Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon super Coolscan 5000 ED
Fra : skeptikeren

Dato : 09-01-11 17:44

Jeg skal skanne tusinder af negativer med Nikon Super Coolscan 5000 ED
og anvender filmstrimmelholderen SA-21.
Jeg har problemer med af finde et workflow, således at jeg kan isætte
strimlen og derefter få skanneren til at anvende de settings, som jeg
ønsker. Helst ville jeg kunne sætte Settings een gang for hver
session; men i hvert fald ville jeg gerne kunne sætte Settings een
gang for hver strimmel, men jeg kan ikke få det til at virke.
Sommetider bliver de ønskede Settings anvendt, og sommetider bliver de
elegant sprunget over. Dette er helt i modsætning til skanning af
dias, hvor jeg kan sætte 50 billeder i holderen SF-210 og få dem alle
skannet med de ønskede Settings hver gang.
Jeg har læst brugsanvisningen i laser, men er ikke kommet en løsning
nærmere.

Hvis nogen har et godt råd, vil jeg være meget taknemlig.

med venlig hilsen

skeptikeren

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-01-11 21:55

"skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvis nogen har et godt råd, vil jeg være meget taknemlig.

Jeg bruger også Coolscan 5000 ED og SA-21.
Med Nikon Scan 4.02 har jeg lavet en User Setting, som bliver brugt til
gentagne scanninger. Det giver ikke mig problemer.
Jeg scanner med 16x sampling, 16 bit farve dybde, gemmer som RAW og
behandler billederne i Lightroom efterfølgende.

Det tager ca 5 min/billede at scanne, men giver det bedste resultat.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : skeptikeren

Dato : 13-01-11 07:43

On Sun, 9 Jan 2011 21:55:16 +0100, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> [...]
>behandler billederne i Lightroom efterfølgende.
>
>Det tager ca 5 min/billede at scanne, men giver det bedste resultat.

Det går lidt bedre nu uden at jeg egentlig ved hvorfor Jeg har
ændret lidt i mit workflow, så jeg nu reelt ser på billedernes preview
inden jeg markerer til scanning; måske det gør forskellen.

Jeg scanner i jpg, undtagen de billeder, jeg syntes er værdige til at
blive printet i stort format. De bliver scannet i NEF, men ikke med 16
bit sampling og 16 bit farvedybde; jeg har prøvet mange gange og kan
IKKE se forskellen; (men måske kan jeg ikke se rigtigt?).
Rent pladsmæssigt er der ikke et problem.
Hvis jeg regner med 30 film om året i de første 3 år, ville det blive
3x30x36 x 120 Mb = 388800 Mb, så der er plads til endnu 6 år indenfor
een harddisk på 1 TB.

mvh

sk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-01-11 21:45

"skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> bit sampling og 16 bit farvedybde; jeg har prøvet mange gange og kan
> IKKE se forskellen; (men måske kan jeg ikke se rigtigt?).

I starten lavede jeg nogle forsøg med miltiple scan for at se om den ekstra
tid og plads kunne betale sig - og jeg kunne godt se forskel.
Jeg printede også billederne som 10x15 cm papir, og kunne se forskel der

Jeg syntes det er så langsommeligt at scanne og behandle billederne at jeg
ikke ønsker at gøre det mere end ën gang pr. billede - derfor scanner jeg i
bedste kvalitet.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen