EID ved en bash subshell
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 23-01-11 18:56

Hvordan hænger det her lige sammen?

$ echo "Print *" | (sudo mail -n -u root) > maildrain

-rw-rw-rw- 1 root root 4270 Jan 23 04:00 maildrain

Kommandolinien er en del af et housekeeping script der bliver kørt
fra /etc/cron.d, og starter med at sudo'e til en almindelig
bruger. Alle andre filer der bliver oprettet af scriptet har de
rigtige permissions, men af en eller anden mystisk årsag ender roots
mail altså med at blive drainet til en fil der er eje af root. Jeg
havde ellers regnet med at en subshell vill sikre at output fik den
rigtige ejer, men desværre ikke. Er der nogen der har et bud på
hvorfor, og hvordan man kan komme udenom det?

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-01-11 19:37

Anders Wegge Keller skrev:

> $ echo "Print *" | (sudo mail -n -u root) > maildrain

Dur dette mon (tee(1) ku' sikkert osse bruges)?

$ echo "Print *" | sudo -n -u root mail | cat > maildrain

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 27-01-11 14:50

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Dur dette mon (tee(1) ku' sikkert osse bruges)?
>
> $ echo "Print *" | sudo -n -u root mail | cat > maildrain

Det burde have virket, men jeg endte med samme resultat. En nærmere
efterforskning vist også at det var den wrapper der skulle sudo'e hele
cleanupscriptet væk fra root, der ikke har helt velgennemtænkt. Men
tak for hjælpen til (indirekte) at få debugget script+wrapper.