"Colanødaroma"
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-01-11 12:42

Nettos" Regular Cola", produceret af Harboe, indeholder på
ingredienslisten "colanødaroma" (burde skrives kolanødaroma).

Hvad betyder det? Indeholder colaen
1) indeholder "aroma" i form af kolanød
2) aroma, der smager af kolanød

Jeg synes ikke rigtigt at kolanød har andet end en svag aroma, men
engelsk Wikipedia angiver en bitter smag, så måske har jeg bare været
uheldig at smage smagsløs kolanød.

Jeg troede at kolanød oprindeligt var en ingrediens i cola pga. koffein,
som nu normalt tilsættes kunstigt. Ingredienslisten indeholder i øvrigt
også "aroma (koffein)". Smager ren koffein af noget?

Mvh. Lars

Fra : Ivar

Dato : 15-01-11 23:18

Lars Kongshøj skrev:

> Hvad betyder det? Indeholder colaen
> 1) indeholder "aroma" i form af kolanød
> 2) aroma, der smager af kolanød

Aroma bruges normalt til at beskrive et kunstigt smagsstof.

I en bestemt smag, som fx kolanød, er der et eller flere kemiske
stoffer, der er de mest betydende for smagen. Det er disse stoffer,
man kopierer kemisk, når man laver kunstige smagsstoffer. Det
er altså kemisk de samme stoffer som i den rigtige vare, men
de er kunstige, og alle de mindre betydende stoffer i den
originale vare er ikke med.

Ivar Magnusson

Fra : Henrik

Dato : 25-01-11 14:39

On 15 Jan., 23:18, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Aroma bruges normalt til at beskrive et kunstigt smagsstof.

Skal vi ikke lige rette en fejl?
En aroma eller et aromastof findes i tre forskellige former

Aromastoffer er enten naturlige, naturidentiske eller syntetiske.
Naturlige aromastoffer findes i naturen. Naturidentiske aromastoffer
er syntetiske, men er magen til stoffer, som findes i naturen, fx
vanillin, som findes i vanilje. Syntetiske aromastoffer findes ikke i
naturen, fx ethylvanillin, som er syntetisk fremstillet vaniljesmag.

Aromastoffer og aromaer forekommer naturligt i næsten alle planter. De
findes i høj koncentration i krydderier

http://www.foedevareallergi.dk/Hvad_skal_du_undgaa/Tilsaetningsstoffer/aromastoffer/aromastoffer.htm