Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedstabilisering og høje lukketider
Fra : Jan Strægaard

Dato : 18-01-11 18:46

Har billedstabilisering nogen positiv effekt ved lukketider hurtigere
end 1/400 og brændvidder i området 200-300 mm?

Jeg har 2 Canon objektiver med IS og brændvidder op til 105 mm og har
'selvfølgelig' haft glæde af IS ved langsomme lukketider. Jeg er på det
seneste begyndt at tage billeder ved håndboldkampe (uden stativ) og har
taget billeder med et 200 mm objektiv uden IS.

Mvh
Jan Strægaard

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-01-11 19:27

On 18-01-2011 18:46, Jan Strægaard wrote:
> Har billedstabilisering nogen positiv effekt ved lukketider hurtigere
> end 1/400 og brændvidder i området 200-300 mm?

Nej, tvært imod. Det kan øge uskarpheden. Læs følgende:
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm

Og om det er canon eller Nikon, er samme sag, fysikken's love gælder

Bo //

Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-01-11 21:42

Den 18-01-2011 19:26, Bo Bjerre skrev:

> Nej, tvært imod. Det kan øge uskarpheden. Læs følgende:
> http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
>
> Og om det er canon eller Nikon, er samme sag, fysikken's love gælder

Jep velkendt viden og skal bruges med måde. Stativ - hvor det er muligt
- er til hver en tid at foretrække. Jeg må dog sige at mine helt løse
erfaringer med en 70-200mm, /f2.8 VR II er at det er svært at se
forskel, når jeg zoomer i LR.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : ke

Dato : 20-01-11 16:32

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej NG
Har godt nok undret mig over hvorfor nogen af billederne blev
grumsede/udtværede.
Har læst ovenstående og så lavet et lille forsøg. Resultatet er for mig
overraskende, se selv på linket http://www.fanoe-online.dk/vilvide.htm
Billederne er taget på bl 8 og 1/2000 til 1/2500.

Mvh
KE

Fra : Lars B

Dato : 20-01-11 17:14

Hej

Det er jo ret overbevisende, er billedet taget håndholdt eller med stativ?

Mvh
Lars

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-01-11 18:19

On 20-01-2011 17:14, Lars B wrote:
> Hej
>
> Det er jo ret overbevisende, er billedet taget håndholdt eller med stativ?

Øverst på siden står der "taget uden stativ", og dermed håndholdt

Bo //

Fra : Lars B

Dato : 20-01-11 18:45

Sådan går det når man ikke læser, men kun kigger

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-01-11 19:17

On 20-01-2011 18:45, Lars B wrote:
> Sådan går det når man ikke læser, men kun kigger

Hvis du tror, du er den første, tager du fejl

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-01-11 17:17

On 20-01-2011 16:31, ke wrote:
> [...]
> overraskende, se selv på linket http://www.fanoe-online.dk/vilvide.htm
> Billederne er taget på bl 8 og 1/2000 til 1/2500.

Ja, det er dog imponerende, hvad man kan opnå ved at slå VR fra
Det burde vel være sådsn, at kameraet selv kunne slå det fra, når
lukkertiden bliver hurtig.

Du kunne prøve at lave det "omvendte" forsøg, som kræver at det er lidt
halvmørkt, eller overskyet. Vælg lukkertid til 1/100 sek og fuld
brændvidee (300mm).
Tag så nogle håndholdte billeder med VR og nogle uden. Dem vil jeg også
gerne se

Bo //

Fra : ke

Dato : 21-01-11 08:32

> [...]
> brændvidee (300mm).
> Tag så nogle håndholdte billeder med VR og nogle uden. Dem vil jeg også

Ja, har overvejet at prøve med nogen tider over 1/500. Måske vejret i
weekenden bliver tilpas dårligt. Andre kan jo også lave forsøget.

Mvh
KE

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-11 11:45

On 2011-01-20 16:31:55 +0100, "ke" <engstedx@xfanonet.dk> said:

> [...]
> overraskende, se selv på linket http://www.fanoe-online.dk/vilvide.htm
> Billederne er taget på bl 8 og 1/2000 til 1/2500.

Er det konsekvent med den forskel?

Jeg har altid IS slået til på mine objektiver med IS undtagen når jeg
bruger stativ. På stativ har jeg set en smule mindre opløsning selvom
IS systemet skulle opdage at stativ er anvendt (undtagen første
generation IS som på 300 f/4L IS fra 1998), så derfor slår jeg det fra.
Jeg har absolut knivskarpe billeder med IS og også med hurtige
lukkertider.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-01-11 14:17

Den 21-01-2011 11:45, Hans Kruse skrev:

> [...]
> IS som på 300 f/4L IS fra 1998), så derfor slår jeg det fra. Jeg har
> absolut knivskarpe billeder med IS og også med hurtige lukkertider.

