Hvor meget power skal min mythtv-backend h~
Fra : Bjarne Wichmann Bagg~

Dato : 10-01-11 04:02

Jeg går og lurer på at udskifte min gamle desktop-pc (Intel dualcore
1,8 GHz) som mythtv-backend og købe noget mere strømbesparende som
erstatning.

Spørgsmålet er hvor kraftig CPU jeg har brug for.

Er en passivt kølet VIA-cpu/bundkort godt nok? Skal det være dual-
atom? Eller skal jeg bare holde fast i min desktop?

Kravet til den er at den skal kunne optage fra 3 kanaler/MUX på 2
MUX'er (de 2 non-Boxer), hvoraf (på den ene MUX) de 2 kanaler pr. 2012
være HD-kanaler (DR1+DR2). Der vil være 2 DVB-tunere tilsluttet USB.

Samtidigt skal den også kunne sende (HD-materiale) ud til 2-4
frontends..

Normal drift - som mit system kører nu - er at der bliver typisk
bliver optaget 1-2 programmer samtidigt, mens der bliver set TV på 1
frontend. Men jeg vil gerne fremtidssikre løsningen nogle år, så den
skal kunne klare noget mere (børnene bliver større, mere bliver i HD
osv.)

Så "worst-case" bliver noget med at optage 6 kanaler samtidigt (2-3 i
HD), mens 2-3 frontends skal serviceres. En situation jeg aldrig tror
opstår, men det ville være godt hvis hardwaren kunne håndtere det.
Normal situation vil være noget med 2-3 optagelser samtidigt og så 1-2
frontends samtidigt.

Hvor lidt kan jeg komme af sted med.

- Bjarne

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-01-11 12:40

Bjarne Wichmann Bagge Petersen wrote:

> [...]
> erstatning.
>
> Spørgsmålet er hvor kraftig CPU jeg har brug for.

Jeg har ikke nogen erfaring med MythTV backends, men jeg har brugt VDR,
og "TS recording" kræver næsten ingenting af maskinen. Hvis der ikke skal
laves ting som re-encodning for at kunne afspille på bestemte klienter
(Xbox360 o.lign.), er flaskehalsen formentlig dine diske og motherboardets
hastighed med at flytte data til og fra diske.

> Er en passivt kølet VIA-cpu/bundkort godt nok? Skal det være dual- atom?
> Eller skal jeg bare holde fast i min desktop?

Tiden er løbet fra VIA efter min mening. Det er simpelthen for dyrt i
forhold til Intel Atom. Du ser næsten heller ikke VIA C7 boards længere,
og deres Nano efterfølger er aldrig rigtigt kommet i spil.

Jeg har for et par måneder siden udskiftet mit VIA 1.2 GHz EN12000EG board
med et Intel dual-core Aton D510MO i min home server. Strømforbruget er
cirka det samme, men langt højere performance. Konkret taler vi om ca 23W
for D510MO, 2TB WD20EARS 3.5" disk, 16GB SLC SSD, med en PicoPSU (ingen
DVB tunere; jeg bruger primært en Dreambox til det formål).

D510MO kostede under halvdelen af det som jeg gav for VIA boardet..

Hvis du kan leve med to SATA porte, er D510MO sikkert et godt valg. Med
mini-ITX løsninger er du dog begrænset til USB tunere, i hvert fald hvis
du skal have mere end en tuner i maskinen (der er et PCI slot, og jeg
mener at det er et 5V slot).

--
Jesper Lund

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-01-11 16:31

Bjarne Wichmann Bagge Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:

> Kravet til den er at den skal kunne optage fra 3 kanaler/MUX på 2
> MUX'er (de 2 non-Boxer), hvoraf (på den ene MUX) de 2 kanaler pr. 2012
> være HD-kanaler (DR1+DR2). Der vil være 2 DVB-tunere tilsluttet USB.

Lav du nogen målinger på det du har i dag, og se hvad kravet er til hhv
USB-chips, cpu-kraft og harddisk-io og meld tilbage.

Fra : Bjarne Wichmann Bagg~

Dato : 12-01-11 08:23

On 10 Jan., 12:40, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> mini-ITX løsninger er du dog begrænset til USB tunere, i hvert fald hvis
> du skal have mere end en tuner i maskinen (der er et PCI slot, og jeg

Den ser interessant ud, men er lidt i underskud på SATA-porte. Jeg
havde tænkt 2x2 TB harddisk til selve data'ene, og så have systemet
kørende på en separat harddisk/SSD/CF, og til sidst den "gamle"
harddisk med alle de gamle programmer. Men man kunne måske løse det
med noget SATA-USB-adapter?

Sad og kiggede lidt på specs'ne og studsede lidt over dette:

Seven Hi-Speed USB 2.0 ports (four back panel ports, two ports via
header and one USB for Flash /SSD)

Hvad ligger der i det sidste "one USB for Flash/SSD"? USB-forbindelse
til CF/SSD plejer at betyde eksterns-drev, men USB-porten er intern?

Mht. tunere havde jeg i forvejen tænkt USB.

- Bjarne