FTP --> NAS --> Home TRIO
Fra : Palle

Dato : 03-01-11 20:08

Hej gruppe..

Jeg er ved at blive skør

Har smidt en NAS på min Home Trio router.

Min Mac sidder så trådløst på selvsamme router.

Jeg har opsat NAS'en så FTP service er slået til.

Jeg har givet NAS'en en statisk IP 192.168.1.50

Jeg har på TDC routeren port forwarded port 21 til 192.168.1.50

Jeg kan ikke få adgang fra WAN siden. Jeg har prøvet at portscanne:

192.168.1.50 FTP service klar

min.ip.adresse Ingen FTP service

Derfor mistænker jeg routeren for at ligge med svaret, da det virker som
om port 21 netop IKKE bliver slynget til NAS'en.

Selve routeren synes at være meget nem at configurere ellers. Har sat
følgende:

http://ducktrucks.dk/screenshots/583954e59bea4a044d91455e1264cb9a.png

Og det burde være det, eller?

Kan TDC Ban'e FTP?

Hjæææælp

--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-01-11 23:10

Den 03-01-2011 20:08, Palle skrev:
> [...]
>
> Derfor mistænker jeg routeren for at ligge med svaret, da det virker som
> om port 21 netop IKKE bliver slynget til NAS'en.
har du prøvet fra klienten at forcere /p eller passive mode?
alternativt kan du måske aktivere "aktive ftp" i routeren? (=data over
port 20!)
//finn

Fra : Palle

Dato : 04-01-11 20:19

In article <4d22491f$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
cykelsmeden <news@not2old.dk> wrote:

> alternativt kan du måske aktivere "aktive ftp" i routeren? (=data over
> port 20!)

Det forstår jeg ikke helt?

Indstillingsmulighederne er begrænsede på Homeboksen (Home Trio).

Forside:
http://ducktrucks.dk/screenshots/8d2a66160c15220cb1c12161d5f4982c.png

Port Omdirigering:
http://ducktrucks.dk/screenshots/af4334c8d14a60b290a5dc6c823b44d9.png

Wizard til opsætning af port --> FTP
http://ducktrucks.dk/screenshots/07d19fe9c66d78bf51237bb47b384c78.png

Avanceret:
http://ducktrucks.dk/screenshots/331ea7d6eb8d02a024b95b9ea3aa83b8.png

DHCP Forbindelser_
http://ducktrucks.dk/screenshots/56e8b23a9853ba374669ef89846030bb.png

Mere kan jeg vist ikke gøre.... Ved ikke hvad du mener med Data over
port 20?

Fra : cykelsmeden

Dato : 05-01-11 10:49

Den 04-01-2011 20:18, Palle skrev:
> [...]
> http://ducktrucks.dk/screenshots/56e8b23a9853ba374669ef89846030bb.png
>
> Mere kan jeg vist ikke gøre.... Ved ikke hvad du mener med Data over

Den "originale" ftpprotokol er en IPprotokol i såkaldt aktiv mode, dvs
at den kommuunikerer om forbindelsen på port 21, men data flyttes over
port 20. Mange "hjemmeroutere" kan ikke finde ud af dette, andre skal
fortælles dette, og atter andre løser det ved også at åbne for port 20.
Hvad din router kan, ved jeg ikke, da lige netop den side kun kommer ½ op ;(

Til at omgå problemet, kan ftpklienten ofte sættes i passivmode. Nogle
grafiske klienter via et checkmart i settings, og på en dos-ftp ved at
angive /p på kommandoprompten.

//finn

Fra : Palle

Dato : 05-01-11 12:47

In article <4d243e7c$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> [...]

> Til at omgå problemet, kan ftpklienten ofte sættes i passivmode. Nogle
> grafiske klienter via et checkmart i settings, og på en dos-ftp ved at

Arhh!

Jeg har prøvet begge passiv/ikke passiv fra klient siden. Ingen forskel.

I øvrigt ville jeg vel have kunnet se dette på min portscan ville jeg
ikke?

Jeg scanner jo port 10-30. Hvis dete havde været noget på 20 ville den
vel svare mig der?

Anyways... Der ringer en TDC tekniker imellem 13-14 så ser vi om han kan
trylle.

Fra : cykelsmeden

Dato : 05-01-11 13:23

Den 05-01-2011 12:47, Palle skrev:
> Jeg har prøvet begge passiv/ikke passiv fra klient siden. Ingen forskel.

ok, så er der en indtil nu ukendt parameter involveret

> I øvrigt ville jeg vel have kunnet se dette på min portscan ville jeg
> ikke?

neg, ikke nødvendigvis.
ftp-protokollen (aktiv) kræver at der kan startes en udefra-initieret
dataoverførsel på port 20. Det kan man kun hvis routeren er forberedt og
forstår at det er tilladt.
Da du ikke kan køre passivt, - som er en "normal" indefra-initieret
trafik, er der andet galt.
- vi fortsætter evt. når du har haft tdc-manden på.

//finn

Fra : Palle

Dato : 05-01-11 16:31

In article <4d24627c$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
cykelsmeden <news@not2old.dk> wrote:

> - vi fortsætter evt. når du har haft tdc-manden på.

Arhh men altså... Har næsten lyst til at holde kæft med hvad det var

TDC manden kunne ikke byde på noget.

Efterfølgende opdagede jeg da så at NAS'en ikke havde fået sat default
gateway = 192.168.1.1

Hurra mand!

Jeg skylder en omgang!

Tak for hjælpen!

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-11 08:29

Undskyld jeg blander mig, men dette ser meget interessant ud !

Hvad er det for et cam du har på HOME-TRIO-routeren og til hvad ?

Og hvad skal NAS-disken bruges til ?

Mvh
KSor

Fra : Palle

Dato : 04-01-11 20:12

In article <4d22ccc4$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"KS" <keld DOT soerensen SNABELA os DOT dk> wrote:

> Undskyld jeg blander mig, men dette ser meget interessant ud !
>
> Hvad er det for et cam du har på HOME-TRIO-routeren og til hvad ?
>
> Og hvad skal NAS-disken bruges til ?

Du skal ikke undskylde

Webcam'et er bare et trådløst webcam (Linksys) jeg har smidt på
routeren. Bare for sjov. Egentlig var det for at filme et byggeprojekt i
haven så andre kunne følge med i status på byggeriet.

NAS disken er også bare leg. Forestillede mig at afprøve den som
mediaserver, men kunne også finde på at bruge den som FTP Share til egne
filer.

Fis og ballade det hele....

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-11 06:08

"Palle" skrev i meddelelsen
Webcam'et er bare et trådløst webcam (Linksys) jeg har smidt på
routeren. Bare for sjov. Egentlig var det for at filme et byggeprojekt i
haven så andre kunne følge med i status på byggeriet.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Hvordan får man adgang "udefra" til at se hvad kameraet viser ?

[...]

Du kan vel ikke såden den ene gang bruge NAS'en til at gemme film
på fra TRIO-boksen, og det andet øjeblik bruge den fra pc'en - eller ?

KSor

Fra : Palle

Dato : 05-01-11 12:42

In article <4d23fd17$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"KS" <keld DOT soerensen SNABELA os DOT dk> wrote:

> Hvordan får man adgang "udefra" til at se hvad kameraet viser ?

Kameraet fungerer som en webserver med sin egen interne IP adresse. Man
forwarder så trafik til kameraet f.eks. på port 1024.

Et link fører så direkte til webcamet. F.eks.:

http://123.45.678.9:1024/img/mjpeg.htm

> Du kan vel ikke såden den ene gang bruge NAS'en til at gemme film
> på fra TRIO-boksen, og det andet øjeblik bruge den fra pc'en - eller ?

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår?

På min router har jeg tilsluttet:

- Telefon
- Digital box fra TDC (Home Trio boks med harddiskoptager i)
- NAS
- Computer (Trådløst)
- Samsung TV

(Plus en masse andre irrelevante trådløse dimser. Webcam, telefoner mv.)

Jeg kan ikke overføre film som jeg f.eks. har optaget på digitalboksen.

Jeg kan tilgå NAS disken fra alle de tilsluttede enheder som jeg ønsker.
Så hvis jeg placerer en film på NAS disken så vil jeg via TV'et kunne se
filmen (DNLA). Imens dette foregår vil jeg sagtens kunne bruge disken på
min computer. Lægge filer over osv...

NAS'en er jo blot en netværksharddisk med et webinterface.