Ja, det er også mit indtryk efter en uges ejerskab af et VR II objektiv,
men jeg har ikke mulighed for nu at undersøge det mere systematisk.

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-01-11 08:37

> Nej, tvært imod. Det kan øge uskarpheden. Læs følgende:
> http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
>
> Og om det er canon eller Nikon, er samme sag, fysikken's love gælder
>
> Bo //

Tom Hogans artikel er, om ikke en øjenåbner, så dog væsentlig.
Nikons (og Panasonics) information omkring emnet er ufyldestgørende og
mon ikk Canons også er...

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-01-11 22:25

"Jan Strægaard" <noreply@straegaard.dk> wrote in message
> Har billedstabilisering nogen positiv effekt ved lukketider hurtigere end
> 1/400 og brændvidder i området 200-300 mm?

Hvis det er objektivbaseret billedstabilisering (i modsætning til
sensorbaseret) bliver søgerbilledet stabiliseret, og det syntes jeg er
nyttigt når man fotograferer ting i bevægelse.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ivar

Dato : 18-01-11 22:46

Mogens Hansen skrev:

> Hvis det er objektivbaseret billedstabilisering (i modsætning til
> sensorbaseret) bliver søgerbilledet stabiliseret, og det syntes jeg er
> nyttigt når man fotograferer ting i bevægelse.

.... ting i bevægelse?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-01-11 22:56

Den 18-01-2011 22:45, Ivar skrev:

> ... ting i bevægelse?

en meteor f.eks.
Nej, det er ikke god skik at rette sprogfejl. Vi laver alt for mange og
så mange, at det ville blive fejlene, der dominerer.

Fra : Ivar

Dato : 21-01-11 16:53

Soeren Friberg skrev:

> en meteor f.eks.
> Nej, det er ikke god skik at rette sprogfejl. Vi laver alt for mange og så
> mange, at det ville blive fejlene, der dominerer.

Jeg læste det ikke som en sprogfejl, men som en misforståelse af
stabiliseringens funktion.

Ivar Magnusson

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-01-11 17:05

Den 21-01-2011 16:53, Ivar skrev:

> Jeg læste det ikke som en sprogfejl, men som en misforståelse af
> stabiliseringens funktion.

Hvad er så misforstået?

Fra : Ivar

Dato : 21-01-11 19:50

Soeren Friberg skrev:

> Hvad er så misforstået?

Jeg ved ikke om der misforstået noget. Men man kunne godt få det
indtryk, at Mogens mener, at IS stabiliserer bevægelser i motivet.
Det gør det som bekendt ikke, det er bevægelser i kameraet, der
stabiliseres.

Ivar Magnusson

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-01-11 20:05

Den 21-01-2011 19:50, Ivar skrev:

> [...]
> indtryk, at Mogens mener, at IS stabiliserer bevægelser i motivet.
> Det gør det som bekendt ikke, det er bevægelser i kameraet, der

Ja, det kan jeg egentlig godt se. Men det mener Mogens med sikkerhed
ikke

I øvrigt anbefales i manualen til Nikkor 70-200mm, f/2.8G ED VR II
vibrationsdæmpninger sættes på "normal" ved panorering og "active" ved
kraftigere kamerabevægelser eller fotografering fra en bevægelig position.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-11 11:47

On 2011-01-18 18:46:22 +0100, Jan Strægaard <noreply@straegaard.dk> said:

> Har billedstabilisering nogen positiv effekt ved lukketider hurtigere
> end 1/400 og brændvidder i området 200-300 mm?

Som nævnt i et andet indlæg så har jeg kun gode erfaringer med IS. Et
roligere søgerbillede er det eneste jeg kan se der vil være positivt.
Et roligt søgerbillede hjælper også AF.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-01-11 20:25

Den 18-01-2011 18:46, Jan Strægaard skrev:
> Har billedstabilisering nogen positiv effekt ved lukketider hurtigere
> end 1/400 og brændvidder i området 200-300 mm?

Ja i nogle tilfælde, jeg er enig med artiklen her:
http://www.kenrockwell.com/tech/image-stabilization.htm

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-01-11 08:15

Den 21-01-2011 20:24, Soeren Friberg skrev:

> Ja i nogle tilfælde, jeg er enig med artiklen her:
> http://www.kenrockwell.com/tech/image-stabilization.htm

Det er selvfølgelig logik, at en positiv effekt af VR/IS er meget
subjektiv. Det afhænger naturligvis af, hvor meget fotografen normalt
ryster rundt med kameraet under optagelser.