Oprette en fil med PHP på en Linux (Ubu
Fra : Michael

Dato : 12-01-11 16:59

Hvordan får jeg PHP til at oprette en fil på min Linux maskine? Der er
jo noget rettigheds noget at tage hensyn til.

Jeg har den her kode, som jeg har tyv-stjålet, og det virker fint, hvis
jeg opretter en fil selv og giver "andre skrive og læse rettigheder" til
den, men hvordan får jeg PHP til at ændre rettighederne?

<?php
$dir = "../pic/test";
// Open a known directory, and proceed to read its contents
if (is_dir($dir)) {
if ($dh = opendir($dir)) {
while (($file = readdir($dh)) !== false)
   if($file != ".."){
    $fName = $dir."/filnavn.txt";
    $fHandle = fopen($fName, 'w+') or die("Can't open: ".$fName);
    fwrite($fHandle, "noget");
    fclose($fHandle);

   echo $fName."<br>"."\n";
}
closedir($dh);
}
}
?>

/michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-11 19:31

Michael skrev:

> [...]

> jeg opretter en fil selv og giver "andre skrive og læse rettigheder" til
> den, men hvordan får jeg PHP til at ændre rettighederne?

Mener du at du har en webserver samt en lokal maskine, og
webserverens PHP skal kunne stille rettigheder på den lokale
maskine?

Eller er din lokale maskine også din webserver hvor rettighederne
ikke stemmer med hvordan den skal virke?

--
Bertel

Fra : scootergrisen

Dato : 12-01-11 20:14

Kender du chmod() ? : http://php.net/manual/en/function.chmod.php

Fra : Michael

Dato : 12-01-11 23:46

On 12-01-2011 20:14, scootergrisen wrote:
> Kender du chmod() ? : http://php.net/manual/en/function.chmod.php

Nu gør jeg (er ny i det her php halløj)

Jeg kan ikke helt få det til at hænge sammen. Jeg kan ikke oprette en
fil og hvis ikke jeg kan oprette den, kan jeg vel heller ikke ændre
rettigheder på den

Det forgår kun lokalt iøvrigt. Det er ikke noget der skal ud som en
webside. Jeg leger bare og prøver at blive klogere på det her php.

/michael

Fra : Leif Neland

Dato : 12-01-11 23:58

Den 12-01-2011 23:46, Michael skrev:

> Nu gør jeg (er ny i det her php halløj)
>
> Jeg kan ikke helt få det til at hænge sammen. Jeg kan ikke oprette en
> fil og hvis ikke jeg kan oprette den, kan jeg vel heller ikke ændre
> rettigheder på den

Du skal ændre rettigheder på den mappe, du vil lægge filen i.

Leif

Fra : Michael

Dato : 13-01-11 00:09

On 12-01-2011 23:57, Leif Neland wrote:
> Du skal ændre rettigheder på den mappe, du vil lægge filen i.

Det virker sørme Jeg synes ellers jeg havde gjort det. Tak skal du
ha Leif.

/michael

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-01-11 21:29

Michael wrote:

> $fHandle = fopen($fName, 'w+') or die("Can't open: ".$fName);
> fwrite($fHandle, "noget");
> fclose($fHandle);

Du kan i stedet for disse linjer bare bruge:

file_put_contents($fName, "noget");

Rettighederne kan du ændre med chmod() som scootergrisen nævner. Men
afhængig af formålet er det måske lettere at lade "de andre" være i
samme gruppe som webserveren.

Fra : Martin

Dato : 13-01-11 08:27

On 12-01-2011 16:58, Michael wrote:
> [...]
> jeg opretter en fil selv og giver "andre skrive og læse rettigheder" til
> den, men hvordan får jeg PHP til at ændre rettighederne?

Du kan prøve at bruge php funktionen chmod
Dog så er det sjældent det virker.

Det nemmeste er at oprette en mappe via FTP og sætte chmod til 0777 på
den mappe - så kan PHP skrive/slette fra den mappe