Fastholdelse af DNS
Fra : Henrik Hartig

Dato : 06-01-11 17:16

Hej NG
Filen /etc/resolv.conf indeholder Fullrates navneserver, som jeg ændrer
til openDNS. Men når jeg retter i filen vender den tilbage (efter
genstart tror jeg) til Fullrates DNS-server.

Hvordan får jeg fastholdt dns-server-ip-adresserne til OpenDNS?

/henrik

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 17:42

Henrik Hartig wrote:

> [...]
> genstart tror jeg) til Fullrates DNS-server.
>
> Hvordan får jeg fastholdt dns-server-ip-adresserne til OpenDNS?

Tilføj dette til /etc/dhclient.conf

supersede domain-name-servers <dns1-ip>, <dns2-ip>;

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 17:45

Jesper Lund wrote:

> Tilføj dette til /etc/dhclient.conf
>
> supersede domain-name-servers <dns1-ip>, <dns2-ip>;

Oops, på min Ubuntu 10.04 er det /etc/dhcp3/dhclient.conf

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 18:39

Henrik Hartig wrote:

> ja, jeg har lige søgt efter den. På Mandriva 2009 ligger den
> /usr/share/doc/dhcp-client/dhclient.conf. Jeg har tilføjet flg. i
> nederste linje i ovenstående fil, men det hjælper ikke, der bruges
> stadig Fullrates dns.: supersede domain-name-servers 208.67.222.222,
> 208.67.220.220;
>
> Men det virker ikke.

Jeg har aldrig hørt om at conf filer ligger under /usr/share/doc, er der
ikke somewhere under /etc?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 18:42

Henrik Hartig wrote:

> Jeg aktiverer min hardware trådløs-knap og connecter til trådløst
> netværk EFTER pc'en er startet op. Måske her det noget at sige?

Nej, /etc/resolv.conf overskrives hver gang der sker et DHCP renewal.
Timestamp på filerne skulle gerne passe med dhclient beskeder i syslog.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 18:56

Henrik Hartig wrote:

> nope (jeg fandt filen v.hj.af find / -iname dhclient.conf)

Jeg havde min Ubuntu server i tankerne, da jeg skrev dette. PÃ¥ desktop
versionerne kan jeg rette i Gnome network manager og selv angive DNS
resolvere under ipv4 indstillingerne.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 19:00

Jesper Lund wrote:

> Jeg havde min Ubuntu server i tankerne, da jeg skrev dette. PÃ¥ desktop
> versionerne kan jeg rette i Gnome network manager og selv angive DNS
> resolvere under ipv4 indstillingerne.

PÃ¥ min Ubuntu server:

$ cat /etc/resolv.conf
nameserver 192.168.1.1
domain lan
search lan

Timestamps for opdatering passer med hvornår dhclient kører.

På min desktop der bruger samme DHCP server (dnsmasq på mit LAN)

$ cat /etc/resolv.conf
# Generated by NetworkManager
domain lan
search lan
nameserver 192.168.1.1

/etc/resolv.conf opdateres ikke når dhclient kører.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 19:13

Henrik Hartig wrote:

> ok, mange tak. Der er rigtignok en grafisk "Mandriva Controlcenter" hvor
> man kan rette dns'en. Jeg var bare samtidigt interesseret i hvor i
> filerne og hvordan det fungerede under overfladen. Men Tak ;) /henrik

Hvis det er Gnome, bliver det gemt somewhere i gconf-editor, som er Linux
verdenens svar på Microsoft's registry (regedit).

--
Jesper Lund