Fritureolie
Fra : Jørgen

Dato : 31-12-10 17:27

Oldfruen har lige købt en ny frituregryde.

Der må ikke bruges fast fedt, eks. Raffinol. Det skal være olie. Hvilken
olie kan I anbefale? Rapsolie. Solsikkekerner, majs- eller olivenolie?

Hilsen Jørgen

Fra : Preben

Dato : 31-12-10 17:36

Den 31.12.2010 kl. 17:27 skrev Jørgen <skjelm@hotmail.com>:

> [...]
>
> Der må ikke bruges fast fedt, eks. Raffinol. Det skal være olie. Hvilken
> olie kan I anbefale? Rapsolie. Solsikkekerner, majs- eller olivenolie?

Solsikke-, raps- eller vindruekerneolie er fint. Olivenolie duer ikke, det
kan ikke tåle så høje temperaturer.
Man kan også købe speciel fritureolie, men prøv at Google på fritureolie.

--
mvh/Preben

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-12-10 23:21

Den 31/12/10 17.35, Preben skrev:
> Solsikke-, raps- eller vindruekerneolie er fint. Olivenolie duer ikke,
> det kan ikke tåle så høje temperaturer.
> Man kan også købe speciel fritureolie, men prøv at Google på fritureolie.

De olier, der bedst tåler høj varme er så vidt jeg er orienteret
kokosolie, palmeolie og olivenolie.

Rapsolie er sikkert også et rimeligt valg til friturestegning. Det tåler
vist varme rimeligt og er generelt billigere end olivenolie.

Mvh. Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-12-10 20:54

Preben skrev:

> […] vindruekerneolie er fint.

Er det korrekt? Vindruekerneolie indeholder omkring 70% flerumættede
fedtsyrer — det er ikke lige dét jeg forbinder med en god fritureolie
der skal være go' til høje temperaturer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-12-10 20:57

Jeg skrev:

> Er det korrekt? Vindruekerneolie indeholder omkring 70% flerumættede
> fedtsyrer — det er ikke lige dét jeg forbinder med en god fritureolie
> der skal være go' til høje temperaturer.

MÃ¥ske ku' jeg lige supplere med et link:

· http://www.vom.dk/?id=14&mid=412

“Det er en olie med mange flerumættede fedtsyrer, så den egner
sig bedst til kolde formål så som dressing, mayonnaise og
lignende eller til bagning.”

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 01-01-11 03:27

Hej Jørgen

> Der må ikke bruges fast fedt, eks. Raffinol. Det skal være olie.

Hvorfor køber man sådan en gryde hvor man begrænser sig selv ?

Max

Fra : Hauge

Dato : 01-01-11 09:21

Hej Max
Den 01-01-2011 03:26, Max skrev:
> Hvorfor køber man sådan en gryde hvor man begrænser sig selv ?

Sådan er det med de fleste små-friturer, så er man er man ret begrænset
i sine indkøbsmuligheder.

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-01-11 11:40

Jørgen <skjelm@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d1e0475$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvilken olie kan I anbefale? Rapsolie. Solsikkekerner, majs- eller
> olivenolie?

Under ingen omstændigheder olivenolie. Den kan ikke tåle det, og den smager
desuden af alt for meget.

Jeg bruger ofte rapsolie, men har også købt en dedikeret "fritureolie" i
trelitersdunk (Azura), når jeg løber over den, der så består af 75%
solsikkeolie, 13% palmeolie og 12% jordnøddeolie. Den er ganske udmærket.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 01-01-11 11:42

On 1 Jan., 11:39, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Under ingen omst ndigheder olivenolie. Den kan ikke t le det, og den smager
> desuden af alt for meget.

Uden at være forstandig på det fysiske område, har jeg i Italien lært,
at man friterer i olivenolie, men den må ikke være jomfru/koldpresset.
Den "almindelige" olivenolie bruges i det daglige til både stegning og
fritering, mens jomfruolien bruges kold og i salater. Den
"almindelige" smager langt fra af lige så meget som jomfruolien, men
har en mere behagelig subtil smag, end f.eks. rapsolie, som jeg ikke
bryder mig om. Desværre er ikke-jomfruolie svært at få i dk, fordi
danskerne fra starten af lærte, at olivenolie *skal* være jomfru.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-01-11 19:50

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
b924a020-34cd-45a2-8be5-6d655f638a65@r29g2000yqj.googlegroups.com:

> Uden at være forstandig på det fysiske område, har jeg i Italien lært,
> at man friterer i olivenolie, men den må ikke være jomfru/koldpresset.

Du har helt ret. Mine bemærkninger har kun med jomfruolie at gøre. Som du
selv er inde på, glemmer man (jeg) helt, at der også findes olivenolie, der
ikke er koldpresset jomfru-udgave

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-01-11 15:51

Kevin Borbye Edelvang kom med følgende:

> [...]
> bryder mig om. Desværre er ikke-jomfruolie svært at få i dk, fordi
> danskerne fra starten af lærte, at olivenolie *skal* være jomfru.

Prøv invandrerbutikker, de har så vidt jeg husker som regel alm.
olivenolie typisk i 5 liters.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-01-11 13:17

On 2 Jan., 15:51, Jan Bøgh <nos...@nospam.net> wrote:

> Pr v invandrerbutikker, de har s vidt jeg husker som regel alm.
> olivenolie typisk i 5 liters.

Det må der ses nærmere på, tak. Ville være skønt at frittere små
blæksprutter, squashblomster og de fantastiske cotolette milanese i
olivenolie.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang