Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon i stort overtal til Årets Pressefoto~
Fra : Langgaard

Dato : 11-01-11 00:59

Hej

Overraskende at Nikon ikke er bedre repræsenteret , når man tænker på
"Nikons" aggressive opkøb af Canongrej fra dem der ville skifte til
Nikon, og de fordelagtige "aftaler" til bladhusene.

Læs selv:

http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/index.php?id=13647

--
Langgaard

Fra : Soeren Friberg

Dato : 11-01-11 13:52

Den 11-01-2011 08:59, Langgaard skrev:
> Overraskende at Nikon ikke er bedre repræsenteret , når man tænker på
> "Nikons" aggressive opkøb af Canongrej fra dem der ville skifte til
> Nikon, og de fordelagtige "aftaler" til bladhusene.

Ah, det ser ud til at pengene er mindre.
40% af billederne er taget med Canon EOS 5D MARK II
Derefter følger Nikon D3 og D3s med ialt 19%

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Jan J.

Dato : 13-01-11 12:43

Den 11-01-2011 13:52, Soeren Friberg skrev:

> Ah, det ser ud til at pengene er mindre.
> 40% af billederne er taget med Canon EOS 5D MARK II
> Derefter følger Nikon D3 og D3s med ialt 19%

Jeg tror du har ret med hensyn til pengene Søren. Men jeg tror også at
mange PF'ere er blevet glade for, at man faktisk kan tage et DSLR med i
felten, som vejer det halve af en f.eks. 1Ds eller D3'er. Og stadig få
fantastisk billedekvalitet. Derfor er 5D mrk II blevet så populær i de
kredse.

Lur mig om det ikke er en trend der er kommet for at blive. I gamle dage
skulle man rende rundt med det største kamera. Det er ikke mere
nødvendigt. Hvis der kommer en 5D mrk III (eller Nikon D700 II) som er
bare en smule mere hårdfør og fugtforseglet, samt med lidt bedre
hastighed, så vil vi se mange prof'er måske skifte over og bruge de
mindre kamerahuse som første valg. Blot en tanke

Mvh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-01-11 15:27

On 2011-01-13 12:43:20 +0100, "Jan J." <no@spam.dk> said:

> [...]
> felten, som vejer det halve af en f.eks. 1Ds eller D3'er. Og stadig få
> fantastisk billedekvalitet. Derfor er 5D mrk II blevet så populær i de

Det var det samme med den gamle Canon 5D. Den var også meget populær.
Grunden til det var ude tvivl som du siger den mindre, billigere og
lettere "pakke", som stadig gav ligeså høj billedkvalitet, som de
professionelle kameraer (forudsat naturligvis at de ikke blev brugt til
opgaver, hvor kun de professionelle havde den nøvendige hastighed,
fokusnøjagtighed og robusthed).

> [...]
> hastighed, så vil vi se mange prof'er måske skifte over og bruge de
> mindre kamerahuse som første valg. Blot en tanke

Jeg tvivler stærkt på at Canon vil udhule 1Ds segmentet med en 5D som
kan næsten det samme og til en langt lavere pris. Der vil stadig være
forskel, men til mange opgaver betyder denne forskel ikke noget. mange
vil bruge de billigere huse som backup og supplement som nu tror jeg.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse