Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke setup til rejse?
Fra : Dennis

Dato : 22-01-11 09:20

Hej.

Her til sommer skal jeg 14 dage til Thailand og er så begyndt at tænke
over hvad jeg bør have med af udstyr. I efteråret købte jeg et Canon
550D som jeg heldigvis er et forholdsvis let hus, men jeg har aldrig
haft det med på rejse før. Tidligere var det nemt bare at tage sit Ixus
i lommen og så eller bare huske sit ekstra batteri og evt. oplader.

Jeg har fundet ud af, at spejlrefleks åbenbart kan bruges meget længe på
en opladning i forhold til et kompaktkamera, men derfor vil jeg
alligevel købe et ekstra batteri til at have med - også opladeren skal
nok med.

Tankerne går nu på, at jeg er i tvivl om hvor meget jeg ellers skal tage
med og hvordan jeg skal transportere og beskytte udstyret.
Og skal jeg ud at købe noget nyt og andet udstyr end det jeg har:

- 18-55mm Canon IS kit objektiv
- 18-200mm Canon IS
- 50mm prime fra Canon
- Blitz, UV filtre og pol-filter til 18-200mm objektivet
- Standard Canon taske, som man får smidt i hovedet alle steder.

Jeg har selv tænkt på, at tage 18-200mm'eren med med et UV-filter på og
så tage mit nye pol-filter med og så ikke flere ting.
Er der nogle gode grunde til at slæppe mere udstyr med, eller er det en
god idé at begrænse sig til ét objektiv med mest mulig range?
Er der andre objektiver der er værd at købe og tage med i stedet?

Alt efter hvad jeg skal have med af udstyr, skal jeg også finde ud af
hvordan jeg transportere det. Hvis løsning bliver kamera og ét objektiv,
tænkte jeg på at købe en TopLoader taske (tror jeg den hedder), som kan
har plads det til og ikke mere.

Gode råd modtages gerne :)

Med venlig hilsen Dennis

Fra : Hans [4030]

Dato : 22-01-11 09:34

Min erfaring er at jo mere udstyr jo færre billeder får jeg taget.

Så Kamera med 18-200mm m/modlysblænde, lader (lad op hver nat), kort til det
antal billeder du formoder at tage (ikke for store, så hvis et kort svigter
er der andre). Det hele i en toploader taske.

Hans

www.fotofritid.dk
www.pbase.com/hcstune

Fra : Dennis

Dato : 22-01-11 11:30

Den 22-01-2011 09:34, Hans [4030] skrev:
> Min erfaring er at jo mere udstyr jo færre billeder får jeg taget.

Kan du nok have ret i :)

> Så Kamera med 18-200mm m/modlysblænde, lader (lad op hver nat), kort til
> det antal billeder du formoder at tage (ikke for store, så hvis et kort
> svigter er der andre). Det hele i en toploader taske.

Det er så det samme setup jeg havde tænkt på - også 18-200mm med
modlysblænde.
Tror du jeg vil få glæde at pol-filtret, eller vil det bare være træls
at gå at tage af og på i løbet af dagen?

Jeg overvejer at købe en TopLoader taske i stedet for den store, som
alligevel ikke kan rumme meget.

Er der nogen der ved om det er billigt at købe SD-kort i Thailand, frem
for at tage 10 med derned?

Hilsen Dennis

Fra : Hans [4030]

Dato : 22-01-11 14:28

"Dennis" skrev i meddelelsen

> [...]

alligevel ikke kan rumme meget.

Er der nogen der ved om det er billigt at købe SD-kort i Thailand, frem

Filteret fylde jo ikke meget, så det vil være rart at have med.

--
Hilsen Hans

Fra : Dennis

Dato : 23-01-11 11:12

Den 22-01-2011 14:28, Hans [4030] skrev:

> Filteret fylde jo ikke meget, så det vil være rart at have med.

