Sommerrejse på MC.
Fra : Jawalfa

Dato : 15-01-11 11:31

Hej DFM.
Jeg er ved at planlægge min sommertur på Jawaen.
Min plan er at køre til Berlin et par dage, for derefter at fortsætte til
Tjekkiet. Her vil jeg besøge lidt venner og sende min Jawa til service, det
er jo unægteligt billigere end at få lavet noget herhjemme.
Jeg ville så køre til slovakiet, Ungarn og Østrig for derefter at køre op
gennem Tyskland og så hjem.
Men, så fik jeg lige den rigtig gode ide, at tage færgen Kbh til Polen og så
istedet køre til Belarusia og Ukraine, for derefter at køre til Slovakiet,
Tjekkiet, Tyskland og så hjem.
Har nogen af jer erfaring med at køre til Belarussia og Ukraine. Det er jo
helt klart andre forhold, men en Jawa er et godt udgangspunkt for en tur
derover til det gamle Øst. Selvfølgelig er rødt og grønt kort et must, samt
diverse rejseforsikringer. Men hvad med visa ansøgning og andet??? Er her
ellers noget jeg skal være specielt opmærksom på i forbindelse med sådan en
tur?
Mange hilsner
Jarl
--
Jarl -Jawa - Alfa = Jawalfa :)

Fra : Per

Dato : 15-01-11 12:07

Jawalfa wrote:
> [...]
> ansøgning og andet??? Er her ellers noget jeg skal være specielt
> opmærksom på i forbindelse med sådan en tur?

Lyder fedt med din rejse

Det, der lige slår mig, er en Jawa motorcykel (to-takt) i Berlin !!

Må den overhovedet køre i Berlin ? - de har jo en ret striks politik vedr.
foruening. Man skal have sådan et kort, der kan købes ved FDM bla.

mvh. Per

Fra : Jawalfa

Dato : 15-01-11 13:46

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Lyder fedt med din rejse
>
> Det, der lige slår mig, er en Jawa motorcykel (to-takt) i Berlin !!

Der kører mange gamle totagger i Berlin, så Jawaen vil blot føle sig hjemme.

> Må den overhovedet køre i Berlin ?

Ja da, alle tohjuler må køre i berlin :)

- de har jo en ret striks politik vedr.
> foruening. Man skal have sådan et kort, der kan købes ved FDM bla.

Gælder biler og tunge køretøjer.
Jarl

Fra : Western

Dato : 15-01-11 13:40

"Jawalfa" <ingen@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ansøgning og andet??? Er her ellers noget jeg skal være specielt
> opmærksom på i forbindelse med sådan en tur?

Det med færgen fra Kbh. til Polen kan du godt glemme. Ruten blev nedlagt
i slutningen af 2010.

--

Leif Westen

Fra : Jawalfa

Dato : 15-01-11 13:48

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> "Jawalfa" <ingen@mail.invalid> skrev i en meddelelse
>

> Det med færgen fra Kbh. til Polen kan du godt glemme. Ruten blev nedlagt i
> slutningen af 2010.

Nå ja da, den fik jeg lige overset. Kender du alternative ruter til Polen,
eller er det Gedser Rostock?
Mvh
Jarl

Fra : Western

Dato : 15-01-11 14:22

Jawalfa" <ingen@mail.invalid> skrev i >> Det med færgen fra Kbh. til
Polen kan du godt glemme. Ruten blev nedlagt i

> Nå ja da, den fik jeg lige overset. Kender du alternative ruter til
> Polen, eller er det Gedser Rostock?

Ystad - Swinoujscie kunne vel være en mulighed.

--
Western

Fra : Jawalfa

Dato : 15-01-11 18:35

> Jawalfa" <ingen@mail.invalid> skrev i >> Det med færgen fra Kbh. til Polen
> kan du godt glemme. Ruten blev nedlagt i

> Ystad - Swinoujscie kunne vel være en mulighed.

Det kunne absolut være en mulighed, takker :)

Fra : daniel

Dato : 15-01-11 06:39

On Jan 15, 2:22 pm, "Western" <leif.westenFjer...@stofanet.dk> wrote:
> Jawalfa" <in...@mail.invalid> skrev i >> Det med f rgen fra Kbh. til
> Polen kan du godt glemme. Ruten blev nedlagt i

> Ystad - Swinoujscie kunne vel v re en mulighed.
>
> --
> Western

Bor i Berlin, så en MZ BK350 igår (totakt bokser) ...hernede må alt på
to hjul vist køre....der kører også en del trabanter.
Tysker er nok strikse med hvad der må kører hvor...men det her er
Berlin, ikke tyskland....nærmest renden af anarki.

