Beboernet -
Fra : Peter T.

Dato : 21-01-11 02:42

Jeg har besluttet mig for at gøre lidt fodarbejde vedr. beboernet.

Jeg bor i en lille andelsforening med 2 opgange og 20 lejligheder i
midten af nørrebro. I vores gade er der også andre små andels- og
ejerforeninger på vores størrelse, og det er her jeg vil gøre lidt
fodarbejde hvad angår beboernet.
Min intention er at undersøge markedet og primært finde ud af udgifterne
ved opsætning og tilslutning af beboernet og bagefter præsentere det for
bestyrelsen og til sidst få flere andels- og ejerforeninger med i et
fælles standardanlæg. Men jeg skal jo præsentere noget konkret for dem. :)

Så inden jeg tager direkte kontakt til de forskellige spillere på
markedet, opstiller jeg en hypotetisk situation.

Hvis jeg får feks. opbakning fra 5 andels- eller/og ejerforeninger (ca.
100-120 lejligheder) med på dette, hvor store vil de samlede
opstartsudgifter så være ved installationen ved et slag på tasken?

Hvor meget har jeg glemt af praktiske ting at tage i overvejelse?

Al det juridiske gemmer jeg til advokaten. :)

--
Peter T.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-01-11 06:58

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> crashed Echelon writing

> [...]
> opstartsudgifter så være ved installationen ved et slag på tasken?
>
> Hvor meget har jeg glemt af praktiske ting at tage i overvejelse?

Dengang min ejerforening (35 lejl. fordelt på 3 opgange) har et ønske om
noget bedre internet og TV, var jeg rundt til daværende Dong, Dansk
Bredbånd og ComX.

Dong var dem som kom med det bedste og billigste tilbud.
DB var noget dyrere og samtidigt udkonkurreret af Dong, samtidig med de var
serviceprovider på Dongs fiber, så med andre ord, vi kunne vælge DB via
deres eget fiber til en skyhøj installationspris, eller beboeren kunne selv
vælge DB via Dong til billigere installationspris.

ComX havde ikke noget fiber i området (men installationer 1-1,5 km væk)

Anywho, Dong leverede et tilbud som hed 61.000 for
gravearbejde og installation.
Dette inkluderede fiber ind til ejendommen, 1-2 switche i kælderen, og
fiber trukket op til hver lejl.
Det som kunne få prisen til at svinge lidt, var antallet af lejligheder som
tilsluttede sig fra start.

DBs tilbud hed 165.000

Nu kan du jo sikkert ikke bruge ovenstående til så meget i din situation,
da Dong ikke eksisterer mere som fiberudbyder, og det ikke er samme
geografiske lokation.

Desuden havde de i ejendommen i forvejen et beboernet i forvejen, da der
var trukket Cat5e til hver lejlighed, og de delte en 4096/512Kbit linje.

Forslaget blev i øvrigt forkastet og ADSL linjen blev udskiftet med en
15/15Mbit VDSL linje, som beboerne har været rigtig glade for lige siden.
De brokker sig ikke over hastighed eller lign. til trods for jeg kan se at
et par af beboerne kender til en form for fildeling.
Men vi kører selvfølgelig med QoS, hvoraf fildeling af de kendeste
protokoller bliver nedprioriteret.

Med i vores budget er der så med nuværende pris også råd til at nettet kan
opdeles med fx. endnu en VDSL linje.

Du har også mulighed for at kigge på internet via FWA, men vær obs på at
vejr og vind kan give problemer for hastighed, og den højere latency der
kan være.

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter T.

Dato : 21-01-11 12:08

Den 21-01-2011 06:57, Bjarke Andersen skrev:

> Nu kan du jo sikkert ikke bruge ovenstående til så meget i din situation,
> da Dong ikke eksisterer mere som fiberudbyder, og det ikke er samme
> geografiske lokation.

Både og. Det er ligefør jeg forventer, at der ligger fiber i
nørrebrogade eller meget tæt på. Men der er dog et stort spænd mellem
de 61 og 165 jern, som du fortæller om.