Det er rigtigt, hvis der alligevel skal købes en ny mindre taske, bør
der værre en lille lomme til det :)

Måske et dumt spørgsmål:
Er det dumt at skrue pol-filtret direkte oven på UV-filtret, eller tager
det for meget lys? Jeg tænker bare det er nemmere end at skulle have det
ene af for at skifte og så stå et sted og risikere at tabe det.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-01-11 11:50

"Dennis" <vaeringFJERN@MIGgmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> tager det for meget lys? Jeg tænker bare det er nemmere end at skulle
> have det ene af for at skifte og så stå et sted og risikere at tabe

UV filteret har ingen virkning på et digital kamera - nogle fotohandlere
vil så gerne score en ekstra fortjeneste på at sælge et for at beskytte
front-linsen på objektivet, men den beskyttelse får du ligeså godt med
f.x. en modlysblænde.

Jan

Fra : Dennis

Dato : 23-01-11 12:45

Den 23-01-2011 11:49, Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> vil så gerne score en ekstra fortjeneste på at sælge et for at beskytte
> front-linsen på objektivet, men den beskyttelse får du ligeså godt med

Jeg er med på at UV kun er til beskyttelse, men jeg har fået en lille
ridse (ikke meget synlig), så jeg valgte at købe et så jeg ikke fik
flere - det er noget billigere at skifte UV-filtret :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-11 14:00

Dennis wrote:

> Jeg er med på at UV kun er til beskyttelse, men jeg har fået en lille
> ridse (ikke meget synlig), så jeg valgte at købe et så jeg ikke fik
> flere - det er noget billigere at skifte UV-filtret :)

Ja, og af samme grund har jeg enten UV eller Haze filter på alle mine
objektiver, men også fordi jeg stadig mest bruger analogt EOS grej...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans [4030]

Dato : 23-01-11 13:12

"Dennis" skrev i meddelelsen

> [...]

det for meget lys? Jeg tænker bare det er nemmere end at skulle have det
ene af for at skifte og så stå et sted og risikere at tabe det.

Ja! Enten eller. Ikke begge samtidigt.

--
Hilsen Hans

Fra : Peter Holm

Dato : 24-01-11 22:11

> Jeg overvejer at købe en TopLoader taske i stedet for den store, som
> alligevel ikke kan rumme meget.

jeg har en sort lowepro top loader zoom 2
http://products.lowepro.com/product/Topload-Zoom-2,2052,8.htm
kan afhentes for 200,- i 8660

mvh
peter

Fra : Dennis

Dato : 25-01-11 18:06

Den 24-01-2011 22:11, Peter Holm skrev:

> jeg har en sort lowepro top loader zoom 2
> http://products.lowepro.com/product/Topload-Zoom-2,2052,8.htm
> kan afhentes for 200,- i 8660

Tusind tak for tilbudet, men jeg skal lige ind og se udvalgt inden jeg
bestemmer mig :)

Fra : Frank Bach

Dato : 22-01-11 09:41

Den 22/01/11 09.20, Dennis skrev:
> [...]
> hvordan jeg transportere det. Hvis løsning bliver kamera og ét objektiv,
> tænkte jeg på at købe en TopLoader taske (tror jeg den hedder), som kan

Jeg har lige selv været i Thailand 14 dage og med en del mere udstyr end
dit Nu er det jo ikke en ødemark du skal til, så normalt er der
strøm og internet - det sidste i svingende kvalitet.
Køb et extra batteri - selv om de holder længe. LAd din kitlinse blive
hjemme - hvad skal du med den? Køb en "rygsæk" - meget nemmere at slæbe.
Overvej en monopod med hoved. Det bliver hurtigt mørkt og du får brug
for støtten.
Hvis du, som jeg, tager mange billeder får du brug for back-up mulighed.
Selv har jeg seks 8Gb klodser ram som jeg roterer og en harddisk til BU..

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : Dennis

Dato : 22-01-11 11:41

Den 22-01-2011 09:41, Frank Bach skrev:

> Jeg har lige selv været i Thailand 14 dage og med en del mere udstyr end
> dit Nu er det jo ikke en ødemark du skal til, så normalt er der
> strøm og internet - det sidste i svingende kvalitet.

Det er jeg glad for at høre, ved nemlig ikke helt hvad jeg har kastet
mig ud i :) Men tror nu jeg er mest til det simple med hensyn til udstyr.

> [...]
> Selv har jeg seks 8Gb klodser ram som jeg roterer og en harddisk til BU..

Kitlinse vil jeg heller ikke ha' med, det var bare for at fortælle hvad
jeg havde hvis der var nogen der havde en mening om det. Blitz regner
jeg også med at lade blive hjemme, da den nok fylder for meget hvis det
bliver den simple løsning.
Kommer nok ikke til at bruge SÅ meget plads, men regner med at skulle
ha' rigeligt med kort med derned. Mht. monopod, så har jeg ikke lige
tænkt på det, men jeg vil da overveje om det er noget jeg skal have med
og om det er en rygsæk løsning eller toploader jeg skal have.

Men tusind tak for input :)

Hilsen Dennis

Fra : Michael

Dato : 22-01-11 03:44

On 22 Jan., 09:41, Frank Bach <fr...@FJERNDETTEfrankix.dk> wrote:

> LAd din kitlinse blive
> hjemme - hvad skal du med den?

Tage billeder med den.
Jeg mener kit-objektiverne er svært undervurderet (kender dog kun
Nikon objektiver)
Det kan selvfølgevis også være, at et kit-objektiv ikke er "fint"
nok
Den manglende dybdeskarphed og lysstyrke kan være et problem.

Følgende billeder er taget med kit-objektiver:

http://www.foton.dk/index.html
http://www.foton.dk/photo_album73.html
http://www.foton.dk/photo_album65.html
http://www.foton.dk/photo_album69.html

Havde taget det meste af mit udstyr med til NYC sidste sommer (har
nok ikke så meget udstyr i forhold til andre ). Men jeg gad ikke
rende
rundt med en tung rygsæk en uge. Gik derfor kun rundt med mit D200 +
18-55mm VR kit-objektiv, samt en 50mm 1.8/f, hvilken lettelse

Mvh. Michael

Fra : N_B.DK

Dato : 22-01-11 12:49

"Dennis" <vaeringFJERN@MIGgmail.com> wrote in message
> Hej.
>
> Her til sommer skal jeg 14 dage til Thailand og er så begyndt at tænke
> over hvad jeg bør have med af udstyr.

Hvad du vil have med kan kun du afgøre (det er jo dig der skal slæbe rundt
på det), sidste år var jeg en tur i Australien, og havde mit 7D gripped,
100-400, 100mm macro, 10-22mm og 18-135mm med, diverse filtre, en bærbar
(13"), macroflash, 580EXII (købte jeg dernede), tripod og lader til kamera,
alm AA batterier samt bærbar med (og mobil tlf), ca 13kg alt i alt (det
kostede mig så også ca 3000 mere i flybillet at få med), faktisk vejede min
kamera take kun 2kg mindre end min alm bagage....

Havde på forhånd vænnet mig til at gå med det over et par måneder (gik en
del ture på 5-15km), så havde ingen problemer med det, ud over de +30 grader
og fugtigheden, men det var en god måde at tabe de overflødige kg på ;)

Skal til Ægypten i næste måned hvor næsten samme setup kommer med, dog er
18-135mm skiftet ud med 24-105mm i mellem tiden.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Dennis

Dato : 23-01-11 11:16

Den 22-01-2011 12:48, N_B.DK skrev:

> Skal til Ægypten i næste måned hvor næsten samme setup kommer med, dog er
> 18-135mm skiftet ud med 24-105mm i mellem tiden.

