NAS eller...
Fra : Mort1s1

Dato : 03-01-11 13:30

?Jeg skal til at etablere en ekstern backup for min PC - samtidig vil jeg
gerne have, at jeg kan tilslutte den et netværk, hvor også mit TV og måske
en radio skal tilkobles.
Umiddelbart var min opfattelse, at jeg "blot" kunne anskaffe en NAS, og så
få det hele til at "spille" - men nu støder jeg så på begrebene Medie
afspiller og Medie afspiller med NAS funktion- jeg er stadig forvirret, men
nu på et "højere niveau".
Er der nogen der kan give mig et overblik over, hvad jeg bør sigte efter.

Mort1s1

Fra : Fietsenmaker

Dato : 03-01-11 16:36

Den 03-01-2011 13:29, Mort1s1 skrev:
> [...]
> men nu på et "højere niveau".
> Er der nogen der kan give mig et overblik over, hvad jeg bør sigte efter.

Jeg har netop købt en synology NAS DS211 og der er der indbygget
medieserver og en del andre ting. Den kører linux med dansk menu og
brugsanvisning.
Ingen reklame men det var utrolig nem at sætte den op og bruger også den
indbyggede FTP-server.
Du kan kigge her: http://www.synology.com/dan/products/DS211/index.php
Så kan du se om det er noget for dig.
Jeg brugte Google for at finde den billigste butik.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-01-11 22:40

On Mon, 3 Jan 2011 13:29:54 +0100, "Mort1s1"
<sletmortensens@mailslet.sk> wrote:

> [...]
>en radio skal tilkobles.
>Umiddelbart var min opfattelse, at jeg "blot" kunne anskaffe en NAS, og så
Det kan du også hvis de enheder der skal have fat i de filer/data du
ligger på NASen udmildbart kan benytte windows shares og/eller NFS.

> - men nu støder jeg så på begrebene Medie afspiller og Medie afspiller
>med NAS funktion- jeg er stadig forvirret, men nu på et "højere niveau".
Nogle NAS bokse har ud over den helt simple NAS funktion (at kunne
aggerer et windows share og/eller NFS og/eller FTP) mulighed for at
fungerer som en media server, dvs. at dine lyd/billed/video filer
ligger på boksen og kan hentes med div. mediaafspillere.
Så hvis din radio/TV har indbygget media afspiller er det nok smart
med en NAS der understøtter det streamings format din radio/TV
benytter.

/Hans

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-01-11 23:15

Den 03-01-2011 22:40, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> Så hvis din radio/TV har indbygget media afspiller er det nok smart
> med en NAS der understøtter det streamings format din radio/TV

Mort1s1's tv/lydanlæg kan sikkert ikke se "alm. netværksdrev", men skal
forbindes via en mediaserver på NASen. der er flere, og ofte er en sådan
"medleveret" - ses i opsætningen af NASen!
Den skal under alle omstændigheder sættes "aktiv"
en ofte bundled mediaserver er TwonkyMedia" - men der er flere.

//finn