> Desuden havde de i ejendommen i forvejen et beboernet i forvejen, da der
> var trukket Cat5e til hver lejlighed, og de delte en 4096/512Kbit linje.

Du siger noget der. Vi har faktisk trukket cat5-kabler mellem alle
lejlighederne og et lille fællesanlæg i kælderen, som bliver fodret med
en almindelig 20/1mbit vdsl-snabel (formodentlig) fra en helt almindelig
inet-udbyder.
Disse trukne kabler kan vel bruges af et evt. firma, der installerer
beboernet så der ikke skal trækkes fiber til hver enkel lejlighed?

Det vil muligvis give noget fnidder i form af support osv, men...

> Forslaget blev i øvrigt forkastet og ADSL linjen blev udskiftet med en
> 15/15Mbit VDSL linje, som beboerne har været rigtig glade for lige siden.

Det kunne jo være en ide. Hvor får I jeres vdsl-linje fra og hvor meget
betaler jeres forening for denne?

> Du har også mulighed for at kigge på internet via FWA, men vær obs på at
> vejr og vind kan give problemer for hastighed, og den højere latency der
> kan være.

Min holdning til trådløst internet er at det er et glimrende supplement
og intet andet. Folk kan købe et 3G-modem, hvis de har et reelt behov
for at surfe strikkeopskrifter trådløst. :)

--
Peter T.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-01-11 15:08

> [...]
> Disse trukne kabler kan vel bruges af et evt. firma, der installerer
> beboernet så der ikke skal trækkes fiber til hver enkel lejlighed?

Ja, men når vi snakker de store udbydere vil de gerne over på deres egne
kabler, dels fordi de jo skal supportere disse, samt fordi de skal være
gode nok til deres triple play løsninger.

IP-TV, Internet og telefoni på samme tid.

> Det kunne jo være en ide. Hvor får I jeres vdsl-linje fra og hvor
> meget betaler jeres forening for denne?

TDC. 595,- eksl moms (erhvervs linje). Jeg ved ikke om TDC leverer disse
længere som internet linjer. Vores blev bestilt da TDC startede
lanceringen.

Alternativt er der Fullrate, Perspektiv bredbånd og givetvis andre
udbydere. Men vær obs på uploaden.

> Min holdning til trådløst internet er at det er et glimrende
> supplement og intet andet. Folk kan købe et 3G-modem, hvis de har et
> reelt behov for at surfe strikkeopskrifter trådløst. :)

FWA, handler jo ikke om at brugerne er på trådløst, men om at jeres
internetlinje (backbone om man vil) leveres via en FWA. Disse kan også
nogle lidt højere hastighed end DSL linjer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 21-01-11 19:44

Den 21-01-2011 15:08, Bjarke Andersen skrev:

> FWA, handler jo ikke om at brugerne er på trådløst, men om at jeres
> internetlinje (backbone om man vil) leveres via en FWA. Disse kan også
> nogle lidt højere hastighed end DSL linjer.

FWA links kan køre på f.eks. 9 GHz bånd.
Det kan slet ikke sammenlignes med det langsomme "mobil bredbånd".
FWA kræver ofte også fri sigt mellem modtager og sendeantenne...
(i fresnel-zone)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-01-11 00:35

Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> crashed Echelon writing

> FWA links kan køre på f.eks. 9 GHz bånd.
> Det kan slet ikke sammenlignes med det langsomme "mobil bredbånd".
> FWA kræver ofte også fri sigt mellem modtager og sendeantenne...
> (i fresnel-zone)

Jeg nævnte intet om at det kunne sammenlignes med mobilt bredbånd, FWA er
jo FIXED Wireless Access.

De sidste FWA hastigheder jeg mødte i tidernes morgen var 10-20Mbit, især
når månedsprisen skulle kunne spises af beboerne i ejendommen og være
sammenligneligt med andre produkter.