Det er da et voldsomt setup du har med dig :)
Jeg kan nok godt sige at det er ikke det jeg går efter. Lige nu er jeg
nok mest til den lette løsning med en lille taske med plads til kamera
og min 18-200mm og ekstra batteri og kort - laderen kan blive på
hotellerne eller den anden bagage.
Men overvejer dog lidt også at få plads til min 50mm som en anden her
også foreslår.

Hilsen Dennis

Fra : ;o)-max-

Dato : 22-01-11 13:01

On 22-01-2011 13:50, Dennis wrote:

> Gode råd modtages gerne :)
>
> Med venlig hilsen Dennis

Jeg rejser mere end 6 måneder om året, og jeg ser mange
rejsende med diverse tasker, uv filter og dæksel - så er
kameraet også rigtigt godt beskyttet....
Glem alt det beskyttelse og hav kameraet skud klar over
skulderen, hvis der kommer støv og snot på linsen, tører
du det bare af med en mikrofiber klud. Ekstra objektiv,
tjoe, kan du ha i en fotovest lomme eller på hoften, flash
hva skal du med den..
-max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-01-11 13:20

Den 22-01-2011 09:20, Dennis skrev:
> Gode råd modtages gerne

Jeg rådgiver ikke ret meget, da alle jo har meget forskellige
prioriteringer. Men jeg kan fortælle om mine sidste 2 rejser til
Barcelona henholdsvis New York:

Kameraet hænger under brug i en Sun-Sniper rem. Det vil i praksis sige
90% af tiden. Ellers i en Stealth Reporter D300 AW. På den ene tur havde
jeg en 16-35mm med; på den anden en 24-70mm på FF. Uanset hvad bruger
jeg næsten kun 24-28mm i min fotografering. (Hvis jeg havde haft en
70-200mm i samme kvalitet kunne jeg nok ikke have ladet den ligge
hjemme). 16-35 er lettere men ikke nær så skarpt tegnende som min 24-70.
Til aften/nat havde jeg monteret en 50mm/f 1.4, der er let og diskret og
meget velegnet her. Altså et meget enkelt udstyr.

I NY købte jeg så en Pro Roller X100 (taske med hjul). Da jeg rent
faktisk savnede en del af mit normale udstyr, så bliver næste tur med
taske fyldt op. Det smarte er, at den går som håndbagage.

I øvrigt er Nikons 18-200 fremragende til DX-husene og et rigtig godt
bud på et rejseoptik.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : N_B.DK

Dato : 22-01-11 13:58

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
> I NY købte jeg så en Pro Roller X100 (taske med hjul). Da jeg rent
> faktisk savnede en del af mit normale udstyr, så bliver næste tur med
> taske fyldt op. Det smarte er, at den går som håndbagage.

Kamera udstyr er som kondomer, hellere have det med, og ikke skulle bruge
det, end skulle bruge det og ikke have det med.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-11 14:20

Dennis wrote:
> [...]
>
> Jeg har selv tænkt på, at tage 18-200mm'eren med med et UV-filter på og
> så tage mit nye pol-filter med og så ikke flere ting.

Ja, drop '18-55mm Canon IS kit objektiv' og brug kun din 18-200mmIS. -
Den giver jo et ækvivallent område på ca. 24-320mm med faktor 1,6 huse,
så den dækker et godt område.

> Er der nogle gode grunde til at slæppe mere udstyr med, eller er det en
> god idé at begrænse sig til ét objektiv med mest mulig range?

Nej, hold dig til så lidt som muligt. Du har en rigtig god 18-200mm, og
den vil dække det meste.

> Er der andre objektiver der er værd at købe og tage med i stedet?

/Hvis/ du vil ofre noget, kunne en Canon 1,4x EF teleconverter måske
være en god investering.

Husk for alt i verden også din oplader og et par sæt ekstra batterier.

NB. Panasonic og orig. Canon genopladelige batterier kan med fordel
købes i Bangkok (ca. halv pris) har jeg fået at vide af en af mine
venner, der jævnligt besøger sin svigerfamilie derovre.

