Nigella Sativa
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-01-11 17:23

Er der nogen, der har et godt bud på navnet på frøene fra Nigella
Sativa? De omtales som:

"Jomfru i det grønne": Skulle strengt taget være en anden Nigella-plante
- i hvert fald hvis man snakker prydplante.

"Nigella-frø": Omtrent lige så upræcist.

"Sort kommen": Misvisende, og kan kun bidrage til forvirringen omkring
kommen og spidskommen.

Selv foretrækker jeg "Jomfru i det grønne".

Mvh. Lars

Fra : Niels

Dato : 25-01-11 10:17

On Jan 25, 5:22 pm, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kommen og spidskommen.
>
> Selv foretrækker jeg "Jomfru i det grønne".

"Jomfru i det grønne" bør vel bruges om plantens navn og ikke til
frøenes navn. På næsten alle andre sprog indgår farven "sort" i frøets
navn:

http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Nige_sat.html

Jeg synes "sorte jomfrufrø" eller bare "jomfrufrø" ville være bedre
(men det sidste bryder så traditionen for at lade sort være en del af
navnet).
Tanken om, at kunne så en jomfru, vil sikkert også tiltale nogle

Nigellafrø eller nigerfrø er vel ikke så tossede, fordi niger betyder
sort, men det sidste vil antagelig ende som "negerfrø"...

--
Niels

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-01-11 20:39

Den 25/01/11 18.17, Niels skrev:

> "Jomfru i det grønne" bør vel bruges om plantens navn og ikke til
> frøenes navn.

Nu er "Jomfru i det grønne" navnet på en beslægtet plante.

> [...]
>
> Jeg synes "sorte jomfrufrø" eller bare "jomfrufrø" ville være bedre
> (men det sidste bryder så traditionen for at lade sort være en del af

Jeg synes ikke om at kalde det for "jomfrufrø". For det første var min
hensigt ikke at opfinde et nyt navn, men at fastslå de bedste nuværende.
For det andet hedder planten ikke "Jomfru"

> Nigellafrø eller nigerfrø er vel ikke så tossede, fordi niger betyder
> sort, men det sidste vil antagelig ende som "negerfrø"...

Tja. Mit indtryk er at "Niggelafrø" er en nyere betegnelse end "Jomfru i
det grønne". Men "Nigella" er navnet på slægten, og dermed næsten lige
så upræcist som Jomfru osv.

Men hvis ikke der findes et autoritativt navn, kan jeg jo kalde det hvad
jeg vil.

Mvh. Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-01-11 21:16

Lars Kongshøj skrev:

> Er der nogen, der har et godt bud på navnet på frøene fra
> Nigella Sativa? De omtales som:

[Ordet ‘sativa’ er med lille s.]

På en pose med frøene fra Naturdrogeriet står der med store bogstaver
på etiketten: Nigellafrø. Hvis frøene fra Nigella sativa er de eneste
frø fra Nigella-slægten man spiser, kan dey vel være hip som hap om
navnet logisk set er præcist.

Iflg. wikipedia er det danske navn for Nigella sative sortkommen.
Det er måske ikke det mest hensigtsmæssige navn, men sådan er der så
meget i den botaniske nomenklatur som er besynderligt. Mursnotand, fx.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-01-11 10:19

Den 25/01/11 21.15, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> navnet logisk set er præcist.
> Iflg. wikipedia er det danske navn for Nigella sative sortkommen.

Wikipedias artikel er forfattet af én person. Artiklen omhandler planten
og nævner kun anvendelsen som krydderi i en enkelt sætning.

Lidt tal fra google-søgninger:
Jomfru i det grønne krydderi: 2670
Nigellafrø krydderi: 2100
Sortkommen krydderi: 723
Kalonji krydderi: 114
Sorte løgfrø krydderi: 96

Men man kan jo hævde at "kalonji" er mest "autentisk", da det synes at
være det eneste, der ikke er opfundet til lejligheden.

Mvh. Lars

Fra : Niels

Dato : 26-01-11 07:41

On Jan 26, 10:18 am, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> Wikipedias artikel er forfattet af én person. Artiklen omhandler planten
> og nævner kun anvendelsen som krydderi i en enkelt sætning.

> [...]

Søgningen "Jomfru i det grønne" krydderi - som er mere stringent -
giver 1690 hits i Google.

Jeg forstår ikke, hvorfor du insisterer på, at frøene fra "Jomfru i
det grønne" skal hedde det samme som planten. Vil du også gerne have,
at birkes omdøbes til valmue?

--
Niels

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-01-11 18:34

Den 26/01/11 15.40, Niels skrev:

> Søgningen "Jomfru i det grønne" krydderi - som er mere stringent -
> giver 1690 hits i Google.

Tja, og hvis man søger:
Jomfru i det grønne -"Jomfru i det grønne" krydderi
ser man at betegnelsen "Jomfruen i det grønne" også bruges.

> Jeg forstår ikke, hvorfor du insisterer på, at frøene fra "Jomfru i
> det grønne" skal hedde det samme som planten.

Hvor har jeg insisteret på det? Jeg har spurgt om hvad folk mener, at
frøene hedder. Frøene er åbenbart så tilpas sjældne i Danmark, at der
ikke er et enkelt navn, der har bidt sig fast.

I øvrigt har jeg gjort opmærksom på at "Jomfru i det grønne" er navnet
på en anden (beslægtet) plante.

> Vil du også gerne have, at birkes omdøbes til valmue?

Det må stå for din regning.

/Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-01-11 15:54

Den 25/01/11 21.15, Klaus Alexander Seistrup skrev:
> På en pose med frøene fra Naturdrogeriet står der med store bogstaver
> på etiketten: Nigellafrø.

Jeg købte lige en pose i Tiger i dag. På etiketten fra Hedebogård står:
"Jomfru i det grønne. Nigella seeds. Omtales også som "løgfrø" fordi de
ligner disse".

Ikke at dette bidrager med nogen nævneværdige nye oplysninger.

/Lars

Fra : Max

Dato : 26-01-11 18:53

Hej Lars

> Selv foretrækker jeg "Jomfru i det grønne".

Her i huset hedder de Jomfru i det grønne, og det
står der også på posen de kommer i. De bliver
brugt i opskrifter hvor de bliver kaldt det samme.

Max

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 26-01-11 11:46

On Jan 26, 6:53 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> Her i huset hedder de Jomfru i det grønne, og det
> står der også på posen de kommer i. De bliver
> brugt i opskrifter hvor de bliver kaldt det samme.

Hvad så hvis du har en opskrift hvori der står Nigella frø, går du så
ud og køber en pose hvor der står Nigella frø på ?

MVH
Kasper

Fra : Max

Dato : 26-01-11 19:58

Hej Kasper

> Hvad så hvis du har en opskrift hvori der står Nigella frø, går du så
> ud og køber en pose hvor der står Nigella frø på ?

Faktisk står der også Nigella på den pose jeg har i øjeblikket.

Max