Konservering af hjemmelavet salsa
Fra : C. Caspersen

Dato : 21-01-11 16:58

Hej.

Drivhuset blev tømt i efteråret og peberfrugt, tomat og chili blev lavet til
mexikansk salsa (kogt sammen og hældt på glas)

Kunne ikke finde noget omkring konservering af salsaen, så det hele røg i
fryseren.

Men; Jeg vil hellere konservere det og opbevare det i et skab. Hvordan kan
man gøre det ?

Mvh

Caspersen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-01-11 17:08

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fryseren.
>
> Men; Jeg vil hellere konservere det og opbevare det i et skab. Hvordan kan

Det havde du jo allerede gjort hvis ellers du satte låget på mens det hele
var varmt, det er nemlig sådan man gør.
Låget skal slutte tæt så det ikke klikker når glasset er afkølet. Du skal
huske at skolde glas og låg først og brug evt. Atamon.
Jeg bruger den metode og har aldrig oplevet at det gik galt. Jeg opbevarer
dog glassene i garagen hvor det ikke bliver så varmt.
Det du har frosset tror jeg dog ikke du skal regne med holder sig uden at
blive genopvarmet først.

Steen.

Fra : Frank Bach

Dato : 21-01-11 18:18

Den 21/01/11 17.07, Steen Jakobsen skrev:

> [...]
> opbevarer dog glassene i garagen hvor det ikke bliver så varmt.
> Det du har frosset tror jeg dog ikke du skal regne med holder sig uden

Jeg har fermenteret alt mit - ligesom med surkål. Det fungerer glimrende
og bevarer aroma etc..

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-01-11 19:39

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Låget skal slutte tæt så det ikke klikker når glasset er afkølet. Du skal
> huske at skolde glas og låg først og brug evt. Atamon.

Ikke noget med at komme Atamon i salsaen ?

Tak for svaret

/Caspersen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-01-11 20:55

> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke noget med at komme Atamon i salsaen ?

Jo det plejer jeg også at gøre men hvis jeg laver marmelade med
geleringspulver så er det allerede i pulveret.
Det vigtige er at glassene og låget er helt rene og salsaen er varm når den
kommes i glasset.
Jeg skyller så glassene og låget med varmt vand med Atamon i, læs
brugsanvisningen på glasset.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-01-11 22:12

C. Caspersen <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i meddelelsen
4d39d2b9$0$23758$14726298@news.sunsite.dk:

> Ikke noget med at komme Atamon i salsaen ?

Ikke nødvendigt, hvis du skolder dine glas godt og er meget omhyggelig med
ikke at "forurene" med dine pølsefingre eller beskidt bestik.

Altså kog glas og låg godt igennem, og brug en skoldet gaffel eller lign.
til at fiske delene op af det kogende vand. Hæld salsaen på (fyld heeeelt
op), sæt låg på uden at røre ved inderside af låget, og voila. Så kan det
sandsynligvis holde i lang tid. Jeg har bl.a. lavet hyldeblomssaft på dén
måde, der uden problemer har kunne holde sig i over et år i køleskabet.

Alternativet er at smide salsaen i glassene, sætte lågene løst på, og smide
det hele i ovnen (i et vandbad). Det skal "bages" ved ca. 120-140 grader.
Når du kan se, der begynder at ske noget med salsaen i glassene, tager du
dem ud af ovnen, og skruer lågene tæt.

Atamon hører ikke hjemme i mit køkken, så nu og da må jeg tage de små stød,
livet giver, når tingene begynder at gære. Det kan dog også give positive
oplevelser, når man pludselig opdager, at man uforvarende har lavet den mest
velsmagende hyldeblomst-cider, man kan forestille sig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : kim Rasmussen

Dato : 21-01-11 23:39

"Jens Bruun" skrev i meddelelsen

Laver salsa 4-5 gange om året ....
Skolder og skyller i atamon .....
Kommer salsaen på glassene og lukker med olivenolie.....
Skruer lågene på og de holder sig ca 3 mdr på køl .
Hilsen Kim