> [...]
> hvordan jeg transportere det. Hvis løsning bliver kamera og ét objektiv,
> tænkte jeg på at købe en TopLoader taske (tror jeg den hedder), som kan

Køb dig fx. den mellemstore 'Kata' 'pistoltaske', (koster ca. 299-379kr.
afh. af forhandler). Den har plads til hus med din 18-200mm + endda
plads i bunden til din 50mm, hvis du vil have den med til 'det finere' -
eller din 18-200 + en 1,4x/2x TC. Skulderremmen kan også bruges som
bælterem, så du kan have det hele om livet med tasken foran, så det er
hurtigt at komme til udstyret.

- Jeg købte selv en sådan taske, og der er rigelig plads til min EOS D60
med min Sigma 70-300 og 2x Kenko Pro TC sat sammen. Og der er god plads
til div. ekstra kort og batterier. Desuden medfølger der et 'regnslag'
til tasken, - hvilket godt kan være nødvendig i Thailand. - Når det
regner, så regner det altså.

mvh. Erik Richard

Fra : Dennis

Dato : 23-01-11 11:27

Den 22-01-2011 14:20, Erik Richard Sørensen skrev:

> Nej, hold dig til så lidt som muligt. Du har en rigtig god 18-200mm, og
> den vil dække det meste.

Det tror jeg også bliver løsningen for mig. Men der er lige et par
måneder endnu, så jeg kan jo nå at ombestemme mig :)

> /Hvis/ du vil ofre noget, kunne en Canon 1,4x EF teleconverter måske
> være en god investering.

Nu er jeg nybegynder med spejlrefleks og spørg nok lidt dumt, men jeg
vil gerne lære: Er det så jeg får mere zoom ved hjælp af lidt ekstra
afstand? Og skal den skrues på mellem huset og objektivet?

> [...]
> købes i Bangkok (ca. halv pris) har jeg fået at vide af en af mine
> venner, der jævnligt besøger sin svigerfamilie derovre.

Jeg har allerede bestilt et ekstra batteri på nettet så jeg har 2 med,
men hvis de er billige i Thailand, kan jeg købe et mere der - 3 må være
godt.

> [...]
> eller din 18-200 + en 1,4x/2x TC. Skulderremmen kan også bruges som
> bælterem, så du kan have det hele om livet med tasken foran, så det er

Det kunne meget vel være den løsning jeg søger, jeg har googlet dem og
det ser smart ud til mit behov - jeg må ind til byen og se på dem.

Jeg har også overvejet at tage mit Ixus med, som et ekstra kamera til
hvis jeg kommer steder hvor jeg ikke vil have det store med, hvis det
regner eller hvis man bare bliver træt af at slæppe på det. Nu er der
nok nogen der vil råbe af mig, men det bliver en ferie i bevægelse, så
der sker nok noget hele tiden, og så kunne det tænkes der steder det var
praktisk med et kompaktkamera.

Hilsen Dennis (nybegynder med DSLR)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-11 13:53

Dennis wrote:

> [...]
> vil gerne lære: Er det så jeg får mere zoom ved hjælp af lidt ekstra
> afstand? Og skal den skrues på mellem huset og objektivet?

Ja, en teleconverter vil ændre dit 18-200mm til:
- 1,4x TC + 18-200mm = 25-280mm (40-450mm på fullframe EOSD)
- 2x TC + 18-200mm = 36-400mm (85-800mm på fullframe EOSD)

En TC 'æder' 1 blændertrin (1,4x) eller 2 blændertrin (2x) på største
blænderåbning, så der bliver lidt mindre lys.

Teleconverteren sættes mellem huset og opjektivet, så al elektronik
overføres mellem hus og objektiv.

Der findes teleforsatse, men de egner sig /ikke/ til $zooms og er
kvalitetsmæssigt oftest ret ringe, så undgå den type.

> Jeg har allerede bestilt et ekstra batteri på nettet så jeg har 2 med,
> men hvis de er billige i Thailand, kan jeg købe et mere der - 3 må være
> godt.

