Velhængte bøffer - Hvor købes de?
Fra : Martin

Dato : 18-01-11 17:27

Har efterhånden spist en del gange på mash i københavn.
De har nogle super møre og lækre bøffer - velhængte som de siger.

Men hvor kan jeg købe noget færsk, som jeg selv kan tilberede?
I føtex og lignende er det jo "frisk" kød som ikke har hængt de der ca
21 dage...

Ved godt jeg kunne prøve en slagter, men det er jo ikke sikkert det her
heller er "normalt"...

Mvh
Martin

Fra : Max

Dato : 18-01-11 17:40

Hej Martin

> I føtex og lignende er det jo "frisk" kød som ikke har hængt de der ca
> 21 dage...

Du kan jo købe det og lade det ligge og modne til du syntes det passer.

> Ved godt jeg kunne prøve en slagter, men det er jo ikke sikkert det
> her heller er "normalt"...

En ordentlig slagter har kød hængene i flere afsnit så man kan
få det i flere modningsgrader. Når det bliver så modnet at det
falder af krogen, ja så spiser han det selv.

Max

Fra : mog

Dato : 18-01-11 17:43

Den 18-01-2011 17:27, Martin skrev:

> Ved godt jeg kunne prøve en slagter, men det er jo ikke sikkert det her
> heller er "normalt"...

Nu ved jeg ikke hvor du bor men slagter Johannes som bor i Virum nærmere
på Kaplevej, så er du ikke gået galt i byen. Han sælger ikke bøffer der
ikke har de kriterier du efterlyser!
Visse supermarkeder har i perioder både Argentinsk og Brasiliansk
oksefilet, det kan også anbefales!
Go jagt

mog

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-01-11 17:24

On Tue, 18 Jan 2011 17:27:27 +0100, Martin <no@email.local> wrote:

> [...]
>21 dage...
>
>Ved godt jeg kunne prøve en slagter, men det er jo ikke sikkert det her

Hvad har du imod slagtere? Det eneste fornuftige svar på dit spørgsmål
vil netop være en slagter. Om det også gælder slagtere i supermarkeder
tvivler jeg lidt på, men undtagelser findes givetvis.

Enten har en slagter allerede kød hængende i forskellige
modenhedsgrader, eller du kan lave en aftale med ham. Da jeg, for
mange år siden, boede i Århus, havde jeg en slagter der hed Jørn i
Fyensgade (senere flyttede han til Stjernepladsen). Jeg fortalte ham
simpelthen hvornår jeg skulle bruge kødet og så valgte han et stykke
ud, som, efter det specifikke antal dage, kulminerede på datoen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 21-01-11 05:11

On 18 Jan., 17:27, Martin <n...@email.local> wrote:

> Ved godt jeg kunne prøve en slagter, men det er jo ikke sikkert det her
> heller er "normalt"...

Nogle slagtere vil ikke kunne hjælpe dig. Ordentlige kan godt. Men
hvis det er i København, har du en supermarkedsmulighed: Irma på
Østerport st. har en meget passioneret slagter, som har nærmest
sortmøre udskæringer hængende i et lille køleskab, hvor man rigtig kan
følge med. Nogle gange er der "kun" højreb, andre gange mørbrad og
forskelligt. Ring i forvejen, hvis du vil være sikker på udbud.
Priserne er latterligt lave, hvis man sammenligner med de
velrenommerede slagtere i Kbhsområdet.

Æv, nu fik jeg alligevel afsløret min hemmelighed, håber, han kan
følge med derinde.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 21-01-11 13:51

Hej Kevin

> Æv, nu fik jeg alligevel afsløret min hemmelighed, håber, han kan
> følge med derinde.

Ja, man er jo også nødt til at sikre sig at de kan holde sig i live,
min yndlingsslagter er lige lukket, men det var så ikke på grund
af mangel på kunder, men konen orkede det ikke mere.

Max

Fra : Aksel

Dato : 21-01-11 19:55

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 18 Jan., 17:27, Martin <n...@email.local> wrote:

> Ved godt jeg kunne prøve en slagter, men det er jo ikke sikkert det her
> heller er "normalt"...

Nogle slagtere vil ikke kunne hjælpe dig. Ordentlige kan godt. Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Helt ærligt: Det handler ikke bare om at lade et stykke kød hænge i 3 uger.
Det handler i hvert fald også om, hvad det er for et stykke kød, og hvilket
dyr, det har siddet på - ungt velnæret eller gammelt og udslidt.

De fleste supermarkeder køber en kasse med f.eks oksefileter og ved
selvfølgelig intet om det pågældende køds kvalitet. Det er kun få slagtere,
der har så gode forbindelser og troværdige oplysninger, at de kan garantere
noget som helst om kødets kvalitet.

Vi har lige fået fat i et meget velhængt stykke oksefilet - nærmest helt
sort - men det var nærmest uspiseligt.

Vi køber nu kun eksportkvaliteter fra f.eks Irland, N.Z., Argentina og
Holland. I tillid til, at sådanne eksportører ikke vil ødelægge renomméet
ved at eksportere sekundavarer.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 21-01-11 20:36

Hej Aksel

> [...]
> slagtere, der har så gode forbindelser og troværdige oplysninger, at
> de kan garantere noget som helst om kødets kvalitet.

Men man kan faktisk godt lære at spotte godt kød i supermarkedes
kølediske, det kræver bare at man tænker på at lære det, og så
gode tip fra en gammel slagter er heller ikke at kimse af. Jeg selv
rammer meget tit rigtigt når jeg køber f.eks. kød i Bilka, men ofte
kan jeg også se at jeg ikke tager de pakker andre er tilbøjelige til
at tage.

Max

Fra : Martin

Dato : 21-01-11 13:30

> [...]
> 21 dage...
>
> Ved godt jeg kunne prøve en slagter, men det er jo ikke sikkert det her

Tak for de mange gode råd.
- tager også en tur forbi irma østerport, tak for tippet

Mvh
Martin

Fra : Henrik

Dato : 25-01-11 13:37

> [...]
>
> Men hvor kan jeg købe noget færsk, som jeg selv kan tilberede?
> I føtex og lignende er det jo "frisk" kød som ikke har hængt de der ca

Hvorfra ved du at Føtex sælger "frisk" kød som ikke har hængt de der
ca 21 dage?

> Ved godt jeg kunne prøve en slagter, men det er jo ikke sikkert det her
> heller er "normalt"...

Hvad mener du med >>det er jo ikke sikkert det her heller er
"normalt"<<??