Text to speech (Linux Mint+Firefox)
Fra : Rune Jensen

Dato : 08-01-11 06:14

Jeg bruger Linux Mint (alle tiders system iøvrigt), samt bl.a.
Firefox. Jeg har i forbindelse med implementering af text-to-speech på
en hjemmeside fundet dette:

http://vimeo.com/12039415

Det er en Javascript TextToSpeech-API fra Mozilla. Problemet er, at
eksempelsiden:

http://scotland.proximity.on.ca/dxr/tmp/audio/tts/index2.html

....der kommer ikke lyd ud. Lige meget hvad jeg gør (skriver f.eks.
"hello world" - intet sker)

Jeg kan høre netradio, så den indbyggede lyd virker (tilsyneladende i
hvert fald). Jeg kan heller ikke umiddelbart se, at lydnidstillingerne
er forkerte, men jeg har for ikke så længe siden rodet ret grundigt
med dem i anden forbindelse - måske har jeg alligevel sat noget
forkert.

Mulige problemer, jeg lan se er:

1. Forkerte lydindstillinger
2. "Forkerte" indstillinger i Firefox
3. APIet virker ikke som tiltænkt
4. Jeg har misforstået et eller andet med det API(?!?)

Virker det hos jer? Hvis det gør, kan jeg jo (forhåbentlig) glemme
punkt 3. + 4.

Andre forslag?

MVH
Rune Jensen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-01-11 14:44

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> [...]
> en hjemmeside fundet dette:
>
> http://vimeo.com/12039415
>
> Det er en Javascript TextToSpeech-API fra Mozilla. Problemet er, at

Du skal have den rigtige version af Firefox for at det vil virke.

Følg "Mozilla's Audio Data API" til Mozillasiden og følg linket
"Obtaining builds".

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-01-11 06:55

On Jan 8, 2:43 pm, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110108) wrote:

> Du skal have den rigtige version af Firefox for at det vil virke.

Mange tak for svar. Det var sandelig hurtigt :)

Det løser dog ikke 100% mit problem, fordi man kan jo ikke forvente,
at en bruger af en side vil hente en speciel version af Firefox bare
for at en speciel funktion virker.

Jeg prøver lige at søge lidt videre, men ellers må det vel blive
Mozilla-APIet, og så en "denne side er optimeret til...".

PS. Glad for i hvert fald, det ikke var mine lydindstillinger, den er
gal med. Der er sandt at sige så mange indstillingsmuligheder, jeg har
løbet vild i dem nogle gange.

MVH
Rune Jensen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-01-11 16:06

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> Mozilla-APIet, og så en "denne side er optimeret til...".

Hvis jeg beder dig rigtigt pænt, kan du så ikke bare sige at "Denne side
understøtter oplæsning i visse browsere" eller noget i den stil?

Det andet lyder for meget af "hav en fortsat god dag".

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-01-11 08:32

On Jan 8, 4:05 pm, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110108) wrote:

> Hvis jeg beder dig rigtigt pænt, kan du så ikke bare sige at "Denne side
> understøtter oplæsning i visse browsere" eller noget i den stil?
>
> Det andet lyder for meget af "hav en fortsat god dag".

Det var jeg ikke klar over, du opfattede det sådan, for det var ikke
sådan ment.

Det var nogle tanker jeg gjorde mig omkring, hvordan man bedst kan
komme brugernes krav imøde, og var ikke ment som personlig kritik på
nogen måde, ejheller af dit svar, som var fuldt tilfredsstillende og
ikke kunne være anderledes. Så kunne jeg have ladet være med at skrive
det, da det egentlig bare var en fortsættelse af en tankerække og
dermed OT, men som sagt havde jeg slet ikke i tankerne at det kunne
misforstås. Det er egentlig bare nogle overvejelser, jeg gør mig ved
hvert stykke arbejde om hvordan tingene gøres bedst muligt, så det var
vel nærmest uheld at det sidste kom på print og ikke blev i hodet :)

Men håber, det er tilfredsstillende svar.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-01-11 08:44

On Jan 8, 4:31 pm, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Men håber, det er tilfredsstillende svar.

PS. "Optimeret til..." eller "Optimzied for..." er en webdesign-
jargon, som antyder man bruger en bestemt metode, mere end man angiver
den nærmere metode konkrete indhold. Det kan dække over optimering til
f.eks. browser eller skærmstørrelse eller andet. Så udtrykket har
altså været brugt jævnligt og indforstået, også med de tre punktummer,
men OK, godt nok mest i "gamle dage", dengang i 90erne, hvor det hed
HTML3.2 (og i overgangen til CSS og HTML4).

MVH
Rune Jensen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-01-11 17:32

> [...]

> jargon, som antyder man bruger en bestemt metode, mere end man angiver
> den nærmere metode konkrete indhold. Det kan dække over optimering til

Det er jeg godt klar over, men jeg synes tiden er løbet fra begrebet og
ønsker du at bruge det alligevel, vil en mere mundret formulering være
at foretrække :)

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-01-11 10:19

On Jan 8, 5:32 pm, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110108) wrote:

> Det er jeg godt klar over, men jeg synes tiden er løbet fra begrebet og
> ønsker du at bruge det alligevel, vil en mere mundret formulering være
> at foretrække :)

Hm - minder mig om diskussionen om, hvad er "hacker er". I "gamle
dage" var det én meget dedikeret person, som vidste alt om kode og
"hackede" (eller hakkede) i tastaturet. Og én man så op til (og gerne
gav god løn). I dag, er det udenfor den teniske verden og specielt for
ikke-teknisk mindede journalister en person, som bryder ind i
datasystemer. Hvad der i gamle dage var en cracker. En cracker i dag
er én, som bryder koden på programmer. Eller det har nok også ændret
sig.

Tro mig, det er ikke nemt at have en diskussion om dette med to
parter, hvor den ene er højteknisk, den anden ikke. Ingen ved, hvad
hinanden taler om, fordi man taler udfra egen referenceramme, og begge
er jo fuldstændigt rigtige udfra denne.

Men OK, Asbjørn, jeg skal holde mig for det øje til en anden gang :)

MVH
Rune Jensen