Tre stk. burde være nok, især hvis du også husker opladeren. - Køb
aldrig batterier på de udprægede turiststeder, de koster ca. det samme
som herhjemme.

Hvis du 'har penge nok' og har dem med [], og står og mangler fx. en
10-20mm vidvinkel zoom - evt. vente med at købe en teleconverter, til du
kommer derud, - og mht. TC må du kun købe en orig. Canon til din
18-200mm, - så gå på opdagelse i Bangkoks handelskvarter. Man kan godt
være heldig at kunne forhandle sig frem til en slutpris, der ligger på
ca. 50% af, hvad tilsvarende vil koste i Danmark i Canon.

> Det kunne meget vel være den løsning jeg søger, jeg har googlet dem og
> det ser smart ud til mit behov - jeg må ind til byen og se på dem.

Nu er det ikke lige til at se, hvor i landet du bor, men er det i Århus
området / Østjylland, så har Mimosa Foto på Store Torv her i Århus dem
altid hjemme.

> [...]
> nok nogen der vil råbe af mig, men det bliver en ferie i bevægelse, så
> der sker nok noget hele tiden, og så kunne det tænkes der steder det var

Ja, det vil være en god idé. - En mobiltelefon med et godt kamera
(+8mpxl) kan også gøre det i en snæver vending. - Nok et af de bedste
billeder, jeg har set hos min ven, er, hvor han sidder og kæler med en
dejlig stor tam og meget kælen kæmpetiger nærmest halvt på skødet. -
Hans kone tog billedet med netop en Ixus, - det var det hurtigste lige i
situationen...

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 23-01-11 15:50

On Sun, 23 Jan 2011 13:53:18 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Ja, en teleconverter vil ændre dit 18-200mm til:
> - 1,4x TC + 18-200mm = 25-280mm (40-450mm på fullframe EOSD)
> - 2x TC + 18-200mm = 36-400mm (85-800mm på fullframe EOSD)

Hvilken TC kan monteres sammen med et EF-s objektiv som den 18 - 200 han
bruger ?

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-11 01:09

Jens Stadsgaard wrote:

> Hvilken TC kan monteres sammen med et EF-s objektiv som den 18 - 200 han
> bruger ?

Ups! - Det snød mig, at OP ikke skrev 'EF-S' men bare 'EF', - så nej, de
kan ikke umiddelbart bruges. - Og sætter man en mellemring imellem, får
man jo et makro-objektiv istedet for.

Men jeg mener at have set et eller andet sted, at Kenko vil komme med en
1,5x TC til EF-S i deres Pro serie, men jeg kan ikke finde omtalen igen...

Så indtil videre er det spild af penge at købe en TC, hvis man kun har
EF-S objektiver.

mvh. Erik Richard

Fra : N_B.DK

Dato : 24-01-11 11:02

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> wrote in message
> Ups! - Det snød mig, at OP ikke skrev 'EF-S' men bare 'EF', - så nej,
> de kan ikke umiddelbart bruges. - Og sætter man en mellemring
> imellem, får man jo et makro-objektiv istedet for.

Og på EF objektiver er det først fra 70mm og op at TC kan anvendes.

Sætter man en mellemring imellem først, mister man uendelig fokus.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-11 14:30

N_B.DK wrote:
> "Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> wrote in message
>
> Og på EF objektiver er det først fra 70mm og op at TC kan anvendes.

Ikke nødvendigvis... Jeg har med gode resultater i en snæver vending
brugt både min Sigma 18-35mm DG Series og min Tamron 24-135mm XR/Jubilee
sammen med min Kenko Pro 2x TC. Ingen problemer med fokusering på
uendelig hverken med AF eller MF. - Så det kommer meget an på selve
TC'ens konstruktion.

Da jeg så resultaterne med de ovennævnte objektiver, prøvede jeg faktisk
Kenko'en på de øvrige objektiver jeg har (bl.a. Canon EF 24-85mm, Tamron
28-200mm XR, Sigma 28-70mm/f:2,8 osv.) - og med samme gode resultat -
både på nogle af mine analoge huse og min D60

Jeg har ikke haft eller prøvet Canons egne TC, men véd da, at de er mere
dedikerede til bestemte brændvidder. - Sigma lavede også tidl. både en
'billig' all-round 2x TC, der var uafhængig af brændvidder og
objektiver, men dem, de laver nu, er også mere beregnet på bestemte
objektiver fremfor generelt.

> Sætter man en mellemring imellem først, mister man uendelig fokus.

Det kan du måske godt sige... - Faktisk ændrer man objektiverne til rene
makroobjektiver...

mvh. Erik Richard

Fra : N_B.DK

Dato : 24-01-11 16:36

> Ikke nødvendigvis... Jeg har med gode resultater i en snæver vending
> brugt både min Sigma 18-35mm DG Series og min Tamron 24-135mm
> XR/Jubilee sammen med min Kenko Pro 2x TC.

De objektiver er vist heller ikke EF objektiver...

>Ingen problemer med
> fokusering på uendelig hverken med AF eller MF. - Så det kommer meget
> an på selve TC'ens konstruktion.

Jeg vil nu påstå det kommer an på fokussystemet i objektivet, og udelukkende
det.

> Det kan du måske godt sige... - Faktisk ændrer man objektiverne til
> rene makroobjektiver...

Rene macro vil jeg sige er lige groft nok at sige, men man mister som sagt
uendelig fokus (med canon objektiver)

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B.DK

Dato : 24-01-11 17:10

"N_B.DK" <admin@spamme.dyndns.dk> wrote in message

> Jeg vil nu påstå det kommer an på fokussystemet i objektivet, og
> udelukkende det.

Altså når man også anvender mellemring, kun ved brug af TC er der intet
problem.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-11 20:58

N_B.DK wrote:

> De objektiver er vist heller ikke EF objektiver...

Nej, men det er stadig autofokus objektiver. - Men min
24-85mm/f:3,5-4,5 er original Canon EF, og det er mine 28-80mm/f:3,5-5,6
USM II, 35-105mm/f:4,0-5,6 USM, 28-90mm/f:3,5-5,6 USM III Jubilee (den
grå model), 28-90mm/f:4,0-5,6 USM, 35-80mm, andre serier i 28-80mm,
35-70mm/f:3,5-4,5A, 38-76mm osv.osv.. - Jeg har vel omk. 15-20
forskellige modeller og serier i orig. EF objektiver... _Alle_ er
afprøvet med Kenko TC'en, og _alle_ fokuserer fint på uendelig.

- Jeg kender ikke nok til Canons egne TC til, at jeg vil sige, at de
også gør det med dem...

> Jeg vil nu påstå det kommer an på fokussystemet i objektivet, og udelukkende
> det.

Efter det, jeg kan se, så kommer det an på både fokuseringssystem - OG
på afstanden fra frontlinsen i TC'en til bagerste linse i selve objektivet.

mvh. Erik Richard

Fra : Dennis

Dato : 25-01-11 18:09

Den 24-01-2011 01:09, Erik Richard Sørensen skrev:

> Ups! - Det snød mig, at OP ikke skrev 'EF-S' men bare 'EF', - så nej, de
> kan ikke umiddelbart bruges.

Undskyld - jeg vil forsvare mig med at jeg er ny i faget :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-11 21:23

Dennis wrote:

> Undskyld - jeg vil forsvare mig med at jeg er ny i faget :)

Men godt, det blev 'opdaget', inden du evt. gik ud og brugte en masse
penge.

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-01-11 19:50

On Mon, 24 Jan 2011 01:09:28 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Ups! - Det snød mig, at OP ikke skrev 'EF-S' men bare 'EF', - så nej, de
> kan ikke umiddelbart bruges. - O

Jeg tror sku at du skal pudse brillerne lidt. Han nu heller ikke skrevet EF
nogen steder. Og så er det lige den optik slet ikke findes som EF optik.

