Opsplitning af datadir ?
Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-01-11 15:29

Hejsa....

Er det mulig på en nem måde, at flytte udvalgte tabeller / databaser til
en anden mappe end den (=datadir) de øvrige ligger i.?

Udgangspunktet er Apache, Php, Mqsql 5.1.33 på WindowsXP.

Der er tale om tabeller der ikke skrives til, kun læses fra, hvis det
skulle gøre nogen forskel.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Krabsen

Dato : 22-01-11 15:58

Den 22-01-2011 15:28, Arne Feldborg skrev:

> [...]
>
> Udgangspunktet er Apache, Php, Mqsql 5.1.33 på WindowsXP.
>
> Der er tale om tabeller der ikke skrives til, kun læses fra, hvis det

Det kommer muligvis an på din wamp-version. På min testserver ligger
data i c:\wamp\mysql\data

og det er registreret i c:\wamp\mysql\my.ini i linie 71:

"
#Path to the database root
datadir=c:/wamp/mysql/data
"
-husk, at her bruges / og ikke \

så jeg vil da tro, at de kan flyttes uden de store vanskeligheder. Jeg
ville nok stoppe wamp-serveren imens

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-01-11 16:17

Krabsen <usenet@krabsen.dk> skrev Sat, 22 Jan 2011 15:58:23 +0100

>så jeg vil da tro, at de kan flyttes uden de store vanskeligheder. Jeg

Tak for svaret. Det forstår jeg udmærket.

Men spørgsmålet gik jo på, om det er muligt at flytte *nogle* af
tabellerne / databaserne.?

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Krabsen

Dato : 22-01-11 16:25

Den 22-01-2011 16:16, Arne Feldborg skrev:
> Krabsen<usenet@krabsen.dk> skrev Sat, 22 Jan 2011 15:58:23 +0100

> Tak for svaret. Det forstår jeg udmærket.
>
> Men spørgsmålet gik jo på, om det er muligt at flytte *nogle* af
> tabellerne / databaserne.?

Havde overset ordet 'udvalgte'..

Da der kun er een datadir-parameter tvivler jeg på det. Hver database
har sit eget underbibliotek, så om nogle af disse kan erstattes med et
'genvejsdir' i Windows? Måske, men jeg tvivler på at mySql kan håndtere
Windows's genvejs-system.

Hvorfor flytte nogle? Hvis det er hele databaser, der skal ligge et
andet sted ville jeg nok vælge at starte en ekstra wamp-server - evt. i
en virtuel PC (vmWare el.lign.)

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 22-01-11 16:50

On 22-01-2011 09:28, Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Udgangspunktet er Apache, Php, Mqsql 5.1.33 på WindowsXP.
>
> Der er tale om tabeller der ikke skrives til, kun læses fra, hvis det

CREATE TABLE giver mulighed for at angive placering
med DATA DIRECTORY.

Se docs for detaljer. Der er et par forudsætninger som skal
være opfyldt.

Den virker så vidt jeg ved ikke for ALTER TABLE.

Men du må kunne:
- luk ned for ekstern adgang
- RENAME TABLE til temp navn
- CREATE TABLE med DATA DICTIONARY på rigtige navn
- kopiere data fra temp tabel til rigtig tabel
- slette temp tabel
- åbne for adgang igen

Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-01-11 14:44

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sat, 22 Jan 2011 15:28:50
+0100

>Er det mulig på en nem måde, at flytte udvalgte tabeller / databaser til
>en anden mappe end den (=datadir) de øvrige ligger i.?

Tak for forslagene. Jeg kan ikke umiddelbart får det til at virke med
DATA DIR = . Tabellen kommer alligvel til at ligge dér, hvor den
tilhørende database ligger. Og ved oprettelsen af denne ser jeg ikke
samme mulighed.

Men selv i så fald vil det nok alligvel ikke lykkes, for min tanke var
at placere det på et helt andet drev og det er nok ikke muligt.

Grundlæggende var forudsætningen den, at jeg har nogle (ihvertfald efter
mine begreber) halvstore tabeller på tilsammen 10 GigaByte. Tabeller som
een gang er oprettet og som der fremover kun læses fra.

Og ideen var så - sådan delvis for eksperimentets egen skyld - om der
kunne opnås en hastighedegevinst ved at placere dem på en Usb-pen
fremfor på den eksterene harddisk hvor resten af stoffet ligger.

Men hvis man skal forsøge sig videre ad den vej, så hedder det nok enten
at flytte det hele, eller en anden server placeret på samme drev.?

Gert nævner Replikation, er det noget en almindelig amatør kan finde ud
af.?
--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk