nemt at kontrollere:
Et lille stykke køkkenrulle man holder med en tang, og så hold den tæt
ind til udstødningen. Begynder den at flagre i tankt med motoren, er der
en utæthed. Brug en tang, man kan brænde sig noget så forfærdeligt. Vær
grundig og "føl" hele vejen rundt om udstødningen fra topstykket og ud.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-02-11 22:28

On Tue, 1 Feb 2011 09:05:12 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<jens@bager.info> wrote:

Hej Bager.

>Jeg tror mere det er utæthed i udstødningen. Især helt oppe hvor
>forrøret møder motoren. Det er nemt at kontrollere:

Det kan du godt have ret i - Det er set før

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 02-02-11 21:18

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev

> Det kan du godt have ret i - Det er set før

Det kan også være tændingsfejl.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : kc

Dato : 07-02-11 09:35

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse

> Jeg tror mere det er utæthed i udstødningen. Især helt oppe hvor forrøret
> møder motoren.

Der var måske noget der, udstødningen var taget af lige inden vi kørte til
Italien, jeg havde faktisk nøglen med så jeg kunne efter spænde boltene,
håber det er det, ærgeligt jeg først kan finde ud af det når den kommer op
af kælderen.
KC

Fra : Armand

Dato : 23-02-11 15:30

Den 07-02-2011 09:35, kc skrev:
> [...]
> håber det er det, ærgeligt jeg først kan finde ud af det når den kommer op

Utæt forrør/-s pakning kan faktisk godt medføre en tikkende lyd!

Hvis motoren kan dreje på selvstarteren, så er det faktisk lettest at
detektere med en shampoo(!)opløsning sprøjtet ind ved
forrørs-monteringen under 'tørning' af motoren v.h.a. selvstarteren:
Enhver utæthed vil blæse tydelige sæbebobler, som forøvrigt bedst ses
netop ved 'kold tørning' p.g.a. derved fraværende damp-opbygning!

Og når nu du har fat i sæbevandet, så prøv lige at tilsprøjte topstykket
omkring tændrørene, sådan bare lige for at forsikre dig at der ikke er
nogen revner dér!

--
Armand.

Fra : kc

Dato : 07-02-11 09:23

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]

> Du har selvfølgelig overholdt justeringsintervallerne - ikk?
> Utætte ventiler afsløres let med en kompressionstest.

Jeg skal chekke ventil afstanden her i foråret, sidst var ved 24.000 og nu
ved 48.000.

kompressiontest skal vel være ved varm motor? og jeg kan ikke varme den op
hvor den står..

KC

Fra : Armand

Dato : 23-02-11 15:22

Den 28-01-2011 10:47, Steen Gruby skrev:

> [...]
> en revmet gummimembran i en karburator.
> En revnet membran kan være årsag til mange sjove fejludtryk

'knalden' på baggrund af falsk luft omkring karbunaderne er IMO
påløbs-knalderi forårsaget af falsk luft foran(!) karburatorspjældet!

--
Armand.

Fra : kc

Dato : 07-02-11 09:40

Hej

Takker for svarende, nu har jeg noget at arbejde videre på.

KC