Men skulle jeg have mit udstyr med på ferie vil blive kamerahus + 16-35
f2.8 + 70-200 f2.8 IS + måske TC 1.4 til 70-200 og måske min flash.
Vil have 16-35 som fast objektiv og så skifte til 70-200 når der er brug
for det.

Fra : Dennis

Dato : 27-01-11 17:24

Den 25-01-2011 19:49, Jens Stadsgaard skrev:

> [...]
> f2.8 + 70-200 f2.8 IS + måske TC 1.4 til 70-200 og måske min flash.
> Vil have 16-35 som fast objektiv og så skifte til 70-200 når der er brug

Synes der er flere der nævner 16-35mm, kan være at det er dét objektiv
jeg skal kigge efter i Thailand - hvis det som mange skriver, er noget
billigere dernede, kunne jeg jo tage ét med og tilkøbe et dernede :)

Hilsen Dennis

Fra : Soeren Friberg

Dato : 27-01-11 20:28

Den 27-01-2011 17:24, Dennis skrev:

> Synes der er flere der nævner 16-35mm, kan være at det er dét objektiv
> jeg skal kigge efter i Thailand - hvis det som mange skriver, er noget
> billigere dernede, kunne jeg jo tage ét med og tilkøbe et dernede :)

Ja, men det kommer jo helt an på, hvilken type billeder, som du vil
tage. Nogen er til de tætte portrætter, hvor fotografen i en en eller
anden forstand er medspiller, andre er den usynlige beskuer og
foretrækker derfor en tele. På mine 2 sidste rejser besluttede jeg mig
for en bestemt type billeder og medbragte kun een optik - 16-35
henholdsvis 24-70 på FF-kamera. Jeg har ikke længere lyst til at lalle
rundt og ikke ane, hvilken brændvidde jeg skal bruge.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-11 02:14

Soeren Friberg wrote:

> [...]
> henholdsvis 24-70 på FF-kamera. Jeg har ikke længere lyst til at lalle
> rundt og ikke ane, hvilken brændvidde jeg skal bruge.

Jeg må indrømme, at jeg er blevet meget glad for min 18-35mm. Den er
rigtig god til fx. arkitektur. - Jeg kan fx. godt lige at fotografere
gamle bygninger inde i byer, og her er 18-35mm rigtig godt især på
fullframe analogt og næsten lige så godt på min D60 digitale EOS, selv
om en 10-20mm/10-22mm ville være endnu bedre på den digitale....

mvh. Erik Richard

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-01-11 06:25

Den 28-01-2011 02:13, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> fullframe analogt og næsten lige så godt på min D60 digitale EOS, selv
> om en 10-20mm/10-22mm ville være endnu bedre på den digitale....

Ja, vi er nok på samme linje her. På mit D200 (crop) var Sigmas 10-20mm.
På "gaden" nu bruger jeg oftest bare min 16-35mm eller 24-70. Det er mit
indtryk at mange fotojournalister medbringer en 16-35mm og en 70-200mm
på FF.

Fra : Jens Olsen

Dato : 28-01-11 09:40

On Fri, 28 Jan 2011 02:13:59 +0100, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>fullframe analogt og næsten lige så godt på min D60 digitale EOS, selv
>om en 10-20mm/10-22mm ville være endnu bedre på den digitale....

Jeg havde i de gamle analoge dage et PC-objektiv (hed det vist) sådan
et hvor man allerede under optagelsen kunne rette styrtende linier op.
Det var et dejligt objektiv netop til arkitektur. Bevares nu til dags
har man jo flere muligheder for efterfølgende at rette billederne til
i et billedbehandlingsprogram, men havde jeg råd, kunne jeg da godt
overveje at investere i et sådant objektiv. Nu fås de jo også med
tilt-funktion f.eks. "Canon TS-E 17mm f/4L" men koster så også mange
penge og flere objektiver fylder og vejer jo mere.

Jens