Fejl - Maskinen lukker ned
Fra : Helge Hammer

Dato : 03-01-11 20:55

Intel DG31GL, Pentium D 3GHz, 1x1GB RAM, 350W strømforsyning, Antec
desktop kabinet, Win XP.
Ca. 3 år gammel media center PC med TV fladskærm.
Maskinen starter fint og kører ca. 15 minutter og lukker pludselig ned.
Ved genstart umiddelbart efter høres et skingert ba-bu ba-bu signal og
stopper ved Intel splash-screen. Venter jeg en halv times tid, starter
maskinen igen fint og lukker ned efter ca. 15 minutter.
Der er ikke fundet virus.
Er det RAM modulet, der fejler, mon?

Fra : Heine Svendsen

Dato : 03-01-11 20:57

Den 03-01-11 20:54, Helge Hammer skrev:

> [...]
> splash-screen. Venter jeg en halv times tid, starter
> maskinen igen fint og lukker ned efter ca. 15 minutter.

Strømforsyningen, måske?
Kunne også være et brud i en printbane, som først bliver
kritisk, når det varmes op.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-01-11 22:29

Heine Svendsen skrev:

> Kunne også være et brud i en printbane,
> som først bliver kritisk, når det varmes op.

Det er meget usandsynligt - jeg har repareret
pc'er siden 1986, og har aldrig været ude for
noget med en printbane.

Jeg har været ude for at en printbane er brændt
over på grund af kortsluttede komponenter, men
det er noget andet.

Fejlen skyldes sikkert at maskinen bliver for
varm - det passer med de 15 minuter. Her skal
man sikre at alle blæsere kører rundt, og at der
ikke er støv der forhindrer tilstrækkelig køling.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Ole C

Dato : 03-01-11 21:19

Helge Hammer skrev blandt andet:

> [...]
> signal og stopper ved Intel splash-screen. Venter jeg en halv times
> tid, starter maskinen igen fint og lukker ned efter ca. 15 minutter.

Hvis du ved hvilken BIOS der er i maskinen, kan du finde ud af hvad ba-bu
lyden betyder her:
http://www.computerhope.com/beep.htm

RAM kan checkes med Memtest:
http://www.memtest86.com/

Men i øvrigt lyder det mest som et varmeproblem.
Kig ind i maskinen. Jeg gætter på at blandt andet processorens køleprofil er
fuld af nullermænd...
Det kan også være at køleren ikke er korrekt monteret - eller der mangler
kølepasta.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-11 21:59

Ole C skrev:

> Det kan også være at køleren ikke er korrekt monteret - eller der mangler
> kølepasta.

Det kan også være at den er blevet slasket i lejet så den slet
ikke kører mere.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 03-01-11 22:33

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Det kan også være at den er blevet slasket i lejet så den slet
> ikke kører mere.

Ja, der er mange muligheder - jeg nævnte bare et par af dem....

--
vh
Ole C

Fra : Helge Hammer

Dato : 03-01-11 23:01

Den 03/01/11 21.19, Ole C skrev:
> [...]

> køleprofil er fuld af nullermænd...
> Det kan også være at køleren ikke er korrekt monteret - eller der

Bingo! Et af benene til køleren sad løst, og da jeg rokkede lidt ved
hele køleprofilen kunne jeg mærke at den sad løs. Nu har jeg sat den
fast igen, og når jeg kører SpeedFan er temperaturerne: system 54, AUX
127, HD0 27 grader. AUX 127 grader, det lyder slemt, hvad er AUX?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-01-11 23:27
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-01-11 22:25

"Helge Hammer" <helge.hammer@elromail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> stopper ved Intel splash-screen. Venter jeg en halv times tid, starter
> maskinen igen fint og lukker ned efter ca. 15 minutter.

Gå en tur i enhedshåndtering og ind under avanceret systemindstillinger og
find start og genoprettelse.
Fjern fluebenet ved Genstart automatisk.
Så skulle der være en chance for, at den i stedet for bare at genstarte i
stedet standser med en blå skærm, hvor du kan læse nogle fejlkoder, som
måske kan bringe dig videre - evt ved at poste dem her.
Men jeg er i øvrigt enig i, at du først skal se på, om der evt er et
varmeproblem, idet man tit ser at kølerne er helt fyldt med nullermænd, som
bare skal have en gang trykluft. Kan evt. købes på dåse i Aldi.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-11 22:59

Kurt B. Andersen skrev:

> Men jeg er i øvrigt enig i, at du først skal se på, om der evt er et
> varmeproblem, idet man tit ser at kølerne er helt fyldt med nullermænd, som
> bare skal have en gang trykluft. Kan evt. købes på dåse i Aldi.

En støvsuger med en børste på kan også gøre det.

--
Bertel