Der er den nævnte rute Ystad/Swinouscie, men tror også du kan tage den
fra Trelleborg, det er ihvertfald en tur over broen.
Men hvorfor ikke tage Gedser Rostock, så er der mere autobahn-tid ;)

Fra : Jawalfa

Dato : 15-01-11 18:38

"daniel" <aplacebetweenhere@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

fra Trelleborg, det er ihvertfald en tur over broen.
Men hvorfor ikke tage Gedser Rostock, så er der mere autobahn-tid ;)
---
Hej.
Har prøvet autobahn, søger lidt mere alternative veje og omgivelser, ja og
fremmede oplevelser. Selvfølgelig kan jeg godt køre fra Rostock, men det er
da lidt mere charmerende at starte turen med at sejle og starte udhvilet i
det nye land.
Mvh
Jarl

Fra : daniel

Dato : 16-01-11 07:58

Halv vejs mod Berlin ligger en gammel bunker som nu er åben for
offentligheden, hvor DDR toppen skulle gemme sig i tilfælde af krig.
Kommer du forbi Berlin, så tag nord-vest motorvejen ind, så kommer du
forbi Olympischen Dorf, som er en by bygget af Hitler til olympiaden
i ..36 (eller 38...jeg kommer lige i tvivl om årstallet) den er meget
intressant, koster 1 € at komme ind, koster 7-8 € med guide, tag den
tur...anlægget var under krigen militærbase og efter krigen overtog
russerne, i 1994 forlod de...sså blev den bare forladt, der er nogen
fanscinerende væg malerier osv.

Ellers syd for Berlin har du Beelitz-Heilstätten, som er et kæmpe
tuberkulose hospital fra slutningen af 1800 tallet, kæææmpe område,
verdens første Aircondition anlæg...igen totalt forladt af russerne i
1994, idag bliver kun to bygninger brugt, resten står tomme...meget
eventyrligt at gå rundt på de gamle lofter, hospitalsstuer og
operations lokaler...det er lidt forbudt, men på den anden side noone
cares...så det er meget anbefalelses værdigt.

ellers kan jeg anbefale turen fra Spandau (og Zitadellet) igennem
Siemensstadt, ned på ring vejen...og kører de tilladte 130 igennem
central metropolis i Europa, med floden under autobahnen, og over dig
er normal trafikkerede gader, dejlig fornemmelse.

Oggg...en forladt tur til, syd for Berlin, forladt Autobahn, den gamle
grænse indkørsel til vest-berlin, man ombyggede ind kørslen, og forlod
blot den gamle entre, det er ca. 5 km, med bro, told boder osv. mener
det hedder Check Point Alpha, der er også noget museum osv. derude
(Det er i nærheden af eBay's hoved kontor)

....mjaa....det var lige hvad jeg kan huske fra mine egne små eventyr
heromkring. Jeg har også en rute beskrivelse i Polen til forladte byer
og Fører bunkere osv....men kan ikke lige finde den.

Fra : DMCN 721

Dato : 16-01-11 23:44

[...]

--Se det er jo interessant :)

[...]

--Tror egentlig godt at jeg har set på discovery, meget interessant...

[...]

--Hovhov det er jo fy ord ;) jeg kører Jawa Chopper, så det foregår i
anstændigt tempo rotfl. Men er iøvrigt ikke helt med, kan du forklare
nærmere?

[...]

--Det kan der vel egentlig godt gå det meste af en dag med, har jeg ret?

....mjaa....det var lige hvad jeg kan huske fra mine egne små eventyr
heromkring. Jeg har også en rute beskrivelse i Polen til forladte byer
og Fører bunkere osv....men kan ikke lige finde den.

--Se det ville osse være spændende. Men Berlinerturen er oplagt og så lige
videre til Tjekkiet og få serviceret hesten og så holder jeg rigtig meget af
Tjekkist pivo, så ender nok med at jeg fortsætter derfra til, jeg vil gerne
til Slovakiet Ungarn, måske lige et smut til Rumænien, for derefter at vende
snuden hjem igen. Det bliver iøvrigt en minimalistisk tur, med telt,
sovepose, kogegrej og kun det absolut nødvendigste, se det kan jeg jo godt
lide:) Tak for input.
Mvh Jarl

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-01-11 06:22