Jeg kan dog se at indtil flere udbydere nu lover op til 1Gbit over FWA, så
man kan jo håbe prisen på båndbredden så også er faldet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-01-11 18:41

Peter T. wrote:

> Jeg bor i en lille andelsforening med 2 opgange og 20 lejligheder i
> midten af nørrebro.

Er Parknet i nærheden? Dong fibernet er kommet i kløerne på TDC, med
stigende priser til følge.

--
Jesper Lund

Fra : Peter T.

Dato : 21-01-11 22:17

Den 21-01-2011 18:41, Jesper Lund skrev:

> Er Parknet i nærheden? Dong fibernet er kommet i kløerne på TDC, med
> stigende priser til følge.

Det var godt, at du skrev parknet, for vores gade (ole jørgensens gade)
ligger 100-150 meter fra dem! :)

--
Peter T.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-01-11 08:01

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> crashed Echelon writing

> Er Parknet i nærheden? Dong fibernet er kommet i kløerne på TDC, med
> stigende priser til følge.

Er Parknet noget godt produkt?

Sidst jeg var involveret med dem tilbage i 2003 var det noget med at alle
tilsluttede brugere delte samme båndbredde.

Selvom hastighederne er steget, så tyder det ud fra hjemmesiden at de måske
stadig anvender samme koncept.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-11 21:43

Den 24-01-2011 08:00, Bjarke Andersen skrev:
> [...]
> tilsluttede brugere delte samme båndbredde.
>
> Selvom hastighederne er steget, så tyder det ud fra hjemmesiden at de måske

Er det ikke sådan alle steder, at man deler båndbredden?
Mener at parknet skriver at man minimum har 20/20, men sagtens kan få
het op til 100/100 uden for peek hours.

Fullrate, perspektivbredbånd og alle de andre, har heller ikke
båndbredde nok til at alle kunder kan hente med fuld hastighed, på samme
tid.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-02-11 07:52

Jacob Fich <jacob_snabela_brafi.dk> crashed Echelon writing

> [...]
>
> Fullrate, perspektivbredbånd og alle de andre, har heller ikke
> båndbredde nok til at alle kunder kan hente med fuld hastighed, på

Men Fullrate garanterer den båndbredde du køber, dvs hvis du køber 10/1Mbit
og kobberet ellers kan trække det, vil de gøre meget for at du oplever de
10/1Mbit.

Sidst jeg havde fingre i Parknet var der ingen garantier på hastighederne,
mere forventede oplevelseshastigheder. Nu husker jeg ikke de reelle tal
fra dengang, men det var en kontrakt, der sagde noget lignende du kan
forvente at opleve en hastighed på 10/10Mbit, men dette afhænger af
antallet af tilkoblede bruger og forbruget (akkurat som ordlyden med mobilt
bredbånd idag)
Med sådan en ordlyd dækker firmaet sin røv godt ind, når man så sidder og
rent faktisk har en hastighed på 2/2Mbit.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-01-11 20:33

Frank Damgaard wrote:

> FWA links kan køre på f.eks. 9 GHz bånd. Det kan slet ikke sammenlignes
> med det langsomme "mobil bredbånd". FWA kræver ofte også fri sigt mellem
> modtager og sendeantenne... (i fresnel-zone)

Ja, hvem husker ikke sagen om pariserhjulet der lukkede et antal FWA
forbindelser..
<http://ing.dk/artikel/100179-kaempe-pariserhjul-goer-telefoner-
ubrugelige-i-koebenhavn>

--
Jesper Lund

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-01-11 23:12

> lejlighederne og et lille fællesanlæg i kælderen, som bliver fodret med
> en almindelig 20/1mbit vdsl-snabel (formodentlig) fra en helt almindelig
> inet-udbyder.

20Mbit ned er fint. 1mbit op kan væltes af selv fru hansen der skal
uploade nogle billeder af barnebarnet. Det kan klart anbefales at få
noget symetrisk dsl istedet.

Thomas