Hvilke hastigheder skal jeg forvente
Fra : Bjarne Wichmann Bagg~

Dato : 09-01-11 02:09

Jeg er ikke helt tilfreds med de hastigheder jeg har på overførsler
her i huset - men jeg har faktisk ingen idé om hvilke hastigheder jeg
kan forvente.

Jeg har 3 maskiner:

En gammel dualcore desktopmaskine med kubuntu 8.04 og en virtualiseret
mythbuntu-backend (9.04)

En FreeNAS 0.7.1 på en Artigo A2000.

Og sidst en Thinkpad R500 med hhv. Kubuntu 10.04 og Windows 7.

Desktopmaskinen og FreeNAS er forbundet med kabel til en WNDR3700
router. Thinkpad'en er forbundet via trådløst n.

På Kubuntu-siden af min Thinkpad får jeg ikke hastigheder over 1-2 MiB/
s (NFS, CIFS, FTP), mens jeg med Windows 7 kan trække ca. 8 MB/S.
Imellem Desktop og FreeNAS kan jeg trække ca. 10 MB/s.

Bør jeg have bedre hastigheder?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 09-01-11 10:41

Den 09-01-2011 10:09, Bjarne Wichmann Bagge Petersen skrev:

> [...]
> kan forvente.
>
> Jeg har 3 maskiner:
>
> En gammel dualcore desktopmaskine med kubuntu 8.04 og en virtualiseret

lidt gamle sager (også ubuntu versionerne inkl drivere)
prøv evt. en live-CD på noget nyere og test hastigheder.

> En FreeNAS 0.7.1 på en Artigo A2000.

kender ikke lige en Artigo A2000 og dennes hardware data.

> [...]

> s (NFS, CIFS, FTP), mens jeg med Windows 7 kan trække ca. 8 MB/S.
> Imellem Desktop og FreeNAS kan jeg trække ca. 10 MB/s.

10 Mbyte/s på et 100 Mbit/s netværk er ok, meget mere kan du nok ikke
forvente
Jeg formoder du kører 100 Mbit netværk på kablerne?

har du prøvet at forbinde thinkpad via kabel, i stedet for trådløs?
trådløse forbindelser kan være drilske, og linux driveren til
din hardware er måske ikke optimal. Derfor prøv til sammenligning
over kablet netværk.

Med "scp" eller nfs får jeg dog 2.5-3 Mbyte/s fra min
ubuntu-10.10 netbook (trådløst) fra/til en ubuntu-linux desktop.
Trådløse netværk er max 54Mbit/s, og med tanke på at der skal sendes
begge veje så er det vist ok.

Til sammenligning tisluttes samme netbook på kablet netværk får
jeg 11-11.5 Mbyte/s.

Jeg har ikke eksperimenteret med gigabyte netværk, da det kræver
router/switche med gigabyte netværk og at PC'erne understøtter det.

PS.
jeg har været ude for at windows og linux over SMB (windows fildeling)
fungerer meget langsomt.... så jeg prøver at undgå dette til store filer.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-01-11 10:54

Bjarne Wichmann Bagge Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:

> På Kubuntu-siden af min Thinkpad får jeg ikke hastigheder over 1-2 MiB/
> s (NFS, CIFS, FTP), mens jeg med Windows 7 kan trække ca. 8 MB/S.

Lyder som et driverproblem - hvis den kun går i g eller b i stedet for
n.

> Imellem Desktop og FreeNAS kan jeg trække ca. 10 MB/s.

Maksimalt forventeligt for 100 Mbit. Vil du have mere skal du opgradere
til gigabit.

Fra : Bjarne Wichmann Bagg~

Dato : 09-01-11 09:44

On 9 Jan., 10:54, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110109) wrote:

> Lyder som et driverproblem - hvis den kun går i g eller b i stedet for
> n.

Der er nok et driverproblem. iwconfig melder:

wlan0 IEEE 802.11abgn ESSID:"X"
Mode:Managed Frequency:5.2 GHz Access Point: X
Bit Rate=13.5 Mb/s Tx-Power=15 dBm
Retry long limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off
Encryption key:off
Power Management:off
Link Quality=59/70 Signal level=-51 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

13,5 Mb/s er meget langt fra de (teoretiske) 300 Mb/s på 802.11n. Fik
54 Mb/s på en tidligere version af Kubuntu - eller rettere tvinge
hastigheden ned på det, da forbindelsen eller røg ved højere
hastigheder.

> Maksimalt forventeligt for 100 Mbit.  Vil du have mere skal du opgradere
> til gigabit.

Så konklusionen er at det egentlig kører helt fint efter forholdene -
bortset fra min Kubuntu på Thinkpad'en.

Jeg er lidt nysgerrig på hvor meget jeg rent praktisk bør kunne komme
op på med wireless 802.11n? De ca. 8 MB/s jeg kan få mellem Windows 7
og FreeNAS - er det også helt fint?

- Bjarne

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-01-11 19:45

> [...]

> Jeg er lidt nysgerrig på hvor meget jeg rent praktisk bør kunne komme
> op på med wireless 802.11n? De ca. 8 MB/s jeg kan få mellem Windows 7

Det tror jeg ikke du skal være ked af. Det skal så siges at jeg har
haft rå dataoverførsel på omkring 90 Mb/s via gigabitkabel. Det kan du
så overveje om du har mere brug for :)