Ubuntu 10.4 - boot
Fra : Jørgen Knudsen

Dato : 03-01-11 11:27

Kan man boote ovenstående fra en usb, og hvordan gør man?
venlig hilsen - Jørgen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-11 11:35

Den 03-01-2011 11:27, Jørgen Knudsen skrev:
> Kan man boote ovenstående fra en usb, og hvordan gør man?

Om du kan afhænger af, om din hardware understøtter boot fra
USB. Hvis din hardware understøtter det, findes der et par
indstillinger i BIOS, hvor du kan vælge boot-medier og
-rækkefølge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-01-11 12:44

Jørgen Knudsen <ejknudsen@essbredbaand.dk> writes:

> Kan man boote ovenstående fra en usb, og hvordan gør man?

Et installationsmedie (så er der instruktioner på Ubuntus webside) eller
den færdige installation?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-11 13:41

Den 02-01-2011 12:43, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110102 skrev:

> Et installationsmedie (så er der instruktioner på Ubuntus webside) eller
> den færdige installation?

Jeg fik et svar i en e-mail; han vil installere på USB'en.
Så løsningen må vel være at tilslutte USB'en, boote på en
installations-cd og så installere på USB'en, som hvis det
var en harddisk.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-01-11 13:58

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Jeg fik et svar i en e-mail; han vil installere på USB'en. Så
> løsningen må vel være at tilslutte USB'en, boote på en
> installations-cd og så installere på USB'en, som hvis det var en
> harddisk.

Ja. Det er vigtigt at BIOS'en er sat op til at kunne boote fra USB, men
bortset fra det skulle der ikke være de store problemer.

Vær opmærksom på at Linux som standard skriver meget til nogen få
områder på disken. Det har harddiske ikke problemer med, men det _kan_
USB-flashdiske godt have. Jeg ved ikke om det filsystem Ubuntu foreslår
som standard tager højde for det, eller om man skal vælge et andet (og i
så fald hvilket).

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-01-11 15:54

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110102 wrote:

> [...]
> USB-flashdiske godt have. Jeg ved ikke om det filsystem Ubuntu foreslår
> som standard tager højde for det, eller om man skal vælge et andet (og i

Der er wear levelling på hardware niveau. Men specielt ikke-sekventiel
skrivning til visse billige USB sticks kan være dræbende langsomt (selv
om det måske ikke dræber USB sticken lige med det samme..).

--
Jesper Lund

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-01-11 16:12

Jørgen Knudsen <ejknudsen@essbredbaand.dk> writes:

> Jeg har installeret Ubuntu'en på sin egen partition. For at slippe for
> to OS'er som startmenu, havde jeg udtænkt, at Ubuntu måske kunne
> levere en mindre
> fil til en USB, som man kunne boote på efter behov. Jeg mener, at jeg
> for nogle år siden læste om denne mulighed.

Et helt andet alternativ er at benytte Windows Installeren, som lægger
hele dynen i en fil i dit Windowsdrev. Så er du fri for bøvl med
partitionering og ekstra drev, og den placerer sig i Windows Boot menuen
(ikke Grub)

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer

De gange jeg har brugt det, har jeg været yderst tilfreds. Skulle man
så risikere at ville afinstallere Ubuntu igen, er det bare at køre
afinstallationsprogrammet og vips er filen fjernet og bootmenuen ryddet
op. Meget, meget fikst.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-01-11 16:13

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

> Der er wear levelling på hardware niveau. Men specielt ikke-sekventiel
> skrivning til visse billige USB sticks kan være dræbende langsomt (selv
> om det måske ikke dræber USB sticken lige med det samme..).

Bare til arkiverne: Hvad er den officielt anbefalede måde at gribe
problemet an på?

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-01-11 19:34

> Bare til arkiverne: Hvad er den officielt anbefalede måde at gribe
> problemet an på?

Der er skrevet meget om Linux installation på flash diske, som USB stick
er en del af (omend typisk i den billige ende).

Med en ny SSD som Intel X25-M vil jeg være totalt ligeglad og behandle
den som en almindelig harddisk.

Med ældre/langsommere flash diske gælder det primært om at begrænse de
løbende skrivninger, have /tmp i RAM hvis muligt, lade være med at
opdatere metadata for en fil hver gang den læses (undlad atime, brug
helst noatime, evt. relatime), forlæng tiden for flush af cache, o.lign.

Hvis det ikke er en nyere superoptimeret MLC disk som Intel X25-M, vil
jeg til enhver tid vælge SLC frem for MLC til min systemdisk (så hellere
en mindre disk). Jeg tror at så godt som alle USB stick er MLC i dag, men
installation på USB stick er nok relativ sjælden. Derimod er det meget
almindeligt at bruge et CF kort som system disk i mindre systemer (mini-
ITX, Alix, Soekris, o.lign.), og her kan man stadig få SLC baseret flash
(men folk fokuserer på pris/GB og nogle ikke særligt realistisk
hastigheder for sekventiel skrivning, og det er markedet selvfølgelig
præget af).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-01-11 19:41

Jørgen Knudsen wrote:

> [...]
> fil til en USB, som man kunne boote på efter behov. Jeg mener, at jeg
> for nogle år siden læste om denne mulighed. Venlig hilsen Jørgen

Det bør være muligt at smide Grub/Grub2 på en USB stick og lade den boote
en partition på harddisken. Men det er altså nemmere at have grub på den
samme disk. Det eneste du gør er at overskrive MBR, så det kan nemt
rettes tilbage igen senere hvis du ønsker det.

--
Jesper Lund