win7 og 1 gbit netværk samt n00b-viden :
Fra : Peter T.

Dato : 05-01-11 12:55

Laptop med win7pro, netgear n600 router og en billig Iomega NAS fra
øl-giganten. Alle enheder i netværket kører 1 Gbit. Kablerne er i
cat-5 og i følge teksten på kablerne er det forberedt til gigabit-netværk.

NAS'en er indkøbt i går og jeg har netop tømt en usb-harddisk, koblet
til min laptop, over på NAS'en via netværket. Her lå hastigheden
omkring 100-120 mbit. Mens jeg skriver dette, kopierer jeg rippede film
(egne indkøbte film) fra laptoppens indbyggede harddiske over på NAS'en.
Hastigheden ligger stabilt på 83-86 mbit.
Jeg undrer mig lidt over hastighedsforskellen, men formoder, at det er
forskellen på en ekstern 3½ og en intern 2½ disk.

Får jeg den forventede praktiske ydelse af dette netværk ud fra denne
konfiguration eller er der en flaskehals et sted?

--
Peter T.

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 03:06

Peter T. wrote:

> NAS'en er indkøbt i går og jeg har netop tømt en usb-harddisk, koblet
> til min laptop, over på NAS'en via netværket. Her lå hastigheden
> omkring 100-120 mbit. Mens jeg skriver dette, kopierer jeg rippede film

Flaskehalsen her er din NAS. Ellers burde hastigheden være højere end de
12-15 MB/sec (MB=mega byte) som du får. Der er et stykke vej til USB2
begrænsningen (i praksis 20-25 MB/sec) fra en ekstern 3.5" harddisk.

> [...]
> Jeg undrer mig lidt over hastighedsforskellen, men formoder, at det er
> forskellen på en ekstern 3½ og en intern 2½ disk.

Nogle laptop harddiske er ret sløve. Der skal jo spares strøm.

> Får jeg den forventede praktiske ydelse af dette netværk ud fra denne
> konfiguration eller er der en flaskehals et sted?

Flaskehalsen er din NAS. Hvis det er en billig NAS, får du en ydelse som
forventet.

--
Jesper Lund

Fra : Peter T.

Dato : 06-01-11 11:07

Den 06-01-2011 03:06, Jesper Lund skrev:

> Flaskehalsen er din NAS. Hvis det er en billig NAS, får du en ydelse som
> forventet.

Det lyder som en meget plausibel forklaring. Efter jeg havde læst dit
svar, fandt jeg denne side, hvor min discount-NAS ligger med en
performance på jordskælvsrystende 12.7! :)

<http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_nas&Itemid=190&chart=87&farchive=off>

Jeg betragter min Iomega NAS, som en usb-disk med lidt ekstra gejl og
ikke som en "helt rigtig" NAS. Men skidt pyt. Den skal fungere, som
datalagring og DLNA-styret mediaserver og intet andet, hvilket er det
basale, jeg har brug for.

Og nu vil jeg drøne en 1TB usb-disk i usb-porten på min router og måle
lidt på den...

--
Peter T.

Fra : Peter T.

Dato : 06-01-11 11:36

Den 06-01-2011 11:07, Peter T. skrev:

> Og nu vil jeg drøne en 1TB usb-disk i usb-porten på min router og måle
> lidt på den...

Wauw! 34-35 mbit mellem laptop og 3½" USB-disk, der er forbundet til
routeren! Det er jo en ren tornado. ;)

--
Peter T.

Fra : Arne Keller

Dato : 06-01-11 18:34

On 2011-01-06 03:06, Jesper Lund wrote:

> Flaskehalsen her er din NAS. Ellers burde hastigheden være højere end de
> 12-15 MB/sec (MB=mega byte) som du får. Der er et stykke vej til USB2
> begrænsningen (i praksis 20-25 MB/sec) fra en ekstern 3.5" harddisk.

Jeg sider lige og flytter en del data mellem en Win7 workstation til en
Win 2008R2 server med begrænset hardware,
via 100Base-T og gennem en switch flytter jeg ifølge Windows 9,50 MB/sec,
via 1000Base-T flytter jeg 29,3 MB/sec,
jeg har ikke optimeret nogenting, default opsætning.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Peter T.

Dato : 07-01-11 12:59

Den 06-01-2011 18:34, Arne Keller skrev:

> Jeg sider lige og flytter en del data mellem en Win7 workstation til en
> Win 2008R2 server med begrænset hardware,
> via 1000Base-T flytter jeg 29,3 MB/sec,

Jeg har lige testet mellem to laptops (win7 -> vista) og jeg lå omkring
40-45 MB/s med en hjemmebrygget 1.6 GB zipfil til formålet.
Men som Jesper Lund også skriver, så kræver Samba-dimsen åbenbart meget
processorkraft og her har jeg fået en billig NAS, hvor to luddovne og
forkølede arbejdsnisser har remplaceret cpuen. :) Men streaming af film
(ikke-komprimeret DVD) fra NAS til tv er helt perfekt og uden hak, og
det er for mit vedkommende topdollar!

--
Peter T.

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-01-11 12:00

Peter T. wrote:

> Wauw! 34-35 mbit mellem laptop og 3½" USB-disk, der er forbundet til
> routeren! Det er jo en ren tornado. ;)

Samba kræver en del CPU kraft (Samba er den server komponent der bruges
til at lave SMB/CIFS aka Windows fildeling på din router eller NAS). Det
er din router slet ikke gearet til.

--
Jesper Lund